Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 207 visningar
8 svar

Dagens Gula

Tina N

27 dec 2007 kl. 15:06

Som små solar, lyste de upp på andra sidan bäcken. Fick lov att gå långt för att komma över till dem. Tycker de ser ut som Stinkmussling. Växte på en murken björk och luktar nästan inget.Hade väntat mig något mera odörkrafter med tanke på namnet.
Är jag på rätt spår?

0 957 visningar
13 svar

Smultronkantarell Irene

gunhild Västerbotten

23 dec 2007 kl. 14:21

Var hittar du smultronkantarell?

0 171 visningar
2 svar

en iskall en

anithaumeå

27 dec 2007 kl. 19:55

Dagens skörd

0 199 visningar
1 svar

tickboken

NadaL Umeå

27 dec 2007 kl. 16:57

Nu kan man köpa Tickboken för 100kr på Naturhistoriska riksmuseums butik. Begränsad antal, jag beställde en idag.

0 169 visningar
0 svar

Årets höjdare

gunhild

27 dec 2007 kl. 18:40

Har skaffat fotoshop och roat mig med att samla på en bild de nya svampar som jag hittat i år.
Ni kan ju lista ut vilka dom är.

0 207 visningar
4 svar

Vad har tomten hittat?

gunhild

23 dec 2007 kl. 12:00

Tomten funderar vad detta kan vara som växer på aspen.

0 209 visningar
9 svar

Annandagens fynd

Norma nö skåne

26 dec 2007 kl. 13:08

Ja det var friskt och skönt i skogen.Än finns det liv i skogen.Inte blir man mätt på trattkantarellerna mest kul att hitta några fortfarande.

0 252 visningar
4 svar

Jul aftonens skörd

G.G

25 dec 2007 kl. 12:12

Än finns det lite kvar i skogen
God fortsättning

0 212 visningar
1 svar

Nysnö på isen

gunhild Västerbotten

26 dec 2007 kl. 16:41

I natt kom det en decimeter nysnö, men sen regnar det igen.
Några vedlevande måste man fota ändå...

0 429 visningar
14 svar

Svamp & Blommor från idag!

"JAS" Helsingborg

25 dec 2007 kl. 19:43

Gick en promenad idag med hela familjen från Miatorp och ut till Råå tur & retur. promenaden gick genom Tall och Björk “skog” som är planterad på 1800 talet för att förhindra sandflykt. Så genom lite villakvarter åxå. där fann vi dessa. GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLA.

0 814 visningar
1 svar

Undrar

Lena M

26 dec 2007 kl. 18:38

om det här är en kuddticka som jag såg idag på en stubbe av något lövträd ?

0 174 visningar
2 svar

Min svampskog i juletid!

Elsy i Skellefteå

26 dec 2007 kl. 15:29

Vill bara visa min svampskog annandagjul 2007!
God fortsättning önskar jag till alla!

0 258 visningar
3 svar

dagens fynd

Lena M

26 dec 2007 kl. 12:42

Såg vinterskivling på ett par ställen, en handfull frostvaxingar, busksvamp, gullpigg och lite olika tickor.

Men vet någon vad för slags lav detta är som var turkosblå, mycket vacker.

0 205 visningar
10 svar

mera bilder

anithaumeå

25 dec 2007 kl. 15:42

Fortsättning följer.
Jag tränar vidare.

0 201 visningar
2 svar

JAS

anithaumeå

26 dec 2007 kl. 08:03

Den där boken som du pratar om
Flugsvampen och människan - Olle Högberg. Var kan jag läsa mer om den?
Tacksam för tips.

0 195 visningar
3 svar

Miss, miss

anithaumeå

25 dec 2007 kl. 15:53

Jag lär mig så småningom

0 173 visningar
0 svar

fortsättning följer

anithaumeå

25 dec 2007 kl. 15:51

Det kommer mera.

0 160 visningar
1 svar

25 dec

Lena M

25 dec 2007 kl. 11:23

I ensam majestät ! I gammal granskog i mossan uppepå en sten växte denna jordstjärna som jag vill ha till fyrflikig, stämmer de ?
En och annan trattskivling kunde också beskådas men inge svamp av matvärde.

0 198 visningar
0 svar

julklapp

gunilla larsson

25 dec 2007 kl. 11:18

Enligt “tradition” lufsade jag och hunden igår för att plocka några Trattisar. Efter denna svampfattiga höst i Stockholmstrakten, var inte hoppet stort att även i år få plocka något. - Men, där var de! Och riktigt fina. Det kändes som om jag fick en riktigt fin julklapp. Önskar er detsamma !

0 187 visningar
6 svar

GOD JUL

Alf Pallin

24 dec 2007 kl. 13:11

GOD JUL till alla på vänner på svampforum. Julgranen är klädd, skinkan kokades och avsmakades vid midnatt. Kakelungnen behåller sin värme från gårdagen, det brinner skönt i spisen. Vedkorgen är inburen. Ljudet från den hårda vinden utanför fönstren blandas med väggklockans tickande. Vid fågelbordet kan jag räkna in talgoxe, blåmes, domherre, nötvecka, större hakckspett, talltita, nötskrika, och ekorre.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone