Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 258 visningar
3 svar

St Valentine

Susanne E

14 feb 2007 kl. 08:32

Här är några förslag på vad man kan skriva på Alla hjärtans dagskortet (eller på badrumsspegeln med läppstiftet ;-))

U R 2 good 2 be 4got10
Remember M?
Remember E?
Don´t forget
to remember ME!

Do you love me,
or do you not?
You told me once,
but I forgot.

Ha en trevlig dag!

0 3132 visningar
6 svar

Röd svamp på björk

Johan

12 feb 2007 kl. 20:10

Det här är en bild som jag har postat i en annan tråd. Den blev dock begraven långt ned i en rätt rörig tråd, därför postar jag om den i en ny.

Bilden är suddig, men den skall föreställa en röd svamp (tror jag) på en björk. Den är som röd målarfärg.

0 250 visningar
5 svar

I dag har jag

gunhild

13 feb 2007 kl. 12:57

vågat mig ner till älven. Det är fortfarande väldigt mycket is efter leden, men jag träffade några kompisar…..vet ni vilka?

0 233 visningar
1 svar

Äntligen Maria P H !

gunhild

14 feb 2007 kl. 08:35

Tänk att kunna träna upp sig till silvermedalj i vårt platta Umeå ja i Bräntbacken där Maria börjat sin bana. Stort grattis till VM medaljen till tjejen från Mariehem.

0 426 visningar
34 svar

144

Gula

13 feb 2007 kl. 10:42

Nu blir det halt på vägarna!!! minus 2, 1 grader och det DUGGAR!!!! Usch!  Helt molnigt, och grått! Tur att man inte behöver ut med bilen idag!

0 214 visningar
3 svar

Tack Gunilla!

Susanne E

13 feb 2007 kl. 13:57

En fin tickbrosch kom med posten idag! TACK så jättemycket, vad du är händig!

0 378 visningar
13 svar

Sardinien

Gunilla

11 feb 2007 kl. 19:49

Dit flyttar jag idag!

0 256 visningar
10 svar

Så tråkigt..

Bettan

13 feb 2007 kl. 14:04

Nu på dan var jag ute i skogen, tyvärr möter man väldigt ofta denna syn, i alla fall runt Gbg. Visst är det tråkigt.

0 356 visningar
36 svar

Susanne E

Helena A

12 feb 2007 kl. 10:54

Såg i nån annan tråd att du hade citat på väggen.
Några bra som du har lust att dela med dej av?
Ja, självklart även ni andra om ni har några bra på lager.
Jag kalligrafitextar såna och gör tavlor av.
Samlar alltså på dom.

0 202 visningar
2 svar

Hmm...

Bettan

13 feb 2007 kl. 11:29

-Igår sköt jag fyra gäss.

-Var dom vilda?

-Nej men du skulle sett ägaren.

0 203 visningar
4 svar

Undrar om.........

Tina Nordberg

13 feb 2007 kl. 10:25

detta är Purpurskinn?

0 267 visningar
28 svar

13

Gula

12 feb 2007 kl. 10:59

Fint väder här idag!! Solen skiner för fullt och det är -1, 9 grader för tillfället! Går upp hela tiden. Fåglarna stökar runt holkarna… misstänker dom har börjat bygga bo redan!!

0 1833 visningar
11 svar

Inlagda svampar, pickles

Marit D

11 feb 2007 kl. 15:12

Jag lovade återkomma med ett gott recept på inlagda svampar och har nu lagt in det på receptsidan. Hoppas det är till belåtenhet. ni får gärna återkomma med synpunkter i höst.

0 224 visningar
4 svar

Inte svamp

Lena M

12 feb 2007 kl. 17:44

Är det någon på detta emenenta forum som har erfarenhet av julrosor ?. Köpte en igår som jag har förhoppningar om att få många, många av så småningom. Tipsa mig hur man bästa planterar / placerar den för bra resultat.

0 228 visningar
4 svar

recept

cicki T Belgien

12 feb 2007 kl. 16:34

istället för att dela med sig sina recept som svar på inlägg, kan vi väl konsekvent skriva in dom i receptboken istället.Lättare att hitta igen dom senare.

0 281 visningar
4 svar

Dagens utflykt

gunhild

12 feb 2007 kl. 13:50

Vi har ett underbart vinterväder här runt Umeå. Solsken och c:a 8 minugrader. Lite snö, så man kan gå hur som helst i skogen, som ni ser på mina bilder. Blir det lite mildare ska vi åka ut på havet och fiska sik och harr.
Fick nog äntligen en bra bild av min trollhand.

0 194 visningar
5 svar

Alla hjärtans dag...virus

Totte Gbg

12 feb 2007 kl. 15:34

Nåt att tänka på .....http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0, 2789, 998570, 00.html

0 253 visningar
19 svar

Bildredigering

gunhild

11 feb 2007 kl. 14:10

Är det möjligt att få till bättre skärpa i efterhand? Jag fotade trollhand i dag men är inte heller nu nöjd med bilden. Kan någon tala om hur man gör?

0 254 visningar
24 svar

Tomtbrist

Tina Nordberg

5 feb 2007 kl. 10:20

Ibland verkar det trångt i skogen.
Nåja, det får nog plats några till.

0 436 visningar
7 svar

Sorkfeber

Eva K

1 feb 2007 kl. 18:15

verkar det som att jag fick en släng av i december (dagen innan min Danmarksresa). Värk i kroppen, hög feber och ont i rygg och buk (njurar). När jag läst på lite om detta virus, på nätet, är jag tämligen säker. Frågan återstår när jag kan ha dragit på mig detta. Jag hittar två alternativ. I svampplockartagen eller vid vedhantering. Inkubationstid 2-6 veckor. Men sedan blir man immun.

Tänk om jag fått viruset när jag plockat svamp i skogen. Det är ju inte helt otroligt.

En…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone