Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 559 visningar
3 svar

Matsvamp eller....

Babsan48

5 aug 2020 kl. 13:49

Hittade denna svamp på en tallhed i Västerbotten.

0 537 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Samuel

5 aug 2020 kl. 16:06

Hittade kring Landvetter. Växte i mossa bland gran mestadels. Nästan lite ludna på hatten. Bryn fot.

Tacksam för hjälp!

0 523 visningar
1 svar

Inocybe?

Oskar 19 år Småland

5 aug 2020 kl. 14:22

Denna svamp växte i en gammal bok - och ekskog i Västervik. Hatten är ovalt formad samt hårbeklädd och grönbrun. Håren/filtarna ser ut att vara betydligt mörkare än hatten. Skivorna är vitgula/smutsgula och ganska täta samt ser delvis ut att vara gaffelgrenade. Foten är långsmal med en knöl längst ner och ser strimmig ut. Den är mestadels gulgrön men slår även över i vitt på vissa ställen. Jag bifogar även en bild på den exakta växtplatsen.
Jag tror att det här är en t…mer…

0 419 visningar
1 svar

Sopp

Hej

5 aug 2020 kl. 13:48

Sopp

0 468 visningar
2 svar

Vad är detta flugsvamp?

Margareta

5 aug 2020 kl. 12:14

Finns gott om o Pålsträsk Älvsbyn.

0 665 visningar
2 svar

Fel bild ???

Esa Örmä

3 aug 2020 kl. 13:41

Är det inte en bild på blodriska inte narrkantarell ?

0 958 visningar
9 svar

Ostronmussling, månne?

Isak Falk Eliasson

4 aug 2020 kl. 19:02

Hejsan! Jag är ingen svampkännare, men vågar jag tro att jag hittat Pleurotus ostreatus, eller är det någonting annat det här?

Utanför Umeå, Västerbotten!

0 395 visningar
1 svar

Vaxning/vaxskivling?

KarinH

5 aug 2020 kl. 00:52

Hej, jag vill lära känna skogen där jag bor bättre. Jag ser relativt ofta den här ståtliga svampen och undrar vad det är för svamp. Den växer i granskog (planterad gran) där det finns inslag av löv. Den växer på död ved på marken (stubbar/liggande stammar). Ofta syns inte foten då den är böjd/svängd in mot underlaget, men när jag plockar svampen får jag oftast med foten och den är kraftig, något uppsvälld och känås fast (lite köttig liksom). När jag bryter hatten komm…mer…

0 696 visningar
3 svar

Grönfläckig vinriska?

Vinter

4 aug 2020 kl. 19:02

Hej! Hittade den här i en blandskog av barr och löv utanför Linköping. Den läcker gul saft när man delar den med händerna, blir mörkröd nästan brun utefter kanten när man skärt den och väldigt mörkgrön i “såret” efter ett par timmar. Är det en grönfläckig vinriska måntro?

0 590 visningar
1 svar

Svamp guiden app

schullis

3 aug 2020 kl. 10:54

Varje år markerar jag svampställen i appen. När jag ominstallerar telefonen eller köper en ny telefon så installerar jag appen igen. Då är alla mina markeringar borta. Kan man hitta dem igen eller är det bara så att de inte sparas?

0 506 visningar
2 svar

Konstig svamp

Svampnörden

4 aug 2020 kl. 21:56

Gästrikland, Ockelbo-trakten

Trodde först att det var konstigt färgade höstkantareller men efter lite noggrannare inspektion är jag inte lika säker. Kan inte komma på vad det kan vara. Kan någon här hjälpa mig?

Växtplatsen var på sidan av grusväg med blandskog runt omkring, mestadels gran med en och annan insprängd björk.

0 672 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Svamp1

4 aug 2020 kl. 19:25

Hittade den här svampen i Älvsjö naturreservat. Låg blandskog och hade skivor under hatten. Den har vit skaft med gula skivor. Smakade inte på den, då jag visste inte om den var ätbar. Är det någon som känner igen den?

0 814 visningar
5 svar

Är det giftig?

Ivan

4 aug 2020 kl. 15:54

Hittade i skogen i Värnamo

0 651 visningar
3 svar

Kantkrämla? Eksill­kremla? Eller giftig?

Ana

4 aug 2020 kl. 20:25

Jag hittade några av de här och tänker på att göra risotto. Är det bra idé eller jag riskerar att inte ser min familj igen? :p

0 434 visningar
3 svar

Känner ni den här?

Ana

4 aug 2020 kl. 19:59

En ensam svamp som är lite morkare än de andra.

0 492 visningar
4 svar

Är den här svamp giftig? Ätbar?

Ana

4 aug 2020 kl. 19:47

Har hittat en massa svamp som den här. De luktar bra och har mycket vatten på skogen i Värnamo. Vet någon den här svamp?

0 583 visningar
2 svar

Är den här en champinjon?

Kerstin Www

30 jul 2020 kl. 10:41

Hej! Jag vill lära sig mer om svamp. Kan någon hjälpa mig och identifiera vad det är för svamp? Om det är en matsvamp eller inte? Tack!

0 532 visningar
2 svar

Vad är detta och är den farlig?

Emil B

3 aug 2020 kl. 10:34

Hej! Denna fanns i trädgård/skogsområde. Vad är det för svamp och är den farlig? Hittad i Halland. Tacksam för svar!

0 978 visningar
6 svar

Igelkottröksvamp?

TommyD

28 jul 2020 kl. 19:03

Hittade några taggiga små svampar i en spricka på ett fallet träd. Björk tror jag det var. Svamparna var max en centimeter över toppen. Kan det vara igelkottröksvamp?

0 665 visningar
2 svar

Lila giftsvamp?

Svampslayer

4 aug 2020 kl. 14:38

Fyndplats kläppa i Köpmanholmen, höga kusten. Blandskog. Vad är detta? Har googlat på hellila svampar men hittar inget som känns igen. Såg livsfarlig ut, men väldigt vacker.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone