Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag hittade bara några små trattisar och barfläckar på marken där älgen tagit för sig. Dom gillar trattkantareller. Men jag blev glad igen när jag hittade dessa sotiga väldoftande vaxingar.
Visst blev min blomlåda fin när jag satte i smågranar och skogsolvonbär istället för dom blommor som frosten tagit.
Är det någon som vet om det finns någon svamp här i norra stockholms-området? Har varit ute tidigare på säsongen och då såg det tomt ut. Tänkte ge mig ut på en tur idag och hoppas på mer tur än tidigare!
uppehållsväder kan kanske någon svara på vad för arter det här är.
De två första växte efter skogsväg i gräset, barrskog på sidorna. Ingen smak och doft på dem, trådiga fötter ?
Och Irene undrade om den här som jag såg i hästhagen tidigare i veckan. Tog ett sporprov och den hade svarta sporer. Ditt förslag var ev. medusa spröding. Vad tror du nu ?
Det kommer in jättemånga “gissa”-svampentrådar så kanske har någon ny mykologisk art upptäckts via svampguiden.com?
Hittade några goliatmusseroner i tät blandskog när jag var ute och plockade kantareller.
Någon som gjort liknande fynd?
Trodde att dessa endast fanns på tallhedar
/carina
Hej alla kloka människor, jag var ute med hunden och passerade kyrkogården och där i gräset i anslutning till tallar hittade jag en hel massa, till synes, Stenmurklor. Jag trodde att de växer bara på våren och på gamla hyggen i sandig mager jord? Är det någon som vet vad jag hittat? Eller är det så att det är förvirrade stenmurklor.
men vilken ?
Växte i barrförna efter en gammal stig.
Äntligen bryts det torra stockholmsvädret!regndansen har gett utdelning, nu hörs det trivsamma skvalandet från balkongen
det regnade friskt igår också, men jag kom hem tomhänt från skogen-kanske inte helt oväntat men… (det enda jag hittade då var ett smörsoppskadaver,underutvecklade kantarellknoppar och..ja…inget mer)
men nu är regnet här för oss stockholmare!
Hej undrar bara om hur man går tillväga har ett gammal solarium som frugan tröttnat på kan man använda det till att torka svampen i sådana fall hur?
Blir väldigt nyfiken på var i Sverige (eller Belgien för vissa) man hittat / rapporterar ifrån. “Många känner många” har jag förstått, men som nybliven forum-gluttare så är det inte så lätt. OBS jag vill inte ha LOLA (long - lat) men t ex LÄNSBOKSTAV skulle vara kul att ha på forum-inläggen. (A=Sthlm, C=Upps, D=Sörml, ni kanske redan känner till bokstavsfördelningen.) Vad gäller parkeringsplatserna i “Klöva?” vore det dessutom intressant att veta vilken p-ruta som är bäst….mer…
Hej! Jag och min kompis var idag ute på världens mest misslyckade svamprunda. Nu undrar jag: Vart hittar man svamp i värmlandsområdet? Vi finns i Karlstad.
Tänkte “mortla” lite torkad svamp (champinjoner, kantareller, Karl Johan,Brunsopp, m.m) Ungarna har gått i “svampstrejk” endast kantareller duger men smaken av svamp vet jag att dom inte protesterar emot. Svamparna verkar sega, går inte att stöta. Hur gör jag?
Har inte tidigare torkat kantareller då jag har hört att dom blir beska.
Nu har jag provat. Dom blev inte alls beska. Tycker dom blev bara godare.
När jag blötlagde dom använde jag ganska mycket vatten och lät dom ligga ganska länge. Sen kokade jag sakta bort vattnet och smörstekte dom. Supergott!!