Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 214 visningar
4 svar

Olivvaxing

Lena M

16 okt 2007 kl. 18:32

tror jag att de är, vad tror ni andra?
De växte rikligt i gammal planterad granskog, i gatorna där ris ifrån lövträd dragits ihop.

Likaså den här, förmodar jag oätliga svamprn som växte i häxringar runt gamla granar och som man snabbt kunde fylla en korg med, om.

0 428 visningar
4 svar

Vilken svamp har jag i trädgården?

"JAS"

16 okt 2007 kl. 15:09

Ja det här borde jag ju veta. Men jag vill ändå fråga. Fråga mig inte om smak eller lukt jag är smittad av min son = skitförkyld med andra ord.

0 575 visningar
15 svar

Häxringar

Anna

8 okt 2007 kl. 12:05

Jag undrar vilka arter som vanligtvis bildar häxringar?

0 227 visningar
7 svar

Vad kan detta vara?

John

15 okt 2007 kl. 20:19

Jag undrar vad det är för svampar och om de går att äta, och jag hoppas att bilderna ska funka denna gång. De växer under en björk i trädgården.

0 247 visningar
14 svar

Tätt med tratt

Ola H

14 okt 2007 kl. 21:29

Tätt med tratt vid bäcken o var kan man sätta ner fötterna?

0 220 visningar
0 svar

Vart tog hans från Ystad vägen

"JAS"

16 okt 2007 kl. 14:19

Hur gick det för hans från ystad han/du fick en massa tipps om var svampen fanns. Hittade du något, man blir ju lite nyfiken om ens råd mynade ut i något bra.

0 200 visningar
0 svar

AnnaMaria

Birgitta D

16 okt 2007 kl. 13:41

Tack tur att kompisar och svampguiden o finns. Visst var det ockragul grynskivling. Oj vad huvudbry jag haft.

0 599 visningar
0 svar

Svamp i Nynäshamn ?

Rasmus Olsson

16 okt 2007 kl. 13:38

Hej!
Jag undrar om någon hittat några trattisar i trakterna runt Nynäshamn?

0 328 visningar
4 svar

Micke hjälp

Birgitta D

15 okt 2007 kl. 21:06

På Vårdsnäs hittade vi en massa svampar som vi hittat senare också.
Fick då reda på att det var svavelgul tofsskivling. När vi nu kollar hemma visar alla bilder en väldigt fjällig hatt men det har inte våra ex. Vad skulle det kunna vara då? De är ganska spensliga men är jättegula med fjällig fot men inte så fjällig hatt. Tyvärr är säsongen över för dessa och vi uppmäksammade problemet för sent.
MVh Birgitta o Sven Damne Tranås

0 209 visningar
4 svar

Att gissa på

Tina N Kolsva

15 okt 2007 kl. 10:45

De här har varit med på Forumet förut , minns ni?

0 206 visningar
7 svar

Bossarnas boss

Ola H

14 okt 2007 kl. 21:58

Tubaeformis capo di tutti capi
3 aspiranter till huvudrollen i “Gudfadern IV”

0 201 visningar
0 svar

Sara P med blombilderna

M

16 okt 2007 kl. 10:32

Hej Sara!
Fina bilder. Antar att du är fotointresserad. Är Jenny din syster och Per din pappa?

0 189 visningar
0 svar

Till Ola H från "JAS"

Janne "JAS" Svensson

16 okt 2007 kl. 10:09

Kolla min tråd Leopolds svampbok.
Där hittar du adr. till min hemsida. maila mig sedan så sänder jag ett par filer från Tyskland.OK?

0 270 visningar
5 svar

Musslingar

Tina N Kolsva

16 okt 2007 kl. 08:38

från Västerås.Minnet sviker mig men tror de fanns på Ek.Helt säker på lövträd.Hela knippet är 8cm. Doftar inte mycket,inte mycket smak heller. Men sveda i munnen kommer efter som Arbogaöl.
Funderade lite på kantarellmussling men tvekar.

0 213 visningar
3 svar

Ganska sällsynt

Franco Matli

15 okt 2007 kl. 11:46

Denna svamp kommer också från Ingarö.
En enda stor ex.Delade den för att visa de olika karakterer.Under ek,lukten något honungslik.

0 211 visningar
2 svar

Piggar ?

Tina N Kolsva

15 okt 2007 kl. 10:57

Vad är nu detta på gammal rot från den gamla vanliga granskogen o Orsta.De största är ca 4 cm.

0 495 visningar
12 svar

ostronskivlingar?

patrik

13 okt 2007 kl. 17:39

hittade dessa examplar på ett fallet träd. Det ser ut som om det kunde vara någon sorts ostronskivling? stämmer det?

0 322 visningar
15 svar

På död björkved

Ola H

14 okt 2007 kl. 21:27

Någon?

0 400 visningar
5 svar

ringförsedd musseron?

Peter Nilsson

14 okt 2007 kl. 20:24

Hej! Denna musseron har en åtsittande ringliknande struktur/velumrest, hatten ljusgrå o trådig (inget som påminner om fjäll). Den är spenslig jämfört med en jordmusseron och växte helt ensam i blandskog.Fot ljus lite mörkt längstrådig. Inget ni behöver lägga ner tid på, men kunde vara kul att höra om nån har någon ide.

0 364 visningar
16 svar

Musseron

Lena M

14 okt 2007 kl. 15:45

Jag har en svamp från igår som jag tror är svavelmusseron , men jag kände ingen lukt och smaken kan jag inte ta igen, kan det bero på att den varit frusen ?
Funnen i blandskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone