Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 208 visningar
6 svar

Gissa vilka svampar

gunhild

1 apr 2008 kl. 23:27

vilka svampar är detta

0 273 visningar
1 svar

Trevlig svampbok

anithau

3 apr 2008 kl. 12:02

Köpte en svampbók på rea igår.
ICAMAXI, Umeå, 59:-.

Den intressant, lite ovanlig upplägg. Fina färgbilder. Bra info.

Bifogar två bilder.

0 229 visningar
7 svar

Örtaggsvamp och annat smått...

Jan A. Uppsala

31 mar 2008 kl. 19:47

Idag var vi åter i det ‘fantaniska’ område (nära “Röda skogen”) där jag såg “Sälgbor” i går.  Sommarvärme och vinterkläder frestade på, men med avmätta rörelser gick det.  Första bildserien visar örtaggsvamp på grankotte. På granngrankotten bodde kottehättor!
Andra bildserien några drygt cm-grova häggpinnar med bebyggare.  Vad är det?

0 228 visningar
6 svar

Tickhus....

Gula

2 apr 2008 kl. 15:40

Hittade några björkar i hästhagen, fulla med tickor! En stare hade hittat ett perfekt bo under den översta, om man tittar noga ser man hålet under! Tala om lyx ;-)
Men vad är det för tickor? Nånting vanligt antar jag som inte vet nånting om dom… Allihop växte på björk!

0 303 visningar
6 svar

Resebild

Tina Nordberg Kolsva

2 apr 2008 kl. 12:38

en lätt en.
Vilken stad passerade jag i söndags?

0 753 visningar
6 svar

Vad växer på linden?

Alf Pallin

31 mar 2008 kl. 20:27

Den här kuddliknande “svampen” hittade jag på en gammal mycket murken låga från lind. Den är några mm. bred och växer i flera längre grupper över ett halvmeterstort område på lågan.  Det fanns ganska mycket av den, färgen varierade som på bilderna. Namnförslag?

0 215 visningar
1 svar

Ett ex.

Lena M

2 apr 2008 kl. 07:48

Vad är det för liten svamp jag hittade igår växande i flis /gräsmark.
Hatten ca 2,5 cm, ingen doft men kryddig smak, lite åt lakritshållet tycker jag.

0 1062 visningar
8 svar

Svart på rönn ???

Alf Pallin

30 mar 2008 kl. 11:16

Vad är det som tittar upp under barken på rönnkvisten, bild 1, någon nästling? De små svarta prickarna på samma kvist,bild 2-3 svamp eller??

0 229 visningar
6 svar

Endligen!

Dieter Endom

2 apr 2008 kl. 17:19

Nu kan man rikta blicken mot marken igen! Stenmurklorna har kommit till Stockholm och växer på Kunglig mark, se under rapport.

0 212 visningar
2 svar

Trametes men vilken?

gunhild

2 apr 2008 kl. 12:02

Kan detta vara en borstticka? Porerna ser ju inte likadana ut och inte riktigt färgen heller. Den växer på en björklåga.

0 232 visningar
1 svar

Intervju

helen

2 apr 2008 kl. 10:22

Hej, jag är en tjej som går tredje året på Växjö Fria Gymnasium och går en kurs som heter Natur och friluftliv. Vi har en uppgift att skriva om just en friluftaktivitet som svampplockning är.

Är det ngn som är intresserad och ställa upp på en intervju? Lägger ut frågorna här så kan ni mejla svaren till min mejl. Hillevan@hotmail.com

1. Varför började du plocka svamp?
2. Vad har aktivitet för påverkan på ditt liv?
3. Beskriv känslan när du befinner dig i skogen och utg…mer…

0 308 visningar
15 svar

Dagens kvistfynd

gunhild

10 mar 2008 kl. 12:59

Nu töar det och krös och sånt blir vackra igen.
Vad är det jag har på bilderna?

0 2775 visningar
24 svar

Tjäna pengar på svamp

Janne

28 sep 2007 kl. 13:27

Det verkar som om det finns en marknad för våra svampar.
Frågan är ju i vilka mängder man bör plocka för att det ska vara “värt mödan”.
Vad får man för 1 kg/liter svamp??
Tex:
Kantareller, trattisar,trumpetare mm

0 252 visningar
5 svar

Vadan detta??

anithau

1 apr 2008 kl. 20:30

Bild 1, vad kan det vara?
Trädet som det sitter på =?

Bild 2, kan det vara knatte, fnatte el tjatte?

0 224 visningar
4 svar

d är detta för murkla?

Charlie Wijnbladh

1 apr 2008 kl. 21:58

Vad är detta för murkla?

0 563 visningar
2 svar

Stjärntagging?

Alf Pallin

1 apr 2008 kl. 20:31

Är det stjärntagging som jag har på bilderna, eller finns det bättre förslag? Den var svårfotad, växer på undersidan av granlåga. Fick krypa ner och rensa bort mossa för att komma åt.

0 712 visningar
4 svar

Näringsinnehåll i svamp

anithau

31 mar 2008 kl. 10:33

Kan någon tipsa mig var på nätet jag kan hitta vetenskapliga rapporter och artiklar som behandlar näringsinnehållet i svamp. Ingen specifik art, utan svamp rent generellt.

Tack på förhand.

0 335 visningar
12 svar

Tre klibbtickor

Alf Pallin

31 mar 2008 kl. 22:36

Bara för att dom är så fina.

0 265 visningar
5 svar

mussling på rönn

gunhild Västerbotten

31 mar 2008 kl. 11:13

Kan någon ge mig namnet på denna mussling bild 1 och 2?
Sen vill jag visa en lite ovanlig bild av lystickan som jag upptäckte på samma rönn i dag.

0 262 visningar
7 svar

Rapportera mera !

gunhild

31 mar 2008 kl. 19:19

Här kan ni se vad Nada rapporterat in till Artportalen i dag.
http://www.artportalen.se/plants/default.asp

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone