Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 251 visningar
2 svar

Brunsopp

Anttu

18 aug 2007 kl. 14:07

Det här är väl en brunsopp? Hatten blånade en aning.

0 253 visningar
3 svar

Identifiering

Ã…sa

18 aug 2007 kl. 02:43

Har stött på denna svamp genom en vän som ej vet vad den heter. Vad heter den?

0 292 visningar
8 svar

kantarellsort?

susanne

17 aug 2007 kl. 16:07

va är detta ?

0 300 visningar
1 svar

Toppig giftspindling och trattkantarell

Paul

18 aug 2007 kl. 11:58

I en artikel i sydsvenskan kan jag läsa ...

http://sydsvenskan.se/skane/article178458.ece
Toppig giftspindling kan förväxlas med trattkantarell. De är ganska lika , men trattkantarellen har ett hål i kitten, till skillnad från giftspindlignen, vars mitt står upp i en topp. Ät inte spindlingen, det kan leda till dialysbehandling.

De är väl inte lika alls, nu blir jag lite nervös, i och med att det var första gången jag plockade dem ...

0 286 visningar
11 svar

"fisketur"

gunhild

16 aug 2007 kl. 12:50

I går blev det svamp istället för fiske som ni ser av bilderna.
Det ärgrantaggsvamp på den ena bilden

0 1854 visningar
9 svar

Svamp i Luleåområdet just nu.

Ullah

13 aug 2007 kl. 22:21

Skulle bli så väldigt, väldigt tacksam om någon kunde ge tips på bra ätsvamp inom Luleå nu dessa närmaste dagar i augusti /idag är det den 13:e/ . Eftersom det var så dåligt svampår i fjol är allting slut från året innan.
DÃ¥ jag är vegerarian sÃ¥ är svamp sÃ¥ bra “tillskott” för mig.
Tänkte åka mot Hertsöns skogsområden eller mot Ormberget redan i morgon.

Hittade sÃ¥ fin smörsopp i en av skogarna utanför Boden för tvÃ¥ veckor sedan men vet inte vad det var för fel dÃ...mer…

0 294 visningar
6 svar

NÃ¥gon? Fast jag saknar bild

Lotta

17 aug 2007 kl. 23:58

Sprang på en koloni av något jag inte sett förr och trodde jag skulle kunna artbestämma mha av bok eller nätet, men jag går bet. Och kameran var hemma, men jag försöker mig på en beskrivning så kanske någon av er kunniga vet iaf?

Svamparna som delvis påminde om öronmurklor i form växte i en koloni på barrstig i en barrskog. De var mörkbruna med en ljus kant ytterst, ca 4-8cm och något läderartade. Såvitt jag såg saknade de fot. Insidan var gulbeige och slät.

Dessa fanns i…mer…

0 248 visningar
3 svar

Hjälp med artbestämmning!

ElisabethJ

18 aug 2007 kl. 00:45

Hej!

Hittade den här spindelskivlingen idag på kalkrik mark granskog med inslag av löv.
Jag tror inte att jag hittat den tidigare,tyvärr fanns det bara en liten ynka fruktkropp.

Den har grålila skivor och vid tryck mörknade de,samma färg som när man färgar med lysticka.
Foten liten och kort stabil.
Doft mild!

Jag har läst i lite böcker så jag har kommit fram till ett namn,får se om någon föreslår det!

0 260 visningar
5 svar

Taggsvamp? Men vad?

Ann

12 aug 2007 kl. 19:56

Var i skogen idag. Hittade en svamp som jag tyvär inte fotade, men som nog är ganska lätt att beskriva, som en vanlig taggsvamp, fast brun under hatten och knallorange på foten.
Den var vääääldigt fast i köttet, till och med lite svår att skära av med kniven pga att den var så kompakt.

0 226 visningar
1 svar

Hur göra med kantarellerna??

Annika

18 aug 2007 kl. 07:03

Hej,
är helt nybörjare på det här med att plocka svamp. Vad är bäst att göra efter man rensat kantarellerna skall man förvälla dem eller ska man frysa in dem som de är. Alla tips mottages!

0 267 visningar
5 svar

kammskivling

susann

15 aug 2007 kl. 15:37

hej jag är uppfödd på kammskivling men sen har jag hört att den skulle omrevideras. nu törs jag inte plocka den är det någon som vet hur läget är med min kompis flugsvampen.

0 236 visningar
0 svar

Mer Goliatmusseron

P3

17 aug 2007 kl. 23:26

Har spanat efter svampen men bara funnit Kråsmusseroner. Tills idag!

0 244 visningar
2 svar

Lysticka

Karin Lövgren

17 aug 2007 kl. 12:08

Hur ser en sådan ut..Hört den är fin vid färgning av garn?

0 293 visningar
3 svar

Kantareller!

Micke

16 aug 2007 kl. 21:51

Lite fina bilder från skogen.

0 318 visningar
5 svar

Vilken champinjon?

Staffan

16 aug 2007 kl. 16:25

Gick vilse i skogen och sprnag på dessa godingar (förhoppningsvis). Är det snöbollschampinjon? Tycker inte riktigt de har kugghjulsmönstret och kungschampinjon ska ju vara sällsynt står det?

Plockade i norra sthlm.

0 386 visningar
14 svar

Trumpetsvamp?

Micke P

16 aug 2007 kl. 21:19

Var ute och plockade svart trumpetsvamp i Kristianstad trakten när vi stötte på en samling av nästan vita exemplar. De stod mitt emellan en ek och ett antal hasselbuskar och var åtminstone 200 st på några kvadratmeter. Handlar det om några utan pigment eller rör det sig om någon av de sällsynta släktingar som bör få stå kvar?

0 240 visningar
2 svar

sälja trumpetsvamp

LenaMaria

17 aug 2007 kl. 09:11

Ny här på forumet, undrar om ni svampproffs brukar sälja svamp, i detta fall är det röd/gul trumpet jag hittat massor av, isåfall säljer ni rensat? nyplockat el torkat? vart? pris? tackar på förhand gör

0 281 visningar
7 svar

vilket släkte

Lena M

17 aug 2007 kl. 10:56

söker jag nu. Svamparna växte på en gammal björkstubbe, skivorna var blekare än hattöversidan och foten smal rödbrun ?

Och så ett suddigt foto igen ,jag får till dvärggullhorn, tror ni på det ? Växte också på en björkstubbe

0 284 visningar
2 svar

rensa svamp

fredrik

17 aug 2007 kl. 12:37

kan man vänta en dag med att rensa kantareller??

0 289 visningar
8 svar

Bilden!!!

Micke

16 aug 2007 kl. 22:19

Nu blev det konstigt!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone