Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jeg fik Irene A’s hjælp til at identificere svampene, men jeg vil gerne vide, om de er spiselige. Jeg håber, nogen kan hjælpe mig.
Har idag hittat kantkremlor, några väldigt unga och en del lite äldre och större individer. Har aldrig tillagat dessa tidigare och undrar om ni som är vana brukar ta bort skivorna på de äldre exemplaren?
Hittade svampar jag aldrig sett förut,på en liten avbränd plats på hällmark i Tyresta naturreservat. Inte på markerna efter den stora branden. Den här branden var nog bara ett år gammal eftersom det var årsskott av frösådd björk där, all ljung hade brunnit o ny ljung spirade för fullt. De var de enda gröna växterna. Tallarna hade klarat sig men var brända nertill. Svamparna var ca 10-20 cm i diameter. Hade ingen hatt eller fot utan var som oregelbundna klumpar, blanka o jämt m…mer…
Hittade i skogen på en granstubbe
en fotlös 3cm bred knapp.Den var silverfärgad satt inte sp hårt.
Tog hem den för fotografering.Idag när jag petade på de föll den sönder, igår tålde den att tryckas på.Den var fullpressad med brunt pulver och inget annat.Bild 2 visar undersidan som var gul.
Vad är detta?
Vad är detta
Eftersom rondellhundar verkar vara helt ute, särskilt om de liknar profeten Muhammed, har jag ett förslag. Varför inte sätta ut en jättekantarell med Göran Perssons ansikte tillsammans med ett snapsglas som pryds av Anitra Sten.
Ha en trevlig helg alla svampvänner!!
Vem är årets smörsopp?
Jag lägger min röst på EnriQue Iglesias! Fler förslag?
Läste i upsala nya tidnings web häromdagen. Läsarnas bästa svamptips på webben närmare bestämt. Där var det en person som jagade svamp med GPS, känns lite fuskigt tycker jag. Men han/hon påstod sig dessutom plåta dem och få upp en beskrivning av svamparna på GPS:en. I sammanhanget sade sig personen hittat en “rödbrun lursopp” som ska vara en god matsvamp. Den har jag aldrig hört och den finns inte heller i svampguidens databas med svenskt namn eller när jag googlar namnet. Fråga…mer…
I dagens SVD (Svenska dagbladet) är det en sexsidig svampspecial. Balnd annat en sida om vår egen Micke K och även en sida om export av goliatmusseron till Japan. Förutom detta finns även massor av goda recept och tips.
Mycket läsvärt!
Jag har för första gången i mitt liv hittat svart trumpetsvamp! Ganska mycket faktiskt. Det står att man ska ta bort den nedersta delen, men jag vill ju inte ta bort för mycket i onödan. Kan någon ge mig tips på hur mycket som ska tas bort? Bara på stora ex? Eller även på de små? Om jag skulle välja att inte torka dem, hur tillagar jag dem?
Det finns fortfarande gott om plockbara goliatmusseroner kvar på tallhedarna längs Vindelälven, men det här fyndet var i alla fall det roligaste. De här var ovanligt små exemplar, bara 12 cm breda. De kan bli dubbelt så stora..
Tyvärr vägrade kameran att visa den vackert laxrosa färgen i tvärsnittet på svampen.
Tog en motionsrunda igår gubben o jag. På en stig över ett hygge växte denna lilla svamp. Det hade till största delen varit barrskog.
Svampen är liten 4 cm hög o hattbredd 2,5 cm. Doftar inget o smakar endast lite sött. Inte spröd,men inte heller seg.Ändrar inte färg vid tumning/repning.Hatten är delvis prickig.