Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Vilken/Vilka Tickor gillar Ek I stads miljö? Svavelticka skulle jag känna igen, Men denna sitter 4m upp är sketa stor. har kört förbi många gånger utan att sett den. Brittis var där med, Vid Jysk i O-Hamn. Ska övertala fotografen i familjen så det kommer in ett foto så småningom.
Det mest högljudda åskvädret på många år lamslog datorarbetet under en del av dagen. Tyvärr får jag säga som gumman som klippte grisen: “Mycket oväsen för lite ull”. Det blev 11 mm som kanske räcker till några kantareller, såna där lysande gula?
Någon som vet när de brukar komma i östra Skåne? Ska på svamppromenad till helgen…
Hittade en intressant artikel i det senaste numret av Svampkonsulenternas tidning Sporaden. Tydligen så har även myndigheterna (Konjunkturinstitutet) börjat inse svamparnas värde.
http://www.svampkonsulent.se/www/upl/files/konjunkturinstitutet_40.pdf
Har du kollat svaveltickorna vid Stångåpromenaden under sommaren? Jag brukar gå där var 14 dag till tredje vecka och följt tickorna, som blivit större och fler, men nu är hopskrumpna eller bortskurna.
Men i stället finns en praktfull fjällticka vid brandstationen och på var och varannn pil finns det eldtickor.
Sedan kan man också få syn på en vilsekommen fågel. Bland de vackra näckrosorna syns också spår efter besökarna.
Mina italienska vänner är här i Stockholm på visit. Idag tog vi en tur till Mariefred och Gripsholms slott.Tro det eller ej, med det växte vårmusseroner på gräsmattan inne på slottsgården. Rätta mig om jag har fel, man fick inte beträda gräsmattan, så jag fotade på håll och försökte med en förstoring.
Det har regnat hela dagen ett envist strilande som resulterat i 10 mm i regnmätaren.På kvällspromenaden hittar jag den första blodriskan som helt tappat färgen och en sopp.
Det förekommer matsvamp på många håll ser jag. Dock inte här. I brist på den lägger man dock märke till dem som finns.
Vilka kan dessa vara?
Bild 1
i blandskog, gran tall, björk, lönn och asp bl.a.
Bild 2
ytterst liten, foten mindre än 1 mm tjock. I mossa. Blandskog.
Bild 3
på skogsväg med mest barrskog.
Allt i västra Götaland.
Var på barndop i Skoklosters ka, i dag, gillar inte sådant, tycker att det är fel när barnen skall tvångsanslutas av sina föräldrar, men vad kunde jag göra åt det, e ju bara farfar, kul var att ungen skrek nej,nej hela tiden,men det gav ju varken föräldrar eller prästen fan i.
ok men utanför Skoklosters ka. i Uppland växte det champinjonet i en häck på kyrkogården som gjorde resan till dopet trevlig, vad jag kan få det till så fann jag Pärlhönschampinjon, något av namnen ...mer…
Var ut en sväng i Grimstaskogen, nu ikväll. Var förbi och kollade på svaveltickan, den har börjat torka rejält.
Hittade 1 st kantarell, mycket nöjd, för det är andra gången på 14 år som jag hittat kantarell i den skogen. Ligger förnära bebyggelse, så det brukar vara dåligt av den varan.
Skickar med lite bilder:
Ja då tar vi och sätter igång och klickar lite igen. ;)
Mvh