Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
på TV 2 19.30 idag.
” Svampjakt på liv och död “
Kan kanske vara intressant ?
Jag har kokat och stekt mina tickor. De blir varken gulgröna eller svarta, men en aning orange där jag skurit. Hatten är mycket ljus, men ev äten i översta skiktet. Vi hittade en påse full i nordjämtländsk barrskog. Kan det vara lammticka? Eller är det så ovanligt så brödticka är mer troligt? Kan jag äta den utan rädsla?
Nu kommer mörkret tidigt om kvällarna!
Klockan 19.00 är det nästan för mörkt i skogen om man inte vet var svampen växer och de är vita eller gula!
Många olika arter har kommit efter regnet, jag har inte varit i skogen på en vecka!
Det är inga mängder av något förutom kantareller!
Idag hittade jag röda flugsvampar förr sa man att det var mitten av svampsäsongen,i år tycks inget stämma!
Strävsoppar, sillkremla,blek taggsvamp,musseroner,spindelskivlingar och så en av mina favo…mer…
Äntligen hittade vi ett ställe med svart trumpetsvamp! Nu är det bara blomkålssvampen kvar, sedan har jag nått årets mål!
Skickade några svampbilder med tillhörande text till lokaltidningen.Det handlade om pyttesnampar,Brödkorgar o Ögonskålar. De blev intresserade o undrar om jag vill skicka in tex 2 bilder med beskrivning i veckan.Vad jag undrar över är, att det finns ju alltid risk att folk missuppfattar saker och det blir fel.Tänkte på att någon kanske gör egna artbedömningar utifrån mina bilder det går snett.Ska naturligtvis bara hålla mig till arttypiska bilder jag är 100% säker på.
Vill gä...mer…
*klick*
Hemkommen från tallhedarna med åtskillgt med svamp, gladast är jag åt ” tallkallarna “, ett femtontal.Mycket var redan förvuxet och dåligt.
Dessutom mycket rimskivling, sandsopp, kremlor.
Men visst är det underligt att de ( kallarna) finns och inte kj? Inget mycel ifrån goliatmusseron hade blåst hit ifrån norr och blomkålssvampen lyste med sin frånvaro.
Ja, det här var en härlig tur !
Jag har fått tickor - vita. De luktar gott. Min vän säger att de är utsökt läckra, mem kallar dem kort och gott tickor. Vågar jag äta dem fast jag inte vet vilken slags ticka det rör sig om. Är det korrekt att det ej finns giftiga tickor?
Igår när jag beställde varor från Martin Olsson (resturang grossist) passade jag på att fråga om de hade Karl-Johansvamp i lager. De hade det och torkad kostade ca. 560:-/kg exkl. moms.
Det fanns även på burk, men jag frågade inte om priset.
Namn? Tyvärr vet inte själv namnet kanske någon i forumet vet.
Hittade en märklig länk på nätet. Japaner som leker med matsutake och kiknar av skratt.
Inslaget är från Youtube och hittas i länken.
http://www.text.nu/retro/tv-klipp-japaner-leker-med-musseroner-och-dor-av-skratt.html