Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 239 visningar
4 svar

ingen aning

Lena M

4 sep 2007 kl. 13:50

vilket släkte den tillhör?

Växte i barrmatta, ingen doft någon mild smak som jag inte kan presisera, ihålig ngt. seg fot.

0 464 visningar
49 svar

Kantareller

Michael

21 aug 2007 kl. 20:25

Det här fick mina vänner i Fengefors, Dalsland ihop på mindre än två timmar i helgen. Runt 8-9 kg uppskattar jag det till. Njut av bilden

0 271 visningar
0 svar

Svamputställning på Riksmuséet

Mattias Andersson

4 sep 2007 kl. 18:44

I helgen, 8-9 september, är det svamputställning på Naturhistoriska riksmuséet i Stockholm i samarbete med Stockholms svampvänner.

Hoppas att det hinner komma upp lite svamp till dess efter dagens välbehövliga regn.

Vi behöver all hjälp vi kan få att få in svamp till utställningen, så alla är hjärtligt välkomna.

0 1684 visningar
5 svar

Går det att frysa färska trattkantareller?

Hanna

4 sep 2007 kl. 18:25

Hej!
Jag har varit ute idag och plockat trattkantareller och min mor påstår att det går bra att frysa dom som dom är men jag är inte säker… ngn som vill hjälpa mig?

0 243 visningar
3 svar

Och en

Lena M

4 sep 2007 kl. 09:22

strecknagelskivling är det väl trots den lite annorlunda hattformen ?

0 257 visningar
5 svar

På gräsmattan

Hage och hatt

4 sep 2007 kl. 14:14

Hejsan
Ja, de här vita svamparna stod i grupper på gräsmattan.
Storleken var väl 10-15 cm över hatten.
Doften var ganska tung och kvalmig, vilket inte tycktes besvära
mördarsniglarna det minsta, för de mumsade för fullt på dem.
Någon som vet vilken svampsort detta kan vara?

0 288 visningar
10 svar

Regn äntligen...

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 17:42

Det har börjat regna i Stockholm med åskan och blixtar. Nu kommer dom, de underjordiska.

0 226 visningar
5 svar

Törs knappast tro det är sant....

Nina H, i ett svamplöst Sthlm norr

4 sep 2007 kl. 14:14

...men nu vräker regnet ner här, åskan mullrar och regnmätaren har rört på sig.
Kommer snart att hoppa jämfota av otålighet att få ge mig ut. Hur lång tid tar det innan de kommer opp?

0 433 visningar
11 svar

Mjölskivling?

Martin

3 sep 2007 kl. 16:06

Hej! Hittade de här svamparna i närheten av tomten, tror att det är mjölskivling. Någon som vet?

Tack på förhand
//M

0 207 visningar
3 svar

Tina Nordberg...

Micke Brännström

4 sep 2007 kl. 14:07

Hej Tina,
Vilket fint kort du hade tagit på
kamfingersvampen. :-)

0 864 visningar
7 svar

Förvälla

Camilla

3 sep 2007 kl. 20:52

Igår skulle jag förvälla trattkantarellerna (eller om det nu var rödgul trumpet) tillsammans med några kantareller och en vit taggsvamp. Och jag brukar aldrig tillsätta något vatten utan lägger svampen i en gryta och låter den svettas lite så att vätskan kommer ut och sedan frys in den i spadet.

Men denna gången kom det ingen vätska? och istället började det nästan lukta nikotin!?!
Kan man inte förvälla dessa svampar tillsammans? eller har jag fått med något jag inte vill ...mer…

0 343 visningar
4 svar

Pluggskivling?

usundin@bjarenet.com

3 sep 2007 kl. 19:42

Svamp hittad på Hallandsåsens nordsluttning, nära Högalteknall - granskog. Tycker inte den ser ut som svartfotad pluggskivling. Se bif. foto!

0 268 visningar
2 svar

Till alla experter...

Micke Brännström

4 sep 2007 kl. 14:13

Jag tänkte bara säga att jag tycker ni är guld värda!  :-)

0 250 visningar
7 svar

Regnet

Lena M

4 sep 2007 kl. 06:25

fullkomligt vräker ner över Torsåker i Gästrikland och kommer den utlovade värmen i veckoslutet kan man börja hoppas på ” bättre tider “.

I den gamla granskogen bland fuktig mossa växte grupper av denna svamp som jag inte hittar igen. Den har små taggar på undersidan, var lukt och smaklös, hör den inte till taggsvamparna ?
Om, vilken art är det ?

0 231 visningar
2 svar

Svamp-gäst

LenaZ

4 sep 2007 kl. 12:37

..att jämföra med jakt-gäst.
I helgen hade jag och min sambo förmånen att få vara svampgäster tillsammans med GunvorCarina och hennes man. De tog oss med till Pitholmheden där Goliatmusseroner stod på parad. Många kilon blev det!
UNDERBART.
Tänk om fler kunde göra som de, dela med sig av sina kunskaper och fyndställen! Det är väldigt tabu tydligen var man har sina jaktmarker…..
Tack återigen…

0 533 visningar
9 svar

Äggvaxing

gunhild

3 sep 2007 kl. 16:56

Det finns ovanligt mycket äggvaxing i skogen min nu kanske eftersom det regnat så rikligt. Jag undrar vad ni tycker om den som matsvamp? Jag ska äta den i en blandsvamp till middag jag hittade några karljohan blek taggsvamp strävsopp några tegelkremlor och fårtickor också så det blir nog gott.

0 401 visningar
7 svar

lite svamp från södertälje

klas jaederfeldt

3 sep 2007 kl. 23:43

svamparna börjar faktiskt vakna till lite, serr många småsvampar som hättor och så, några bilder
Aspsopp “baby” på väg upp
Sotticka
Apelticka för ovanlighetens skull på Äpple

0 291 visningar
8 svar

I farten

ELd

4 sep 2007 kl. 07:28

Årets första, men förhoppningsvis inte enda. Körde i ca 80 km/h på en slingrig väg (min man körde!)när jag plötsligt gallskrek stopp, stanna! Min man trodde inte sina ögon när jag skenade över diket och ett par meter upp på kanten av vägen, och stolt kom tillbaka med en blomkålssvamp. Väl hemma så tog det inte lång tid innan jag var ute i skogen igen och valsade runt alla tallar, men tyvärr inga fler fynd (ännu). Men än finns det hopp.

0 790 visningar
17 svar

jävla kryp

cicki T Belgien

1 sep 2007 kl. 19:10

Inte svamp men natur i varje fall…Någon som vet mer om dessa http://pelotes.jea.com/AnimalFact/Arthropod/redbug.htm
På franska heter dom i folkmun Aouta = Augusti, på svenska Trombiculidkvalster. Små bestar som inte är kul att ha att göra med. Har aldrig träffat på dom i Sverige men här är dom en riktig plåga. Har försökt googla men hittar nästan ingen info på svenska.

0 259 visningar
5 svar

Man fotar vad man hittar

Franco Matli

2 sep 2007 kl. 15:40

Hittade inga svampar att fotografera men..någontin hittar man alltid.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone