Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 233 visningar
1 svar

föränderlig tofsskivling?

Kerstin, Borlänge

16 sep 2007 kl. 20:22

Hejsan, i Tisdags så hade jag hittat massa små svampar vid en stubbe och jag hade försökt rita de :) . Nu så hade jag kameran med mig.

Kan man äta de eller är de giftiga?

Mvh

0 636 visningar
22 svar

Vad kan detta vara?

Bengt Sandh

14 sep 2007 kl. 11:43

Behöver hjälp med identifiering, tack.

0 1475 visningar
2 svar

Potatisrottryffel

Estelle H i Gottne

21 jul 2007 kl. 22:24

Hittade denna svamp växande i sanden utmed ett motionsspår som löper vid Utterån som är ett biflöde till Moälven 2,5 mil väster om Örnsköldsvik. Överkanten av svampen syntes vid markytan, de har växt där i flera år, spricker senare under sommaren och man ser ett brunsvart sporpulver, se bif bild.

0 238 visningar
3 svar

Svart Trumpetsvamp?

Nikke Småland (Moheda)

16 sep 2007 kl. 19:59

Dessa hittade vi idag kan det vara svart trumpet?
Tacksam för hjälp!

0 296 visningar
9 svar

UNDRAR SÅ VAD ÄR DETTA??????????

NILLA

15 sep 2007 kl. 21:34

HITTADE EN MYCKET KONSTIG SVAMP HÄR OM DAN!!!!!! DEN VÄXTE BLAND GRENAR Ö LÖV I ETT SKOGSBRYN. BLANDSKOG! VIT TILL GRÄDDGUL HATT 3TILL5 CM. VÄXTE I EN OTROLIG MÄNGD SAMMANVÄXTA.TYP FÖRÄNDERLIG TOFSSKIVLING. DET VAR FLERA S.K GRUPPER MED CA. 30 TILL 40 SVAMPAR IHOPVÄXTA. FANNS FLARA GRUPPER .SKIVOR PÅ UNDERSIDAN NÅGOT GÄDD GUL O EN SAMMA HATTFÄRG PÅ FOT SOM VAR BÖJD.UNDRAR VAD DETTA ÄR ½½½½½½ HAR EJ HITTAT I SVAMPBÖCKER½½½½½

0 221 visningar
1 svar

Märklig mörk dubbelsvamp

Agneta

16 sep 2007 kl. 18:03

Hittad på sandig tallhed vid vattenbrynet i skogskanten bland lavar. Vad kan det vara?

0 1189 visningar
2 svar

Vårtöra

Ulle

12 sep 2007 kl. 18:35

Tack för svaren angående vårtöra. Vad är det för svamp? Eller är det en svamp.

0 448 visningar
6 svar

Vilken ticka?

Gula

4 sep 2007 kl. 20:06

Bilderna är från förra året.
Lysande orange-gul växte den på ett gammalt äppelträd!
Svavelticka eller nåt annat???

0 220 visningar
3 svar

Jag igen vad är detta?

Elsy

16 sep 2007 kl. 12:10

Inte så bra bilder men hoppas det går se vad det är?
Tack

0 333 visningar
3 svar

HÄR finns svampen!!!!

Tittit

15 sep 2007 kl. 23:33

Var ute i skogen på västkusten (Stenungsund) idag o hittade flera silkesmusseroner, massor av blodriskor, taggsvamp, kantareller, trattkantareller och givetvis en massa orangegula spindlingar(de verkar alltid finnas)
Jag blev lycklig eftersom förväntan var betydligt lägre än detta.HURRA!!!!!!!!!!!!

0 255 visningar
11 svar

Skivling..men vilken??

Jeanette P

15 sep 2007 kl. 17:48

Glömde förstås bilden =(

0 267 visningar
2 svar

NY SVAMPART??

Bo Reyer

15 sep 2007 kl. 19:29

Hittade idag en helt ny gulsvart kantarellart som även Linne missade. Jag har döpt den till Elfsborgsrell.

0 317 visningar
3 svar

månadstavla

Evus

15 sep 2007 kl. 12:21

Jag vill bara visa er den fina septemerbilden i min månadstavla (där man byter bild varje månad).

Så ska det se ut eller hur?

0 374 visningar
7 svar

vit fingersvamp

Lena M

15 sep 2007 kl. 14:23

men jag hittar ingen i böckerna som stämmer.
Tre ex. växte i blöt mossmark tillsammans med rödgul trumpetsvamp. Knubbiga med rundade grenspetsar, någon som kan namnge dem ? Elisabeth J , du har ju studerat det släktet.

0 302 visningar
8 svar

Lite hjälp tack

EG

15 sep 2007 kl. 08:47

1-2 Växte bland boklöv Luktade inte mjöl

3-4 Växte också bland boklöven Luktade lite unket

0 226 visningar
2 svar

Södertäljesvamp

klas jaederfeldt

15 sep 2007 kl. 20:05

vid södertälje svampklubbs utflyckt i dag hittades en hel del arter (se rapporter) vid Ytter Eneby nat.res.
Jag hörde att Pelle Holmberg skall leda en matsvampsutflyckt åt kommunen på tisdag vid Lina nat.res.
Sorry pelle, Det är ett ställe med dåligt me svamp, även bra svampår, men lycka till ändå

Vi hittade även 7 ex. av toppslätskivling i dag, men de räcker inte till, jag har hört att det skall var 16 st till en “kick”

de matsampar som jag har på bild av de vi hittade är ...mer…

0 232 visningar
4 svar

Vad ?

Peter Carlsson

15 sep 2007 kl. 14:58

Undrar vad det här är dör sort ?
Växte i en flock intill en stubbe

0 360 visningar
3 svar

Ticka på död gran

Å Enmad

15 sep 2007 kl. 17:04

Såg en färggrann ticka på en gammal torr gran. Hade ingen kamera. Nästa dag kunde jag inte hitta rätt svam. Men fann en av samma art. Vilken ticka?? Se bifogad bild!

0 219 visningar
3 svar

Okänd i gammalskog

Å Enmad

15 sep 2007 kl. 16:54

Bilderna kom naturligtvis inte med. Försöker igen.

0 325 visningar
3 svar

Vad är detta, månne?

gergils

15 sep 2007 kl. 10:35

De här ser ut som någon fjällskivling, men matchar inga bilder i mina böcker.

Växer i en gammal hästhage, under en stor ask. I Närke, på gränsen till Västmanland invid Hjälmaren.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone