Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Nästan 3 tim. i skogen idag och jag hittade faktiskt 2 svampar.
Bild 3 är en Björksopp (tyvärr maskäten).
Bild 1-2 är samma svamp.
Någon som har förslag?
Fot ca. 5 cm, hatt 7 cm. I princip ingen lukt.
Växte ganska ljust i en glänta, sandjord och blandskog.
(Inte vedlevande även om det ser ut så på bilden.)
Jag har ingen “färstingskräck” och jag får väl alltid några som biter sig fast varje år.
Men nu har den s.k. oturen varit framme och jag har fått Borrelia konstaterad idag.
Det kommer förhoppningsvis att gå bra p.g.a. att jag upptäckt det så tidigt.
Det går ju inte att skydda sig helt mot att sådant här händer. Jag hoppas bara att ni ser upp och klarar er för det här i sommar.
I går var vi rabattansare vid en föreningsgård i U-a och hittade en ring med förtorkade nejlikbroskskivlingar, det bästa svamfyndet efter vårmussarna i hemmamarkerna 2 juli! Jag är synnerligen besviken på snedfördelningen av nederbörden i landet. Är regeringen ansvarig?
Eller SMHI? http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5559&l=sv
Tryffelsvar och -info finns nu i trådarna “Tryffel? 07-07-28” och “Stjärnhovstryffel 08-07-12”
Jag gissar på att det är Stolt Fjällskivling som jag har hittat, men är inte 100% säker. Finns ca 20-tal kvar i skogen, kul att skåda dessa jättesvampar i terrängen. Den största svampen som jag hittade, hade följande mått = diameter hatt 28 cm, diameter fot 5,5 cm, och fotens längd är hela 42 cm, (mätte från marken till hattens undersida)
I helgen åker jag till östra delen av Vikbolandet. Nån som vet hur det ser ut på svampfronten? Har inte sett några rapporter därifrån.
Många kunniga finns ju här o kanske någon har någon förklaring till det här:
Min kompis svärmor och jag har gjort rödvinbärsgelé olika platser olika bär o tider….men misslyckat…det är första gången som jag misslyckat med detta att det inte stelnar, har kokt om med mer pektin men nej! Inte då heller stelar det till gelé....
Vad kan detta bero på?
Har bären mognat för fort eller vad?
Någon som vet om det är någon idé att koka om gelé igen och i så fall hur? Tar gärn…mer…
Jag har ingen aning vad jag hittat idag. Tog ledigt ett par timmar mitt på dagen och tog en sväng till Sliprännorna, Gantofta. Men först irrade jag en runda på skogskyrkogården men där var det heldött. Första 3 bilderna är tyvärr inte de bästa, såg inte upp med kamerainställningarna, så kan det bli ibland. Det kommer 5 bildserier med lite olika. Den första är en liten en, den största hatten max 10mm. och en tunn svart fot djupt i mossan eller gräs.