Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 178 visningar
2 svar

Krös eller skål och ?

"JAS" Helsingborg

9 mar 2008 kl. 21:44

Jag hittade den här bilden bland mina Krösbilder men är det ett krös? Vet ni vad det är på bild 2 + 3 jag vet gissa ni.

0 297 visningar
3 svar

Skinn på gran ??

Alf Pallin

8 mar 2008 kl. 23:20

Det här skinnet växer på grankvist som ligger på marken. Färgen stämmer ganska bra med bild. Namnförslag.

0 464 visningar
3 svar

Ticka på björk och sälg

Alf Pallin

8 mar 2008 kl. 23:14

Jag tror jag vet, förslag?

0 513 visningar
0 svar

Nästling på rönn?

Alf Pallin

9 mar 2008 kl. 19:29

Är detta stornästling, eutypella sorbi samma som inlägget Rönndyna från EG. växer på rönn

0 221 visningar
0 svar

Gåtan är löst

anithaumeå

9 mar 2008 kl. 18:02

Jag har i länken, “vad är detta?”, 08-03-09,
lagt ut en bild på en ticka och diskussionen har stått mellan svedticka, slingerticka och ev blek zonticka.
Jag kom ihåg att Gunhild har haft inne en bild på samma tickor, tagna vid samma träd.
Hittade länken.

Rubrik: Vad växer på aspen?
datum 080128. Där kommer svaret.
Irene svarar: troligast SLINGERTICKA.

Tickorna på Gunhilds bild är mörkare än mina. Gunhild undrar om det är svedticka.

NADA: Du som hävdade att det är slingertic…mer…

0 312 visningar
12 svar

Vad är detta?

anithaumeå

9 mar 2008 kl. 07:29

Nu kanske jag törs fråga om de här två. Har en aning, men är inte riktigt säker.
Tacksam för tips.

0 224 visningar
7 svar

På björklågor

NadaL, Umeå

8 mar 2008 kl. 19:41

På tre olika björklågor växer dessa tickor, som jag tror är alla Valktickor.Kan någon hjälpa mig?

0 1832 visningar
48 svar

LIMMERICKAR!

Bo Reyer

29 feb 2008 kl. 19:04

Jag efterlyser Limmerickar, gärna där svamp och din hemort ingår. Själv har jag ännu inte kommit på någon bra om Sala som uppfyller kriterierna så ni får hålla tillgodo med dessa smått ekivoka två. Jag ser med stor förväntan fram emot Tinas försök på Kolsva!

En piga och en dräng uti Löt
På höskullen smektes och njöt
Hon viskar i hans öra
-Något riktigt fult vill jag göra!
-Jag vet sa drängen! Vi bajsar i höt.

Det bor en flicka i Sura
Som pojkarna jämt brukar lura
SÃ...mer…

0 198 visningar
6 svar

Vad är detta ?

Britt-Marie

8 mar 2008 kl. 00:09

Jag undrar vad detta är ?

0 193 visningar
3 svar

Osäker? 2

Enelie, Linköping

8 mar 2008 kl. 23:09

På lövlåga.

0 317 visningar
2 svar

Osäker? 1

Enelie, Linköping

8 mar 2008 kl. 23:01

På låga av löv.

0 200 visningar
2 svar

Vilket skinn är detta?

gunhild

8 mar 2008 kl. 15:56

En färgklick som växte på skogsolvon. Det har en liten vit mjuk hattkant.

0 428 visningar
2 svar

Rönndyna?

EG

8 mar 2008 kl. 12:33

Växte på rönn

0 310 visningar
6 svar

Kaksvamp?

NadaL, Umeå

7 mar 2008 kl. 22:15

Jag ropade pÃ¥ en gÃ¥ng:“Kaksvamp”! Ã¥t Anitha när jag sÃ¥g denna konstiga skapelse. Är det Kaksvamp eller har jag fel.Vet nÃ¥gon?

0 218 visningar
0 svar

Hans

klas Jaederfeldt (är på firefox så det blir ingen stjärna

8 mar 2008 kl. 10:38

Brunkröset är en Tremella-art och har runda sporer, finns mest på lövved men kan gå på gran oxå.

Sockerkröset är en Exidia-art den har korvformade sporer och jag tror att dess enda substrat är tall

0 284 visningar
7 svar

Grönt

Tina Nordberg Kolsva

6 mar 2008 kl. 13:56

o skönt på både gammalt o nytt.
Ännu grönare blir det. Idag känns det som en aprildag. Solen gassar o massor med fåglar o insekter virvlar i luften.

0 286 visningar
9 svar

Låga igen? löv

Enelie, Linköping

7 mar 2008 kl. 00:22

Låga av lövträd.

Storleks ex. 2½x2cm och lövtunn.
När de torkar så tappar de den orange-röda färgen.

3 bilder.

0 234 visningar
3 svar

södertäljesvamp i dag igen

klas Jaederfeldt (är på firefox så det blir ingen stjärna

7 mar 2008 kl. 17:03

jättelycklig, har för andra gången hittat Exidia saccharina Sockerkrös, den växte på en tall-låga bara några meter ifrån där jag fann den för 25 år sedan,

på samma låga fanns det Tremella encephala Broskboll det vita i kröset är Blödskinnets hyfer (en svamp som den parasiterar på)

0 314 visningar
4 svar

Granlåga?

Enelie, Linköping

6 mar 2008 kl. 23:22

Den här finns på i princip alla granlågor.
Men vad är det?
Storleks ex. bredd 3 cm, djup 1 cm och lövtunn.

2 bilder

0 286 visningar
6 svar

Björklåga?

Enelie, Linköping

6 mar 2008 kl. 23:11

De här växer på många björklågor jag ser så den måste vara mycket vanlig.
NÃ¥got skinn.
Storleks ex. bredd 3 cm, djup 1½ cm och kankse 1 mm tjock.

3 bilder.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone