Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 544 visningar
24 svar

Gissa längden på min snok!

Bo Reyer

23 dec 2007 kl. 15:47

Den här krabaten låg mitt på cykelbanan vid Måns Ols i Sala en dag i slutet av september, hotad till livet av tre framrusande EU-moppar. Jag lade den i kepsen och flyttade den till vattenbrynet efter mätning med tumstock. Väl framme i trattisskogen såg jag ytterligare 5st. Till saken hör att det hade varit gråväder i flera dagar, men denna dag låg i princip varenda reptil och lapade i sig av höstsolen. Nu till min fråga: Hur lång var den???

0 175 visningar
0 svar

Glöm inte att klicka

GretheF Skåne

24 dec 2007 kl. 19:22

Jag hade när glömt det själv i dag

0 173 visningar
6 svar

God Jul

Franco Matli

23 dec 2007 kl. 20:13

God Jul och gott nytt år till Er alla

0 311 visningar
12 svar

God Jul & Gott Nytt År

"JAS" Helsingborg

16 dec 2007 kl. 21:58

Tja det närmar sig och det är väl lika bra att vara ute i god tid.

0 185 visningar
0 svar

Tack Klas

Tina N

24 dec 2007 kl. 11:50

Paketet har kommit fram. Har inte kollat den än. familjen exploderar om jag läser svampbok på julaftonen.

God Jul.

0 168 visningar
14 svar

God Jul

Hans Myhre

21 dec 2007 kl. 10:38

God Jul til alle hoppas på et betre svampår i 2008. Gubbene må ha spist kjøpekantareller fra ICA…

0 290 visningar
27 svar

Fyra forumsprofiler

Anonym

20 dec 2007 kl. 22:36

Jag hoppas ingen av berörda tar illa upp av följande klipp:

http://www.elfyourself.com/?id=1622653226

0 187 visningar
1 svar

Nu vet jag

Tina N

24 dec 2007 kl. 00:06

vem som lade beslag på svamparna i höstas.
Det var tomten.

0 336 visningar
10 svar

Myxomycetbok

Jan A, Uppsala

28 nov 2007 kl. 10:22

Var inne hos Adlibris och kollade julklappsböcker - även åt mig själv - och hittade då denna av Steven L. Stephenson, Henry Stempen (och Ian Hall):
Myxomycetes: A Handbook of Slime Molds
Är det någon, t.ex. Klas, Hans eller Irene, som kan rekommendera den (eller tvärtom)?  Den kostar bara 105 sek fraktfritt, så priset är överkomligt.

Boken kan förhandsgranskas här:
http://books.google.se/books?id=h_PzXMiLQKAC&dq=myxomycetes+a+handbook+of+slime+molds&pg=PP1&ots=AE9R9nh8_w&sig=xKYJZ...mer…

0 244 visningar
0 svar

Färgsvamp/svampfärgning

Jan A, Uppsala

23 dec 2007 kl. 22:20

För sent som julklapp, men ett tips för alla med färgsvamp i sina sinnen!

En ny bok, den tredje,  av Miriam C.Rice och Dorothy M.Beebee har kommit:
Mushrooms for Dyes, Paper, Pigments & Myco-Stix

http://www.mushroomsforcolor.com/Mushrooms_for_Dye-book.htm

Än en gång;  God Jul!

0 227 visningar
6 svar

Nästan klar

Geraldine Vällingby

22 dec 2007 kl. 23:09

Endast julskinka och köttbullar kvar att göra, hur mycket har ni kvar kära svampvänner?

0 207 visningar
0 svar

Tomten gillar tickor

gunhild

23 dec 2007 kl. 12:03

Dom är bra att gömma sig bakom och att sitta på. Ock en del är så mjuka och ludna att ta på.

0 1682 visningar
3 svar

recept trumpetsvamp

buffy

23 dec 2007 kl. 10:08

Jag tänkte ge bort lite torkad svart trumpetsvamp i julklapp till ngra som troligen aldrig ens har hört talas om den sortens svamp. Är det någon här som har ngt bra o enkelt recept som kunde medfölja julklappen?

0 198 visningar
2 svar

Färgklick

Tina N

22 dec 2007 kl. 21:10

De vackraste flugsvamparna hos oss förärade oss med att växa bredvid trappan.

0 716 visningar
6 svar

Är detta en svamp ?

Britt-Marie

22 dec 2007 kl. 19:09

Är det någon som kan tala om för mig vad detta är, det växer på nedfallna grenar när det är fruset men försvinner genast när det blir varmare. Det finns i olika storlekar och former, ibland ser det ut som “änglahår”, tittar man nära så bildar dom tunna trådarna vackra mönster.

0 276 visningar
8 svar

Vi växer

Tina N Kolsva

5 dec 2007 kl. 10:00

o har det bra med vår trygga mamma Stina. Vi är nu 1 v gamla o jag som är vildast är åxå mest nyfiken på världen.Därför har jag öppnat ögonen idag på 8 dags dagen.Tänker inte visa hur jag fräser.

0 217 visningar
10 svar

Dagens frost

Tina N

15 dec 2007 kl. 13:47

Vilken underbar syn idag, solen skiner från klarblå himmel. Det är kallt o alldeles vitt ute av en enorm frost, miljoner taggiga iskristaller.

0 278 visningar
11 svar

trådingar eller andra svåra?

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 22:48

3 Olika eller? Kan ni dessa? Funna denna veckan i Hbg trakten.

0 472 visningar
9 svar

Vinternagelskivling?

Enelie, Linköping

20 dec 2007 kl. 13:45

Den här som jag hittat idag verkar stämma in på beskrivningen på Vinternagelskivling.

Storlek: Hatt 4 cm. fot 2 cm.
Hatten är lite klibbig.
Foten går lätt att böja.
Mild smak.
Växte på lövträd (troligen asp).

Går det att avgöra, tror ni?
I så fall är det mitt första fynd.

0 242 visningar
1 svar

svamp ur riksmuseets samlingar

klas jaederfeldt

22 dec 2007 kl. 16:20

Echinodontium tinktorium finns i Nordamerika och heter indian paint fungus, svampen är stor och hård, som en fnöskticka eller eldticka, den är stenhård. i stället för rör så har svampen taggar men räknas ändå till “tickorna”, svampens kött är rött, och det färgar av sig bra, jag brukade ljuga å säga till besökare på herb, att indianbarn föddes vita men färgades röda av svampen,

min fru prövade att färga garn med den ,men färgerna blev inte så röda

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone