Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 533 visningar
16 svar

Ett vårtecken :)

Totte Gbg

2 apr 2008 kl. 20:53

Var denna lilla gynnaren….

0 359 visningar
3 svar

Vad kan detta vara?

Jan A, Uppsala

5 apr 2008 kl. 19:07

En vackert färgad resupinat ticka som växte på en extremt starkt vitrötad, fallen c. 10 cm grov stam av plommon eller apel i “den vanliga, förgranade gamla trädgården”. Bild 1 visar rätt färg 31 mars när “fyndet” gjordes.  Bild 2 lika färgriktig 1 april då en bit togs hem.  Bild 3 bleknad efter 3 dar inomhus och bild 4 porer.
Är det nån som vet eller vill tipsa. 

0 259 visningar
2 svar

På död gran

gunhild

4 apr 2008 kl. 22:37

Dom två första bilderna är från en stubbe utan tickor, men den tredje bilden visar en ticka på sågad sida av en granlåga. En vanlig ljus resupinat och ibland hattbildande ticka på gran.

0 346 visningar
2 svar

Vårhälsning från Fiby urskog!

Jan A, Uppsala

4 apr 2008 kl. 18:17

En förelunchutflykt gav såväl flygande som mark- och vedbundna vårtecken.  Tofsvipor, starar, ett storskrakpar från bilen;, tranor vid Fibysjön och bofinkar i skogen sjöng.  Vi hittade två bombmurklor, 6-7 cm stora (två bilder av den ena), där det förra året fanns ett tjugotal, men av mindre format.  Ingen rökpipsvamp sågs, men det var väldigt vått där nu.
Så kommer två bilder av mjukt färgade tickor på en allåga som fallit från rökpipsvampstället och i riktning mot bom…mer…

0 266 visningar
15 svar

Fredags gissning

Tina Nordberg Kolsva

4 apr 2008 kl. 08:59

Vad är detta för ett vårtecken?

0 264 visningar
0 svar

Gammal och skrynklig

gunhild

5 apr 2008 kl. 10:08

Bäst före datum har gått ut för länge sen, men en färgklick är det förvisso.

0 315 visningar
1 svar

Vilken ticka???

Alf Pallin

4 apr 2008 kl. 22:06

Hittade den här resupinata tickan/ eller poring i veden på mycket murken lövstubbe, möjligen lind? Svampen växer ganska långt in i en hålighet på stubben.Färgen har någon liten dragning åt gräddgult, porerna oregelbundna. Är den någon som har en gissning, släkte ev art, kanske det behövs ett mikroskop. Kanske det är början på någonting som växer på sig?

0 190 visningar
0 svar

Varför krypa

Lena M

5 apr 2008 kl. 08:31

efter marken och plocka lingon när man kan plocka dem på träden, mkt. bekvämt.  :o)

0 223 visningar
7 svar

Sakta men säkert

NadaL, Umeå

4 apr 2008 kl. 20:58

kommer våren till Umeå också.I tisdag siktades 16 sångsvanar och i onsdag kom ca.50-tal tofsvipor.
Det var en vacker, solig morgon så Anitha och jag gick på ticksafari vid Umeälven.Här kommer några av dagens bilder:

0 222 visningar
1 svar

Klicka!

"JEF"

3 apr 2008 kl. 23:42

Glöm inte att klicka de klirrande klicken…

0 725 visningar
47 svar

Apropå hundar

Maric

28 mar 2008 kl. 08:30

Tycker det är så kul att se flera medlemmar med hundar.
Hur många har hund här?
Och vilken ras?
Jan A, Uppsala, du har väldans fina hundar.
Här är mina trogna följeslagare ute i svampskogen.
Någon som vågar gissa sig på vilken ras de är?

0 193 visningar
3 svar

Till guidens Stjärnor

Dieter Endom

4 apr 2008 kl. 13:14

Nyss hemkommen från en promenad i Karlbergsparken (Solna) kom jag att tänka på vilken enorm kunskap *norna och en del odekorera deltagare här på på guiden besitter. (Oj, det blev en lång mening). Det är glädjande att ni så osjälviskt dela med er av era kundskaper. Att era spörsmål dessutom kryddas med många otrolig fina bilder från hela vårt avlånga land gör det spännande att logga in här.
Jag sakna dock en av *norna och hans humor, nämligen Franco Matli.
Avslutningsvis en ...mer…

0 220 visningar
0 svar

Annat än svamp

Tompa o Siv (D)

4 apr 2008 kl. 13:59

Har inte så mycket med svamp att göra, vi har inte hussvamp ens. Men kommunen tänkar riva våra hem, vår bas i östra Sörmlands svampmarker. Skriv på protestlistan. Nr 100 kommer att få en burk torkad KarlJohan (eller Tratt, Blomkålssvamp, Sv Trumpet, eget val).
Länk
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Riv_inte_Floragatan
Lev väl!

0 181 visningar
3 svar

På murken rönngren

NadaL, Umeå

3 apr 2008 kl. 10:37

Kan någon hjälpa mig med den här?

0 225 visningar
4 svar

Uppe i en al men vad?

gunhild

3 apr 2008 kl. 14:15

Den här skrämde jag upp i ett träd ( den hade svårt att ta sig fram i den djupa snön) så jag passade på att fota. När jag backade klättrade han ned och fortsatte i riktning mot älven. Ser ni vad det är?

0 381 visningar
3 svar

Resupinat på björk

gunhild

2 apr 2008 kl. 22:33

Denna ticka växte i stora resupinata sjok 30-40 cm x 20-30 cm på en stor björklåga att den är lite skrapad beror på att den kanade utför en slänt när jag rörde på den. Är det en eldticka? P ingniarius

0 463 visningar
7 svar

plocka nässlor !!

Trompette des Morts

2 apr 2008 kl. 00:26

enligt många så är nässlor det nyttigast vildväxande i naturen ! ut och plocka nu ! det är nästan lika kul som att plocka svamp, men man får det lite mer “hett” om fingrarna.
jag gör pesto av det mesta av mina nässlor. kom på en tanke i dag om att göra en pesto till hösten med nösslor, karl johan vitlök, olivolja, västerbottenost och solrosfrö.
vad tror ni om det ?

0 307 visningar
3 svar

Aspskål

klas Jaederfeldt

3 apr 2008 kl. 14:15

Aspskål Encoelia fascicularis kan man hitta ganska allmänt på liggande asp nu, iallafall i järnatrakten

hittade även denna halvsovande gynnare

0 722 visningar
10 svar

vårtecken

Lena M Gästrikland

3 apr 2008 kl. 15:02

I dryga två timmar strosade jag runt på skogsvägar uppe på berget och fick se den första lilla murklan, men vad är det för en fjäril ?
Mörk gråsvart med ljus kant, satt inne i en stubbe och solade sig och även en liten ödla, nyckelpiga på samma hygge.

0 343 visningar
9 svar

Två resupinata

NadaL, Umeå

2 apr 2008 kl. 12:30

tickor (poringar),växer på två olika gråallågor.Kan någon hjälpa?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone