Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 396 visningar
3 svar

Vid gammal asp

BirgittaD

15 okt 2007 kl. 20:32

Tuvade växte ett trettiotal av svampen på bilden. De var alla troligen ganska gamla exemplar. Foten upplevdes vitare än vad bilden visar. Foten var inte speciellt spröd. Någon som kan hjälpa?

0 241 visningar
2 svar

Okänd svamp

Jon

15 okt 2007 kl. 20:11

Den här svampen växte i en nedlagd myrstack i södra Bohuslän. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att fotografera den i dagsljus, och dessa blixtbilder har blivit lite bleka. Skivorna går mer i orange/beige än vad bilden visar, och hatten som sämskskinn, ganska lik en sammetsopp. Foten är brunstrimmig, gummiartat hård och tydligt vit upp mot skivorna. Lukten tycker jag faktiskt påminner lite om nejlikbroskskivling.
Någon som vet vad det kan vara?

0 224 visningar
1 svar

Frostnätter

Kingen

15 okt 2007 kl. 11:54

Är en relativit nybörjare när det gäller svampar. Två frågor

Förstörs tratkantareller efter en frostnatt?

Fortsätter svampen att växa när det har varit ett antalt frostnätter?

0 2097 visningar
7 svar

rödvin till svamp?

Anki Nilsson

14 okt 2007 kl. 22:20

Jag har hört att man inte ska dricka rödvin till svamp. Stämmer det?

0 224 visningar
1 svar

Bildproblem...

John

15 okt 2007 kl. 17:32

Bilderna funkade visst inte så här kommer en beskrivning istället. De är 10-15 cm höga och hatten är oxå 10-15 cm i diameter. Det verkar vara en skivling utan strumpa eller ring. färgen på hatten är ljusbrun med små skrovligheter. Köttet är vitt, och foten är vit. Svårt att säga kanske, men blir glad för något tips.

0 248 visningar
2 svar

Vad kan detta vara?

John

15 okt 2007 kl. 17:18

De växer runt mina björkar. Går de att äta?

0 396 visningar
2 svar

"Odla" blåmusseron

ES

14 okt 2007 kl. 21:57

Var hemma och hälsade på mina föräldrar i södra värmland i helgen. De hade dumpat en nedklippt äng och lite kolrester efter en eld som utfyllning i en grop. Detta var för ca 1 månad sen, och nu växte mängder med blåmusseron där, minst 40 fruktkroppar. Är det möjligt att odla på detta sätt? aldrig sett blåmusseroner där tidigare.

0 357 visningar
5 svar

Blodsopp?

Classe

15 okt 2007 kl. 10:38

Tror att det är blodsopp som jag har hittat eller har jag fel? Tacksam för svar.

0 309 visningar
25 svar

än växer de i skåne

emma

14 okt 2007 kl. 17:19

än vexer de i skåne de fina gula:)men vad är den lila för en rackare och är den ätlig

0 832 visningar
4 svar

Vad är detta ?

emma

14 okt 2007 kl. 18:11

undrar vad detta är för svamp . ätlig eller?

0 232 visningar
2 svar

Ett fynd i naturen

Lars-Erik

14 okt 2007 kl. 23:37

Ett fynd i naturen eller vad tycks?

0 257 visningar
9 svar

Till Hans

Franco Matli

12 okt 2007 kl. 18:18

Hittades ochså igår.Kanske du känner den.

0 303 visningar
2 svar

Att gissa

Franco Matli

14 okt 2007 kl. 21:21

Svamparna a växte under ek på kalkrik mark.Lukt svag något jordig, smak mild.

0 267 visningar
4 svar

Spindelskivling

Lena M

15 aug 2007 kl. 08:04

men vilken art ?
Rodnande eller bockspindling?
Granskog, men kommer inte ihåg doften, kan någon avgöra utifrån bilden vad det är ?

0 303 visningar
13 svar

Fredagsporr

Tina N Kolsva

12 okt 2007 kl. 20:11

Ha en trevlig helg o tänk på att det finns fler nöjen än svamp.

0 277 visningar
6 svar

En uppstickare!

Elisabeth J

14 okt 2007 kl. 14:52

Gissa vad den här svampen heter!
Den växte i grannens gräsmatta!

Mörkt brun “gummiliknande” hygrofan den ska vara jämnbrun på bilden.

0 359 visningar
5 svar

svamp i trädgården!

Jan Sundström

9 okt 2007 kl. 12:18

hej! skulle gärna villja veta vad det är för svamp som växer i min trädgård!(på träflis under björnbärsbuske)

0 1787 visningar
9 svar

södertäljesvamp

klas jaederfeldt

13 okt 2007 kl. 19:32

i dag ledde jag ett svamptramp åt södertälje kommun, det kom 46 deltagare trots att det var frost på morgonen, vi skulle titta på all svamp, och även plocka de ev. matsvampar som hittades, sådant som vi tittade på var Aspticka,kuddticka,blåticka, svartöra,purpurskinn,stinkmussling, svavelgul slöjskivling m.fl.
matsvamp blev brunsopp, karljohan,aspsopp, tegelröd björksopp, massor av rökslöjskivling (blekgul slöjskivling) div, ätliga kremlor. några trattkantareller, blomkålssvam…mer…

0 714 visningar
5 svar

biodlare!!!!

tittit hardingz saxmark

14 okt 2007 kl. 13:48

Passa på att plocka björktickor att skiva o torka för att lägga i rökpusten nästa år. Ryker fantastiskt bra.

0 296 visningar
9 svar

what is this?

Shaulk Burger

14 okt 2007 kl. 17:11

hello all,
im in sweden and ive seen a lot of mushrooms….any ideas what these are called? thanks for your help-.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone