Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 457 visningar
3 svar

Osäker på champinjoner

Priscilarocha

11 okt 2020 kl. 13:44

Dagens skörd var några bruna kremlor (vet inte vilken), några små soppar, massa stolta fjällskivlingar, några som ser ut som två olika slags röksvamp och de som ser som champinjoner men med rosa skivor. Jag är osäker på dem och de runda röksvampar, båda växte på gräset. Kan någon förklara vilken slags svamp är de champinjonerna liknande och de runda?

0 1361 visningar
6 svar

Är det en musseron? God eller giftig?

Dan Pettersson

24 sep 2015 kl. 16:10

Har hittat några svampar som jag inte kunnat känna igen bland alla bilder i Svampguiden. Foten är ihålig, skivorna väldigt vita och täta. Kan det vara ängsmusseron? Vågar vi ta med den i vår svampgryta?

0 420 visningar
5 svar

Ätlig? God...?

David

11 okt 2020 kl. 13:01

Växer på gräsmatta under björkar i Skåne
Finns rätt många så om de går att äta så vill jag ta vara på dem

0 1891 visningar
4 svar

Vad är det för svamp på gräsmattan?

Karagan

11 okt 2020 kl. 16:15

På min villatomt har det dykt upp massor med svampar. Stor beige-bruna.
Gissar att de inte är ätbara, men kul att veta vad det är!
Tomten ligger i Älvsjö och de. Här delen är skuggad största delen av dagen.

0 377 visningar
2 svar

Rimskivling?

NATH

11 okt 2020 kl. 14:14

Svampen hittad i en barrskog norr om Stockholm. Hatten är beige liksom de rynkade skivorna. Foten är ljusare och hög och har ring som sitter högt. Är det en Rimskivling?

0 348 visningar
0 svar

Vad är det på svarmp

sunitha nielsen

11 okt 2020 kl. 14:40

Vad heter detta svamp

0 530 visningar
1 svar

Hej, är detta en Karl Johan?

Chim

11 okt 2020 kl. 13:34

Hittade svampen i Stockholm vid Flatens naturreservat. Tror att det är Karl Johan, vet ngn om det stämmer?

0 5628 visningar
12 svar

Musseron? Vilken sort, och hur god (om ätlig)?

lalsweden

12 okt 2018 kl. 19:54

Ja, det var frågan, det.
Se bifogade foton.

L

1 489 visningar
1 svar

Storvuxen fjällskivling

Anne-Marie Murdoch

11 okt 2020 kl. 09:56

De här växer vid Stångby gård i Tystberga, på en gräsplan där hönsen ibland får gå fria. Jag hittar den inte i Norstedts stora svampbok, det närmaste jag kommer är Rodnande fjällskivling, var.hortensis, men den här är större, som utvuxen drygt 20 cm i hatt-diameter. Fjällen är tjocka, foten är inte vattrad utan brunmelerad, inte seg och trådig som hos stolta, utan tät och spröd som en kremlas. Foten blir snabbt orange i snittytor, men hatten förblir vit.  Ringen är fastvu…mer…

1 353 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

Tobias

11 okt 2020 kl. 09:32

3

0 471 visningar
4 svar

Vilken svamp?

AndersS

10 okt 2020 kl. 17:20

Växte på halvdöd kastanj. Mellersta Halland

0 465 visningar
3 svar

Vaxskivling?

Ulla Kruys

10 okt 2020 kl. 18:43

En vaxskivling troligen, men vilken kan detta vara?

0 712 visningar
5 svar

Lila kantarell?

AnnaNG

10 okt 2020 kl. 15:29

Svamparna växer utanför Ängelholm på ett ställe där det också växer trattkantareller. Vad kan det vara?

0 682 visningar
9 svar

Svampinvation

P-O Olsson

10 okt 2020 kl. 14:22

Hej! Vad är detta för svampar som helt plötsligt dykt upp? Vi har aldrig sett det förut, och vi har bott i samma hus sen 1975. Det enda jag gjort är att göda gräsmattan på sensommaren. Samma gödsel över hela gräsmattan. Är dom ätbara?

0 391 visningar
7 svar

Rökslöjskivling?

SeljeeA

10 okt 2020 kl. 15:49

Hittad i trädgård växande på stubbe. Träd i närheten är ek, ask, björk.

1 571 visningar
1 svar

Växer på en stubbe

Göran Andreasson

10 okt 2020 kl. 16:45

Ser ut som korall. Vitbeige. Växer på en stubbe. Gran och tallskog

0 318 visningar
0 svar

Växer på en stubbe

Göran Andreasson

10 okt 2020 kl. 16:45

Ser ut som korall. Vitbeige. Växer på en stubbe. Gran och tallskog

0 528 visningar
8 svar

Hvilken sopp?

MarieLytken

10 okt 2020 kl. 15:10

Den er 8 cm høj, hatten er 5 cm bred, stokken 3,5 cm bred. Rørerne er brune. Stokken er gulbrun indeni. Voksede i vejkanten. Den er tung som en Karl Johan. En art af blodsopp? Eller?

0 602 visningar
1 svar

Bilder som tydligen inte loggades upp

MerjaStenlund

10 okt 2020 kl. 16:29

Är det stolt fjällskivling.

0 328 visningar
0 svar

Har jag äntligen hittat den

Merja Stenlund

10 okt 2020 kl. 16:24

Jag undrar om det här är en stolt fjällskivling, hittade den på vännernas tomt i Arboga under en tjuja. Luktar gott, men som nybörjare för matsvamp är jag osäker, tack för hjälpen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone