Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag hittade ett gäng pluggskivlingar (ca 30 st) på en äng, en bit från Östersjön, tänkte först när jag såg dem att det var Alpluggskivling, men den har för stora sporer för det svamphattarna är ca 15-18 cm i Diameter.foten är mycket kort och ca en cm bred .Vet någon var jag kan finna en beskrivning av Noordeloos där jag kan hitta mikroskopiska detaljer, på Paxillus obscuroporus och P.validus Jag har pappren som Mats Elfström skrev i Jordstjärnan
Hej är det någon som varit i trakterna kring Sala och hittat kantareller ännu ? Bor i Stockholm och här finns ingenting, det är för torrt. brukar åka upp till ett ställe i Sala där det brukar finnas mycket svamp, men då det är en bit att åka undrar jag om någon i området kan svara på om det kommit någon svamp där uppe ännu ? tacksam för svar // 08
Hej så här års brukar det komma frågor om jakttider. Se här http://www.jagareforbundet.se/jakttider/
I gammal barrskog med inslag av löv växte många små svampar enligt bifogade bilder. Kan någon identifiera?
Hej
Novis som behöver hjälp med en sopp.
Höjd 5-15cm
Brun len slät välvd hatt
Hatt kant röd
Gula rör
Fot ljus o bullig med gul/röda strimmor
Kunne inte hitta denna i min svamp bok. Växer rikligt i barrskog i Blekinge.
Tacksam för all hjälp.
Jag har funnit några gula kantareller som har nästan vita åsar. Det har jag aldrig sett förut, är det någon som vet varför de ser ut så?
är det också någon som vet om “gulingarna” fortsätter att komma här i Västerbotten måntro??
är inte så svampkunnig direkt, men det är otroligt roligt att få lära sig:)
Undrar om någon vet vilken sort detta är
Växte tätt intill en stubbe
Tätt tillsammans
Hej allihopa!
Jag ska snart skriva en tenta i artidentifikation och undrar om ni har några bra minnesramsor att dela med er av? En av lärarna på kursen hade tex. ett minnestrick om bockspindling: “Bockar har sällan blått kött”. Såna småsaker hjälper åtminstone mig att minnas bättre.
hejsan jag har fått kantareller som blev infrysta direkt vid plock jag tror men är inte 100 på att dom ej förvälldes först Min fråga är någon kanske kan hjälpa mig Vad ska jag göra Förvälla efter tining eller är det kört med svampen?????
Hej Klas. Jag har faktiskt hittat till din hemsida. Den var jättebra.Skönt att fler än jag bara har 8-årig skola och resten “livets lära”. Skulle vara snällt av dig om du ville gå in på “vadan detta för svamp"har fått ett svar hittils och jag litar på henne,men kul om fler kunde identifiera den.
Ps. Självklart så ska vi inte glömma din födelsedag,som du bad om. 16 JANUARI….
Tacksam om någon kan ge mig namnet på denna ticka