Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej, hittade denna lilla svampkoloni i en blandskog i Stockholms skärgård. Växer strax bredvid en skogsstig och i närheten av en större kompostering. Närmaste träden är ekar, tallar och enbuskar. Finns även gott om lingon o blåbär på plats. Svampen luktar och smakar ganska milt. Ljust beige eller vit vid genomskärning. Speciellt utseende på knopparna. Gissar på någon typ av skivling men är osäker på vilken? Tacksam om någon kan tala om för mig vad det är för svamp! I förh…mer…
Är detta vitvaxingar?
I en bok står det att den inte
är slemmig, på nätet står det att den är det. Dessutom att den inte ska ha någon speciell lukt, men jag tycker att den luktar mjöligt. Plockades i en gräsmatta nära kor. Har läst att man kan äta den, men att den inte är lika god som ängsvaxskivling.
Jag har hittat några svampar i blandskog med björk och gran i Södermanland idag. Kan någon bekräfta att jag har hittat ostronmussling?
De doftar angenämt. Hattarna är gråbruna, undersidan är vit och fötterna är korta. Jag bifogar två bilder.
Är det bättre att plocka unga svampar? Kan vi laga ostronmusslingar som champignoner?
Tack för hjälpen!
Jag är uppvuxen i södra Sverige och plockat svamp så länge jag minns, med föräldrar. Nu sedan 27 år är jag norrbottning och ser alltså stor skillnad på både färg och maskangrepp. I norra norrbotten är vissa svampar lite maskangripna ibland inte alls, medan svampar i södra Sverige kan ha så mycket mask att man har himla tur om man hittar några utan mask. Exempel Sotvaxing. Att färgerna skiljer beror ju ofta på väderleken, men nog tror jag att midnattsolen också spelar roll, e…mer…
Funnen på en äng i Stockholm
I Nuuksujärvi, Pajala kommun, mossig, stenig skog med tall och björk. Är detta fläckkantarell. Ibland är den blyertsgrå med vit kant och ibland mer brun med vit kant. Ingen har det karaktäristiska röda fläckarna på skivorna. En av svamparna vände jag upp och ner för några dagar senan, idag såg jag att skivorna blivit rosaröda. I år är det hundratals sådana i skogarna, har aldrig varit så mycket förut. Är det fläckkantarell eller har den någon förväxlingssvamp?
Dessa plockades i en kohage i Lina utanför Södertälje. Marken var nerbetad, men i närheten växte ek och hassel. Svamparna doftar sött och ganska milt, och jag har inte märkt någon färgskiftning vid hantering eller snitt. Ringen på foten är ömtålig, och föll av på ena sidan av svampen som jag genomskurit. Kan det vara champinjoner månntro?
Nordvästra skåne. Blandskog. Växte i grupp. Doftar gott. Smakar gott. Tog ytterst liten bit och tugggade. Någon som kan ge ledtråd?
(Nytt försök, bilderna kanske kommer med nu.)
Stort knippe svamp som växte intill en gammal ask-stubbe, förmodligen i en rot strax under markytan. Största hatten 25 cm i diameter, totalt 1,5 kilo i en bukett.
Grå hatt, ljus undersida, seg fot.
Hittades i en gles skogsdunge på näringsrik mark mellan Uppsala och Enköping.
Stort knippe svamp som växte intill en gammal ask-stubbe, förmodligen i en rot strax under markytan. Största hatten 25 cm i diameter, totalt 1,5 kilo i en bukett.
Grå hatt, ljus undersida, seg fot.
Hittades i en gles skogsdunge på näringsrik mark mellan Uppsala och Enköping.