Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 280 visningar
0 svar

Vad är det för svampar?

Sofia

6 sep 2007 kl. 20:28

Skulle gärna vilja ha hjälp med art bestämning av dagens skivlingar och info om de är ätliga. Alla är blockade i barrskog i Skåne med några få lövträd. Alla doftar milt. Nr 1, 2 , 4 och 6 ser ut som kremlor och smakar milt. Nr 3 är kanske kremla, smakar milt. Nr 5 har uttalat gul färg, skivor under hatten och nedrullad hattkant, den vågar jag inte smaka. Jag bifogar 5 foton i två separata inlägg. Många svamphälsningar

0 361 visningar
14 svar

Var e svamparna i stockholm?????

Toni

3 sep 2007 kl. 22:42

Har varit ute flera gånger. Antingen har jag tappat förmåganhelt eller så har jag haft otur just där jag varit. För jag hittar inga svampar. Eller så har det bara varit väldigt torrt.

Är det bara jag eller är det svamfattigt i stockholms området?

0 284 visningar
3 svar

På "tallhed" i Södermanland

Morgan

6 sep 2007 kl. 19:24

Hittade en svamp som jag tyvärr inte hade möjlighet att fota.
Beskrivning: Brun uppsprucken hatt, bruna skivor och kraftig brun och luden fot. Hela svampem gav fö. ett “kraftigt intryck”

0 253 visningar
0 svar

Vad är det för svampar?

Sofia

6 sep 2007 kl. 19:57

Jag har hittills inte vågat plocka skivlingar. Här kommer frågor om dagens skörd som är plockad i barrskog med enstaka lövträd.
1, 2, 4 och 6 är någon slags kremlor, smakar milt. Ett ex av nr 4 är maskäten. Nr 3 är kremlaliknande men jag är osäker, smakar milt. Nr 5 är ingen kremla, har uttalat gulbrun färg och har skivor och tydligt nedrullad hattkant.Jag vågar inte smaka den, för jag befarar att den är giftig. Tacksam för hjälp med artbestämningen och info om svampen är ...mer…

0 611 visningar
7 svar

HATTMURKLOR

Marianne

4 sep 2007 kl. 09:56

Jag hittar väldigt lite info och rapporter om Svart hattmurkla.Räknas den inte till murklorna? Har ätit den, god tyckte vi.Vem har info åt mig?

0 293 visningar
10 svar

Nytt på tallheden

Irene A

5 sep 2007 kl. 22:23

Det är på upphällningen nu med goliatmusseroner i bra skick, men riddarmusseronerna börjar poppa upp istället.
Vill någon testa namnförslag på de två andra?

0 270 visningar
6 svar

Tack till Brittis

buffy

5 sep 2007 kl. 19:12

Stort tack till Brittis för rapport och inlägg m bilder, idag hittade jag också svart trumpetsvamp i närheten av Kågeröd. Det var oerhört roligt, jag har aldrig förut ens sett sådana i verkligheten.

0 313 visningar
0 svar

Halv suck

Daniel

6 sep 2007 kl. 13:51

Var ute idag igen. Två bleka taggsvampar och ev en liten tegelkremla. Men men man får inte ge sig.

0 265 visningar
2 svar

Franco

Lena M

5 sep 2007 kl. 17:53

Idag hittade jag på svampen i hagen, den du trodde kunde vara röding eller skölding. Ett bättre fota, kan du avgöra utifrån det.

0 280 visningar
3 svar

Frost - är det kört nu?

Med smak för svamp!

5 sep 2007 kl. 08:55

Det var lite lätt frost i gräsmattan imorse. Är det kört för svampen nu tro? Klart skogen kan vara lite mer skyddande men frost oroar.

0 284 visningar
2 svar

Suck

daniel

5 sep 2007 kl. 15:37

3,5 timmar i skogen och allt man hitta var dåliga svampar. Larvätna mm. Men i morgon är det en ny dag. Ska testa Skogarna kring Odensvi för er som vet vart det ligger.
Daniel i Köping

0 447 visningar
1 svar

rådjur eller vildsvin??

callerina

6 sep 2007 kl. 09:17

vilket av dessa djur tycker bäst om svamp? har hört olika versioner om detta. en del påstår att svinen inte äter svamp.

0 221 visningar
4 svar

Rödgula trumpetfötter.

Bo Reyer

6 sep 2007 kl. 08:34

Efter att jag en längre tid haft koll på ett jätteställe med rödgul trumpetsvamp beslöt jag mig tidigt i morse för att det var dags att skörda. Tyvärr hann rådjuren före, alla var kapade vid fotknölarna. Det kändes lite TRUMPET! Jag får väl tugga i mig några svavelstickor istället.

0 250 visningar
3 svar

tillväxttid på svampar???

callerina

5 sep 2007 kl. 18:11

Hittade ett hav av trattkantareller och trumpetsvamp. Tyvärr var de inte så stora 3-4 cm. Hur lång tid behöver de på sig innan jag kan skörda dessa underbara svampar!!??

0 350 visningar
5 svar

tre arter

Lena M

5 sep 2007 kl. 18:35

ifrån hästhagen som jag inte vet vad det är.
Den bruna vill jag ha till en musseron av något slag, kort fot, ingen utpräglad doft men skarp i smaken.
Denna var också mycket skarp i smaken, hade nedlöpande täta skivor.
Och så den här lilla skulle jag säga luktar mjöl men har ingen smak.

Någon som vet vad det är ?

0 256 visningar
4 svar

Ännu en ticka?

Ulf J

4 sep 2007 kl. 21:38

C:a 2-3 cm, växte på en alstubbe (tror jag). Kan det vara en sammetsticka, Trametes pubescens.

0 407 visningar
6 svar

Fredriksdal

Brittis

4 sep 2007 kl. 09:33

Nu börjar sveriges största svampmässa, utställning på Fredriksdal, Helsingborg! Det är nya fräscha svampar var dag, och man kan gå dit med sin svampkorg och få svar på alla sina frågor! Har aldrig varit där, men ska dit iår! Mer info kommer…...

0 268 visningar
12 svar

År det

Tina Nordberg

5 sep 2007 kl. 14:06

redan höst?

0 275 visningar
2 svar

Föränderlig?

RasBohlin

5 sep 2007 kl. 19:45

Visst är det väl föränderlig tofsskivling på bilderna å ingenting annat?
Svampen doftar kryddigt, påminnande om nejlikbroskskivling tycker jag…

0 228 visningar
6 svar

Ny bild....

Tina Nordberg

5 sep 2007 kl. 11:50

till de som tycker om att ha något att grunna på. Den som vet får vänta, både i och under överskriften.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone