Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Dessa stöter jag på i mängder, har försökt förstå vilken det är, men blir inte klok.
Det ser ut som någon riska, men jag tycker inte den passar in i någon av arterna.
Jag har hittat denna i gräs vid björk, i Skåne.
Färglös saft. Ingen speciellt utmärkande doft.
Kan någon ge mig en puff i rätt riktning?
Tack!
Har tyvärr bara en bild. Platsen är mellersta Öland. Ca 5-10 cm stora vita skivlingar med något mörkare fjäll, även i hattkanten. Lätt oregelbunden i formen. Växer i klungor i gräsmatta med stora björkar. Hatten påminner något om stolt fjällskivling, men svampen har mycket kort och ganska grov vit fot. Ej sett ring. Skivorna är ljusgrå och sporerna helvita. Lukten god, möjligen något unken.
Hej alla,
Behöver hjälp att avgöra om detta är en röd flugsvamp?
(har en hund som åt av den vilket blev många timmar hos veterinären som resultat av ren försiktighet)
Hej!
Hittade svamp under huset som jag funderar vad det kan vara, krypgrund med ståhöjd. Växte i sandig fuktig jord. Tar man upp en svamp så är den hård och verkar torr. Går nästan att riva isär. Alla såg ut så, förutom en som såg slemmig ut.
Hittad i östergötland.
Luktar jord / instängt om svampen.
Jag blir inte klok på den här…. har tittat i Fungi of Temperate Europe, men får ingen att riktigt stämma…
Hatt: Färgen är mestadels grå i mitten, men går över grönt utmed kanten. Den har en puckel/upphöjning i mitten. Hattkanten hänger över skivorna.
Skivor: De är mestadels vita, men gula inåt mitten. De sitter tätt, är smala och således väldigt många. Jag skulle säga att dessa är nedlöpande.
Stam: Lilagrå längst upp, verkar vara rätt så nätmaskig till sitt utseen…mer…
Hittade dessa två olika? (enligt mig är det två olika, en i påsen till höger (lite mörkare skivor) och en i påsen till vänster (ljusare skivor)) skivlingar i Grännatrakten. Båda i blandskog, båda på stubbe och båda även lite i runtom på marken. Kul att lära sig något nytt men kan inte riktigt komma fram till om det är honungsskivling, föränderlig tofsskivling eller något annat. Kan ändå inte se någon likhet till giftskivlingen, så den kan det inte vara, eller? Någon som…mer…
Hej, på min baksida i Stockholm växer det varje år en stor mängd av dessa svampar som i min mening är väldigt lik streckmusseron eller möjligtvis jordmusseron. Den är som mörkast i mitten med försiktiga mörka streck. Det är även en mindre puckel i mitten av hatten och foten är vit och har ett trådigt svampkött. De växer bredvid en tall på en gräsmatta som har flera närstående tallar. Smaken är mild och kändes lite mjölig. De tycks dock inte bli klibbiga i fuktigt väder. ...mer…