Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 209 visningar
3 svar

Före digitalkameran...

Gunhild

4 nov 2006 kl. 15:19

scannade jag mina svampar och det blev ganska bra. Har tittat igenom en del bilder från 2000

0 200 visningar
3 svar

förvälla?

Mikael

4 nov 2006 kl. 16:35

Kan man steka trattkantareller och äta direkt eller måste man förvälla dom först?

0 204 visningar
5 svar

rött eller vitt ?

Birgitta F

4 nov 2006 kl. 20:28

Till trattkantarell pizza med vitlök och persilja ??

0 310 visningar
4 svar

Sopp-novise trenger hjelp!

Vidar Moløkken

4 nov 2006 kl. 18:15

Hei!

Jeg har fotografert sopp (svampar) ved Glomma, Norges største elv, ikke langt fra Sverige. Men jeg har ingen kunnskap om sopp, og lurer på om noen kan hjelpe med om bestemme artene på de 3 vedlagte bildene. På forhånd mange takk!

Vennlig hilsen
Vidar Moløkken
Norge
http://www.frittfallfoto.com

0 246 visningar
5 svar

Trevlig helg

Tina Nordberg

3 nov 2006 kl. 23:21

Önskar

0 243 visningar
5 svar

parkmattsvamp

Birgitta F

4 nov 2006 kl. 11:38

Är det någon som har fler bilder på den svampen ?
Var växer den ?

0 754 visningar
3 svar

Frysta Trattkantareller....

Karin N

4 nov 2006 kl. 16:42

Hejsan!

Önskar jag kan få lite råd av er kunniga. Det är så att jag igår var och plockade lite trattkantareller i några minusgrader så jag fick bryta upp dem. Har läst här och sett att det är många som plockar dem även efter minus grader. Men idag när jag skulle börja rensa med så insåg jag att många av dem hade fått en lite “sladdrig” konsistens. Har de blivit dålig eller går det att använda dem ändå? De som luktade kastade jag. Sen hittade jag även lite rödgultrumpet…mer…

0 225 visningar
4 svar

Scannad utan namn...

Gunhild

4 nov 2006 kl. 17:22

vad är det för svamp jag tagit med mig hem? Bilden är från 2000.

0 262 visningar
3 svar

Säsong-slut, årets skörd

Hans och Elisabet

4 nov 2006 kl. 16:57

Nu börjar säsongen ta slut, men vi är ganska nöjda.
16 liter torkade trattisar (inkl lite iskantarell, då), 6 liter torkad blandsvamp.
Vintern är räddad!

0 276 visningar
8 svar

Svamppromenad del 2.

Preppie

4 nov 2006 kl. 12:16

Här kommer lite till från samma promenad :)
By the way…: numer var kantarellerna lite frusna och därmed sladdriga och gummiliknande i konsistensen. Bör man torka/anrätta dem på en gång eller kan t ex vanliga kantareller klara sig 1 dag i kylskåpet? Med torkning syftar jag mest på trattkantareller om man finge finna några fler…

Bild 1: Klarblå himmel med molnspel

Bild 2: Har alltid fascinerats av att kunna se lokalt väder med blotta ögat

Bild 3: Svampplockaren och fotografen…mer…

0 247 visningar
2 svar

Tänd ett ljus..

Gunhild

4 nov 2006 kl. 13:39

på någons grav och du blir själv glad. Ta sen en promenad och upptäck nåt vackert fast det är vinter kallt och blåsigt. Dessa växte på gamla träd vid älven.Vackra ??

0 281 visningar
13 svar

Ny tråd , vad är lycka!

cicki T Belgien

1 nov 2006 kl. 19:36

var ute i skogen idag och lufsade med mina två Berner Senner tikar. Klart jag hade svampkorg med mig och den blev väl halvfull med både karl johan, div soppar, kremlor och kantareller.Spanade in varenda tall efter blomkål, men icke. Men vad f-n, bättre än så här kan man väl inte ha det? Tystnad, förutom då naturens ljud, frisk luft, vackra höstfärger, lugn och ro.

0 202 visningar
2 svar

Svamppromenad del 1.

Preppie

4 nov 2006 kl. 12:10

Sista svampen för i år???? Hoppas verkligen inte det men gårdagens sökning gav skrämmande lite resultat :(
Får söka mig till andra skogar och hoppas på bättre fynd… får trösta mig med att det var ett otroligt skönt höstväder :)

Bild 1: Ett av de små gula fynden

Bild 2: Utsikt över havet

Bild 3: Lillskiten glider omkring på isen

0 214 visningar
3 svar

i skogen nyss...

Birgitta F

3 nov 2006 kl. 17:01

2 liter kantarell , 4 liter trattkantarell , en näve föränderlig tofsskivling

0 514 visningar
1 svar

Torka frusna trattkantareller?

Pasi

4 nov 2006 kl. 09:10

Jag plockade lite “trattisar” som hade varit frusna…och la dem på torken som vanligt.
De ser jättefina ut (torkade)...men så läste jag i “Nya svampboken” att man inte bör torka frysta trattisar!?
Varför?

0 262 visningar
3 svar

Vill ni se mer...

Nina H, Sthlm norr

3 nov 2006 kl. 22:13

...bilder från Spanien där svampen växte.

0 655 visningar
3 svar

Svamp i Spanien - jovisst

Nina H, Sthlm norr

3 nov 2006 kl. 22:10

Jojomen, visst fanns det. Själv var jag övertygad om att det var champinjoner, men maken var så rädd och ingen fanns det att fråga så det blev inget äta av. Tyvärr!! De växte vid ett raserat hus högt uppe i bergen. Ingen markägare fanns det att fråga heller.

0 213 visningar
2 svar

Å nu då?

Nina H, Sthlm norr

3 nov 2006 kl. 22:17

Hemkommen till snö och kyla, man kan bli gråtfärdig! Trodde trattisar och trumpeter skulle vuxit till sig ännu mer. Och frostvaxingen som Annete L. o jag skulle leta i Åkersberga?
Vem kunde ana att vintern skulle komma så snabbt? Å får man tala kom något annat så stod äpplena kvar i lekstugan och jag vet ej om de går att rädda.
Snyft, snyft!!

0 203 visningar
1 svar

nu klickar vi för fullt igen!!!

hanzzon

4 nov 2006 kl. 02:00

*klick klick*
mvh

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone