Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 363 visningar
4 svar

Vad har jag hittat?

Jarl Johansson

9 sep 2007 kl. 20:28

Jag kan inte hitta bifogad svamp i min svampbok. Kan någon berätta för mig vad jag hittat.

0 278 visningar
4 svar

Titta vad jag har hittat!

Nikke småland (moheda)

9 sep 2007 kl. 17:58

Jag var med husse och matte och plockade svamp.
Det här lyckades jag hitta åt dom!
Vet inte vad dom skulle göra utan mig…
Kram Assynja

0 312 visningar
9 svar

Rapport från Rimbotrakten...

Stella

8 sep 2007 kl. 19:38

Efter några intensiva dagar på svampkurs i Linköping så spratt det i benen för att gå ut och kolla om regnet givit någon effekt på mina roslagsskogar.

Enormt sugen på att hitta lite riskor, kremlor, soppar och annat klurigt kastade jag på mig stövlarna och gav mig ut i duggregnet. Det HAR regnat och det ÄR blött i skogen men än har det inte givit nån effekt alls…

Min sammanlagda skörd bestod av:
* fyra minikantareller
* en liiiten lakritsriska
* två före detta tegelkreml…mer…

0 280 visningar
1 svar

Streckmusseron?

Annika Nyberg

9 sep 2007 kl. 21:26

Hittade dessa vad jag tror är någon form av musseron.De växte i blandskog i nordöstra skåne. Kan någon hjälpa mig med vad det är?

0 368 visningar
0 svar

Hvor hittar man svamp nära Göteborg

Sofie

9 sep 2007 kl. 20:38

Hej… Jag älskar att gå i skogen och plocka svamp. Jag har bare inte hittat ett bra ställe efter att jag är flyttet till Sverige-Göteborg. Finns der någon som vill berätta om et bra ställe hvor man kanske kan hitta kantareller Om ni inte vill dele med alle ksn ni skicka mail till asmh@passagen.se Vänlist Sofie.

0 367 visningar
6 svar

kärrsopp

Lena M

9 sep 2007 kl. 15:33

den vita soppen, men är det samma art den med ljusbrun hatt?

Det fanns iallafall gott om dem i myrkanten liksom lingon. Ingen svampplockning alltså, men en hastig titt in i tallskogen bredvid ,där såg jag det fanns fina skäggriskor. ( en svamp jag aldrig plockat )
Ja så blev min dag, men ännu hinner jag med en sväng i hästhagen, kanske.

0 343 visningar
3 svar

Brun flugsvamp ?

Lena M

8 sep 2007 kl. 15:37

Kan det vara den eller ?
Den hade inga hyllerester på hatten därför är jag osäker.

(Såg en liten rosenhätta, så söt men tyvärr blev bilden suddig )

0 253 visningar
0 svar

hittade ingen goliat

klas jaederfeldt

9 sep 2007 kl. 19:31

var ute i bergig tallskog sv Järna i södermanland och letade Goliat, men tji. såg 8 st Tegelkremlor och en Såpmusseron och den Spetsknöliga nagelskivlingen som växer på ruttnande kremlor, den växer upp ur ett sklerotium som är spetsat åt ena sidan och lätt rödbrunt

0 838 visningar
0 svar

kantateller på Gotland

Stellan svamp

9 sep 2007 kl. 18:54

Börjar tröttna på jakten efter kantareller på gotland. Hittar massor med trattisar, men var är de gula???? någon som vet något bra område?

0 355 visningar
7 svar

gallrat lite!

Micke

6 sep 2007 kl. 22:47

I kantarellskogen.

0 281 visningar
5 svar

Goliatjakt i Skåne

Göte Pettersson

30 aug 2007 kl. 07:16

Läste en intressant artikel i morse i Kristianstadsbladet. Tydligen så blir det jakt efter goliatmusseron i nordöstra Skåne i helgen. Jag lägger in länk för den som vill läsa mer.

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20070830/KRISTIANSTAD/708300087/1018

0 246 visningar
3 svar

nybörjare

classe

8 sep 2007 kl. 21:53

vad är detta?

0 278 visningar
1 svar

SvampHalland

Thomas Masson

6 jul 2007 kl. 06:54

Hej. Jag är helt nu på det här med svamp men har varit ute och letat 3-4ggr utan resultat. Är det någon vänlig själ som vill ge mig råd om vart det fins svamp att plocka i Halmstad trakten.
masson.thomas@gmail.com

Kramar om er alla svampfanatiker

0 476 visningar
0 svar

Rapport från Stoerydskogen Tranås

Birgitta D

9 sep 2007 kl. 15:45

Massor med kremlor. Tyvärr hade larverna hunnit före mig i de flesta. ett 10 tal ganska små plockade jag i alla fall tegel, mandel och gulkremla. Ett 20 tal olivvaxingar och några vitgrå vaxingar. 1 skäggriska 2 pepparriskor några lila riskor fick stå kvar i skogen 1 liten på utsidan fin Karl Johan men uppäten innuti. Någon liter kantareller och någon liter Trattkantareller. 1 tegelsopp och 1 björksopp. Samt några svampar som skall aetbestämmas.

0 224 visningar
15 svar

Vilken svamp?

classe

9 sep 2007 kl. 10:44

Vad är detta?

0 518 visningar
8 svar

Vilken sopp?

Brittis, NV Skåne

8 sep 2007 kl. 15:57

Är detta en sandsopp? Eller örsopp? Jag har aldrig sett den tidigare, växte med tall mossigt m blåbärsris. Blånar en liten aning vid snitt.

0 308 visningar
3 svar

Östergötland/södra Sörmland

lilla my

7 sep 2007 kl. 15:30

Nån som vet hur illa det är med torkan? Hittade bara knappt två liter kantareller förra helgen på fyra timmars vandring till “säkra ställen”, brukar bli åtta andra år och förra hösten kunde det bli tio-tolv liter per tur… har det börjat se bättre ut eller kan jag stanna kvar i sängen imorrn?

0 287 visningar
2 svar

nybörjare

classe

8 sep 2007 kl. 21:49

vad är detta

0 266 visningar
5 svar

Artbestämning

Jenny

8 sep 2007 kl. 21:47

Nån som vet?
1. Barrklubbsvamp?
2. ?
3. ?

0 336 visningar
12 svar

Vilken röksvamp?

Sofia

6 sep 2007 kl. 20:38

Skulle gärna vilja ha hjälp med art bestämning av dagens skivlingar och info om de är ätliga. Alla är blockade i barrskog i Skåne med några få lövträd. Alla doftar milt. Nr 1, 2 , 4 och 6 ser ut som kremlor och smakar milt. Nr 3 är kanske kremla, smakar milt. Nr 5 har uttalat gul färg, skivor under hatten och nedrullad hattkant, den vågar jag inte smaka. Jag bifogar 5 foton i två separata inlägg. Många svamphälsningar

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone