Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 496 visningar
2 svar

Jönköping

Susanna

18 jul 2007 kl. 13:30

Hej! Jag är nyinflyttad i Jönköping och undrar om någon har något tips om svampställen? Tack på förhand/Susanna

0 242 visningar
3 svar

hjälp med bilder

Alicia

18 jul 2007 kl. 23:27

När bilderna är färdiga, hur bifogar jag de med meddelande? det gaºr inte, kan naºgon hjälpa mig? Tack, tack

0 265 visningar
0 svar

Sopptorsk?

Bo Reyer

19 jul 2007 kl. 10:47

Samtliga soppar som jag fann i morse var svårt angripna av larviga kryp, som jag tror är torskar.

0 553 visningar
10 svar

Vad för kremlor?

Totte Gbg

18 jul 2007 kl. 17:56

Kan någon kunnig säga mig vad för kremlor jag hittat?

0 475 visningar
3 svar

Sthlm - inga svampar!

Katja

18 jul 2007 kl. 18:08

Hej!
Igår har jag varit i Flatenbadets skogen. Inga svampar! Inte en liten kremla. Bara myggor och festingar. Nu när alla skickar bilder av underbara svampar och bär! Jag var så besviken :-(
Vet ni var finns svampar omkring Stockholm?
Förlåt mitt svenska.

0 480 visningar
20 svar

vad är detta?

Hanzzon

16 jul 2007 kl. 14:48

Vad är detta för svamp som växer i min gräsmatta?
Mvh

0 270 visningar
7 svar

Hjälp med artbestämning

Ulf J

18 jul 2007 kl. 23:19

Är 1 och 2 Stor flåhätta? Men vad är trean?

0 258 visningar
2 svar

Bromsade in

Göran H

18 jul 2007 kl. 22:23

hos ICA-handlaren för att plundra min postbox. Blev då rejält “utskiten” av en svala. Det visade sig att hon hade haft den “goda” smaken att placera sitt
bo 3 meter från en bensinpump och 5 meter från handlarens ingång.
Men ungarna verkade inte bry sig.

0 276 visningar
4 svar

Dagens skörd!!!

Elisabeth B utanför Umeå

15 jul 2007 kl. 21:37

Här i Västerbotten är man glad för alla fruktkroppar som man hittar. Dagen skörd
pepparriska
skinnticka
vecknavling
sommarmusseron

0 491 visningar
3 svar

Brödticka

Gunilla F

18 jul 2007 kl. 15:33

Hittade en hel del brödticka idag. Är det någon som vet hur man tillreder den? Är den god? I övrigt några stora fina kantareller nästan ända nere i bäckarna och en hel del kremlor på gång. Men det är fortfarande torrt i Flens-trakten.

0 386 visningar
6 svar

Konstig ticka

Eva K

18 jul 2007 kl. 16:50

Denna fann jag växandes på fot, från marken. Men troligen låg någon murken trädbit under gräset..
Vad är det?

Jag kan gissa på Klibbticka? (kan ju inte så många..)

0 336 visningar
4 svar

Leucocoprinus birnbaumii

R.R

18 jul 2007 kl. 14:05

Vad är Leucocoprinus birnbaumii svenska namn?
Har fått några i min växt kruka och det skulle underlätta att veta dess svenska namn.

0 263 visningar
2 svar

Barnen?

Bo Reyer

17 jul 2007 kl. 19:52

Många barn i vårt land växer upp med föräldrar som aldrig satt sin fot i skogen. Om vårt fantastiska forum ska leva vidare och ge kunskaper till kommande generationer måste vi alla börja bry oss. Varför inte en underavdelning riktad till barn där de flesta av oss kan vara behjälpliga?

0 281 visningar
2 svar

Japansk sida om goliat (på engelska)

Magnus

17 jul 2007 kl. 14:55

Jag hittade en mycket informativ japansk hemsida om goliatmusseron/matsutake. Texten är på engelska och innehåller bland annat några recept:

http://www.tasteofculture.com/display-text.php?pd_key=46

0 270 visningar
4 svar

Stubbsvamp

Irene A

15 jul 2007 kl. 22:36

Dessa vill jag ha till sommarstubbskivling, Pholiota lignicola, är det någon som har bra kläm på dem? De växte i en liten klunga på barrved och har lite sötaktig svampsmak, alltså inte som mjöl. De största var ca 3-4 cm, men de fräschaste exemplaren som fick komma med på bild är bara 15-20 mm, så skivorna är tätare än de ser ut att vara.
Sporerna är ca 6-7 x 4 my.

0 397 visningar
6 svar

Hjälp med svamp

Alicia F.

16 jul 2007 kl. 00:54

Hej!
Jag kommer fraºn Spanien,mycket intresserad av svamp, men känner inte maºnga sorter och vaºgar inte att plocka, känner inte bra omraºdet eller. Bor i Skaraborg, kan naºgon hjälpa mig? Paº vilka omraºdena kan man plocka?kan ni ge mig referencer med bysnamn?
Tack, tack

0 246 visningar
12 svar

VAD?

Bo Reyer

17 jul 2007 kl. 19:37

Hittade idag ett par liter gula svampar som saknade skivor på undersidan. Däremot fanns det nedåtlöpande “åsar” på samtliga. Vad har jag funnit?

0 336 visningar
5 svar

Karljohan?

Stella

16 jul 2007 kl. 19:52

Pratade med mamma i morse och hon berättade att de plockat Karljohan nere i Östergötland. Jag blev så himla sugen och gav mig ut på min Karljohan-runda. Inte en sopp! Jo, en enda fin strävsopp.

Finns det någon i Stockholmsområdet som hittat karljohan än?

Hittade dock lite kantareller, på helt nya ställen så förgäves var inte svampturen!

0 205 visningar
5 svar

Kungen

Tina Nordberg

17 jul 2007 kl. 15:25

av alla konungar. Vilken doft, vilken smak och vilken mängd LARVER :(

0 318 visningar
8 svar

Dagsfärsk

gunhild

16 jul 2007 kl. 21:37

Vill bidra med en bild av en strävsopp, min dotter som såg mig på mage i diket tycker att jag borde ha “en sån där vikbar kamera”.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone