Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 236 visningar
2 svar

Vilken kremla?

Anki

5 sep 2007 kl. 18:29

Finns det någon som kan hjälpa mig med denna kremla?
Storleken är något större än R.lutea. Hattfärg gulgrön, hatthuden helt avdragbar.Skivor gula. Foten vit, märgad, lite böjd vid basen. Smak mild. Kunde inte känna någon lukt, men jag är för tillfället förkyld.

0 825 visningar
22 svar

Vilket djur

Micki

29 aug 2007 kl. 20:41

Jag vet att den här frågan går lite förbi ämnet här på forumet, men jag kan ändå inte låta bli att fråga. Kanske nån naturintresserad kan svara..?

I dag då jag var ute och plockade svamp stötte jag på det bifogade djurspåret på en närbelägen skogsväg. Spåren var ca 8 cm stora och var formade i pärlband (inte parallelt). I området har siktats Lodjur. Kan det vara ett lodjur som gjort spåret.? Kan det vara björn? Någon som vet..?

0 1318 visningar
17 svar

Rensningsfunderingar...

oskarlisa

3 sep 2007 kl. 21:34

Ville bara fråga, hur pass noggranna är ni med svamparna när ni rensar, accepterar ni “lite maskhål”? Snigelätna svampar ska man väl undvika helt, eller skär ni bara bort angripna delar…?

0 209 visningar
0 svar

Franco

Annette L, norr om Sthlm

5 sep 2007 kl. 14:42

Kan du lägga upp bilden på mig vid kösbordet å all avamp…alternativt maila den på:
ext-annette.landin@nokia.com

0 333 visningar
1 svar

Svampkurs i Luleå...

Micke Brännström

5 sep 2007 kl. 13:05

Hejja svamplovers! :-)
Jag såg i Annonstidningen (sista sidan) att Studieförbundet anordnar en kurs, anmäl er! :-) för det ska jag göra.

0 279 visningar
7 svar

Var är sandsopparna?

gunhild

3 sep 2007 kl. 22:21

Det finns mycket svamp i skogen nu, men var är sandsopparna, kan någon svara på det? Jag brukar plocka massor och torka, dom är så goda i soppa och såser. Jag brukar använda dem istället för murklor.

0 288 visningar
5 svar

Vad har jag plockat?

Nadja

4 sep 2007 kl. 17:33

Någon som vet o kan hjälpa mig?

0 247 visningar
3 svar

Receptsidan

Brittis

5 sep 2007 kl. 08:28

Jag förstår om det inte är lätt att få ordning på den. Jag tycker att det hade varit lättare att hitta recept med en sökanordning. Eller kanske olika flikar för olika svamp?? Bara jag som tycker det är svårt att hitta?

0 320 visningar
13 svar

Vilken Musseron

Tina Nordberg

4 sep 2007 kl. 09:06

Söndagena skörd blev ju mager,hittade en svamp vid roten av en barrträdsstubbe.Lite bitter smak inger utstickande doft. Påminner mycket om en Prickmusserom, men åxå olik. Tycker inte att färgen stämmer riktigt. Kan det vara Svartfjällig priskmusseron?
Bilderna blev väl mörka, o de rödvioletta på foten framträder dåligt.(Har luckor i fotokunskapen). Kan ni hjälpa mig.

0 295 visningar
6 svar

hjälp

Daniel

30 aug 2007 kl. 16:04

Jag bor i Köping västmanland och jag undrar om det är nån som kan tipsa om vart man kan hitta kantareller.

0 236 visningar
2 svar

Svampguiden på CD.

Affe Nv Skåne

4 sep 2007 kl. 23:21

Vet inte om jag möjligen har missat något när jag varit utan uppkoppling. Hur har det gått med Svampguiden i cd format?

Passar även på att fråga (Micke) när dina böcker behagar komma ut, eller om dom kanske redan är ute.

0 201 visningar
0 svar

Evus

Mattias Andersson

5 sep 2007 kl. 07:02

Hur många mm regn fick du till slut i Botkyrka?

0 238 visningar
5 svar

Spindlingar på tallheden

Irene A

4 sep 2007 kl. 22:49

Två snarlika spindlingar hör till de allra vanligaste arterna på våra finaste tallhedar (den rödskiviga kanelspindlingen får ursäkta..). Den första är bockspindling. Den är lätt att känna igen på lukten och det bruna marmorerade köttet. Den andra har ingen påtaglig lukt och köttet är blekt. Glömde tyvärr att dela på svampen när jag tog bilden - men vet ni vad den heter?

0 226 visningar
2 svar

Mopsar och smågrisar

gunhild

4 sep 2007 kl. 21:55

Visst är det väl kul och enklare att komma ihåg svampnamn om man har nåt roligt namn ex smågrisar om besk vaxskivling och mops (mopsis)om prickmusseronen?
Ni kanske har fler såna…

0 287 visningar
7 svar

På tallheden

gunhild

4 sep 2007 kl. 16:14

Två musseroner som växte intill varandra och några taggsvampar. Jag tycker att det är svårt att avgöra, men det är förmodligen fjällig taggsvamp den växte vid tall det finns ju också skrovlig och blåfotad men jag är inte helt klar över skillnaden dem emellan.

0 222 visningar
4 svar

På en annan tallhed

Irene A

4 sep 2007 kl. 19:35

Gissa gärna..

0 205 visningar
2 svar

Fingersvamp

Lena M

4 sep 2007 kl. 14:59

som växte i barrmatta, ingen doft, smak tycker jag.
Beigegul / brun i färgen.
har läst att det släktet är knepigt att artbestämma men någon kanske vet.

0 236 visningar
2 svar

Vilken ticka ?

gunhild

4 sep 2007 kl. 16:10

Den växte på en trädrot på stigen upp på Balberget. Den är kompakt och ganska fast.

0 343 visningar
0 svar

Växer kantarell när det är 5-10 grader

Lena

4 sep 2007 kl. 20:55

Hej!
Någon som vet om det är kört med att plocka gula kantareller i fjällen nu när det är 5-10 grader dygnet runt.Hade tänkt fara upp om 1 vecka .Plockade ganska mkt i helgen.Kommer det upp ngt nytt på samma ställe.

0 479 visningar
4 svar

Vilken röksvamp?

Sofia

4 sep 2007 kl. 19:39

vilken sort är det? den är beigefärgad på utsidan, kritvit inuti och smakar milt. hittad idag i blandskog i Skåne.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone