Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 312 visningar
3 svar

Lycklig efter svamprunda

Maric

21 jul 2008 kl. 16:28

Tänkte att jag tar hundarna på en promenad och kollar efter kantareller, då jag hittade ett gäng förra veckan.
Hann knappt in i skogen förens han stod där.
Jättefin och grann. Och stor.
Och knappt maskäten heller.
Han hamnade i min svampkorg, Karl Johansvampen där.
Efter ett tag så hittade jag en till, så karl Johan är på G. :-)

0 255 visningar
1 svar

Kungschampinjonens mycelsystem

Bo E

8 jul 2008 kl. 19:31

Härom veckan hittad jag två fina ex. av kungschampinjon.
De växte under samma gran med några meters mellanrum.

För ett par år sedan diskuterade vi på guiden huruvida det fanns rodnande kungschampinjon och jag fick svaret att den rodnande varianten inte är en egen art.

Nu återkom en rodnande variant på samma fyndplats. Men det andra exemplaret var def. INTE rodnande!

Jag undrar nu om de kan vara fruktkroppar ur samma rotsystem, eller om varianer av fruktkroppar kan vara antingen rodn…mer…

0 154 visningar
5 svar

Årets första

Jenny, V-ås

19 jul 2008 kl. 19:02

Årets första svampskörd efter att ha rekat av våra nya svampmarker!

0 2050 visningar
17 svar

skogshallon

trompete des morts

18 jul 2008 kl. 22:44

har så landat i sverige. tänkte ut och kika efter skogshallon här i småland i morgon. någon som har plockat några eller gjort några observationer ?

0 165 visningar
3 svar

Vet någon??

anithau

19 jul 2008 kl. 20:53

Hittade denna tidigare i veckan. Växte på en granlåga.
Kan det vara en gammal violmussling?

Tacksam för hjälp.

0 481 visningar
10 svar

Bra svampkryddor!

Jan A, Uppsala

19 jul 2008 kl. 19:46

Här i trakten finns nog ingen ätbar svamp alls, men tillbehören växer till sig.  På de stora Rocoto-plantorna (Capsicum pubescens från Anderna i Bolivia/Peru) som fick flytta ut när de värsta frosterna upphört och löven på björkarna ovanför nått skyddande dimensioner, börjar nu frukterna mogna. De största är c. 6 cm långa och blir inte större - men “mognare”!  Bild 1 visar frukter, en snart ätfärdig. Starka, goda! De som provat vet!Bild 2 visar resultatet av ett måhända b…mer…

0 204 visningar
8 svar

Några ???

anithau

15 jul 2008 kl. 17:03

Är bild nr 1 från björn el älg?

Bild nr 2 och 3 är de förstadium till stiftsvampen? De växte på en granstubbe.

Blir glad för hjälp.

0 248 visningar
6 svar

Dagens promenad...

Stefan HBG

20 jul 2008 kl. 21:39

gick till hallandsåsen. Det börjar bli lite fart på den vedlevande svampen ivarjefall, i övrigt var det riktigt skralt. Inga soppar så långt ögat kan nå på mina “tidiga ställen.
Hittade den här på ängsmark (bild 2och3), växte på en icke definerbar mocka. Tror det är någon broskskivling, kanske ringbroskskivling. Någon * som vet??
Börjar bli lite fuktigt nu så kanske kanske, snart.

0 271 visningar
2 svar

Amanita spissa?

Alf Pallin

20 jul 2008 kl. 23:33

Jag tror det här kan vara gråfotad flugsvamp, någon som håller med.

0 206 visningar
1 svar

murklor på myren

gunhild

21 jul 2008 kl. 11:37

Dom här växte i myrkanten och sammetssoppen också jag hittade också smörsoppar.

0 208 visningar
5 svar

2 frågor

Lena M

20 jul 2008 kl. 16:37

Är det en röd flugsvamp ? Tog aldrig loss den så ingen info om strumpa e.t.c

Och så kremlan som jag inte heller kan artbestämma. Ljus med grön mitt, glesa gräddfärgade skivor. Växte på gammal körväg med gran på sidorna och jag tycker att den var aningen skarp i smaken

0 200 visningar
4 svar

Hjortron och kremlor

gunhild

20 jul 2008 kl. 18:18

Har plockat hjortron i dag och ska äta till efterrätt till öringen. Hittade bara nån enstaka kremla på myren.

0 242 visningar
5 svar

ÄÄÄNTLIGEN!!!

Bo Reyer

20 jul 2008 kl. 11:16

Äntligen fick jag lön för mödan. Är nyss hemkommen med 5 l kantareller av på forumet onämdbar kulör. Men jag kan säga så mycket som att de inte var blåa. Dessa plockades vid en mosskant strax utanför Sala, med åtskilliga mygg och bromsbett som följd, vilket det var värt.

0 214 visningar
10 svar

Inte svamp, Älg

Alf Pallin

19 jul 2008 kl. 17:37

Bilder från Trönöskogarna idag.

0 162 visningar
0 svar

Kantarell

allyn

20 jul 2008 kl. 00:56

dagens skord

0 200 visningar
0 svar

Kantarell

arlyn

20 jul 2008 kl. 00:33

Dagens fynd

0 183 visningar
2 svar

Risksallad

gunhild

19 jul 2008 kl. 23:00

Nu finns pepparriskorna också.

0 154 visningar
10 svar

Dagens stubbe..

anithau

19 jul 2008 kl. 14:54

I dag på min vandring stötte jag på denna stubbe, på den växte föränderlig tofsskivling, trollsmör, tickembryon samt grönt och skönt.

I övrigt hittade jag kantareller, karljohan, rödbrun stensopp, sammetsopp,tegelsopp, björksopp samt div kremlor.

0 191 visningar
3 svar

Vad kan detta vara?

Marie Blücker

18 jul 2008 kl. 22:31

Denna svamp hittade jag på en skogsväg i blandskog/kalhygge i södra Halland. Liknar en gulfärgad uppsprucken rottryffel tycker jag, men vet inte. Är nyfiken på vad det kan vara, hoppas på hjälp.

0 258 visningar
2 svar

Eldticka?

Enelie, Linköping

19 jul 2008 kl. 00:19

Jag såg P3´s bilder här i en tråd och jag tror att jag också hittade Eldticka för några dagar sedan.

De här växte på äppelträd.
Är det i så fall Phellinus alni?

Bild 1-2 är samma ticka.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone