Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 288 visningar
11 svar

jobb?

Gula

5 nov 2006 kl. 22:30

Ska alla upp och jobba i morgon?

0 259 visningar
10 svar

Tidningsklipp...

Gunhild

4 nov 2006 kl. 15:21

Brukar spara såna här saker kul att ta till ibland.

0 269 visningar
18 svar

Trattkantarellerna är på g igen

Bo Reyer, Sala

4 nov 2006 kl. 20:49

Om SMHI håller vad de lovar kan åtminstone vi som bor i mellersta Sverige åter plocka svamp nästa vecka. I alla fall trattkantareller, som kommer att vara precis lika fina som före snöstormen och kylan. Det finns ingen ursäkt för att inte ge sig ut i svampskogen igen!

0 254 visningar
4 svar

En art til...

Vidar Moløkken

5 nov 2006 kl. 11:22

Tusen takk for hjelpen med de 3 artsbetsemmelsene i går. Det var til stor hjelp.

Jeg har imidlertid to bilder av en sopp-art som er fotografert på død bjørk i fjellskog (ca. 600 m.o.h.). Kanksje noen vet hvilke art dette er også?

Vennlig hilsen
Vidar Moløkken
Norge
http://www.frittfallfoto.com

0 283 visningar
6 svar

Sällsynta svampar

Franco Matli

4 nov 2006 kl. 08:20

Birgitta F, ville gärna se nya svampar under den snötäkta tiden.
Ni kan få titta på dom som jag har hittat under mina vandringar och försöka gissa, en del är sällsynta och ibland inte funna i Sverige

0 238 visningar
4 svar

På stående gran...

Gunhild

5 nov 2006 kl. 10:03

växte den första, den andra på en gren på marken. Kan båda vara syllsvamp?

0 223 visningar
6 svar

Iskantarellen

Hans och Elisabet

2 nov 2006 kl. 21:40

Äntligen har den kommit! Är det fler som har hittat den? Denna nykomling i våra skogar. Ganska vanlig i Polen/Baltikum och även i Finland som Cantharellus tubaeformis polaris. Hårdare i skaft och hatt än våra vanliga trattisar, men lika god. Arten sporades först av mytomykologie prof. Sieni Keltavahvero under hans forskning i de polska Tatra-bergen, där den finns i riklig mängd. Mycket lättplockad, dock något spröd.

0 220 visningar
2 svar

Än är det inte slut...

Hans o Elisabet, Karlshamn

5 nov 2006 kl. 17:25

En skön runda i skogen söder Ringamåla, Blekinge i em. Fortfarande fina trattisar (8liter), dock l-i-t-e mjukare efter frosten.

0 2372 visningar
7 svar

Hur mycket är dödligt?

Elisabet

4 nov 2006 kl. 15:08

Toppig giftspindling är klassad som dödligt giftig. Men hur mycket skall man peta i för dödlig utgång eller allvarliga njurskador? Visst, om man tror att svampen är en trattis, eller någon annan matsvamp, steket den och äter med god aptit på mackan, då är det odiskutabelt att det blir livsfarligt. Men om man av misstag får med sig 1 (en) liten rackare i korgen och tillagar med de andra? Är det lika dödligt farligt? Hur stor/liten är den dödliga dosen?

0 398 visningar
12 svar

tips på förrätt

Christin

3 nov 2006 kl. 19:53

Hej!
Ska i morgon bjuda på lite höstmiddag och skulle vilja ha tips på en bra förrätt med svart trumpet o champinjon.
Kanske nån stuvning eller annan röra som man kan ha på en bit rostbröd.
eller en soppa kanske?
Tänkte jag skulle komma undan billigt o ta sånt jag har i frysen nämligen.
Ser fram mot spännande förslag:)

0 235 visningar
12 svar

Vinterns prat...

Annette L på vift

3 nov 2006 kl. 19:28

vad säger ni…vad ska vi diskutera i vinter??? Kommer sakna alla diskussioner och härliga bilder, inlägg, argheter mmm så har ni några förslag på vad vi skalll fortsätta med???

0 242 visningar
3 svar

Dagens promenad med vovvar

Maric // Arlanda

5 nov 2006 kl. 13:13

När det nu såg ut såhär häromdagen

img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05120000-05129999/640x480/5120194.jpg?0”

Så började det töa lite idag, så jag tog hundarna med mig på skogspromenad. Hur kommer det sig att man aldrig kan “koppla bort svampögat”???

Kom hem med detta

img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05180000-05189999/640x480/5188393.jpg?0”

*Sicken tur man hade bajspåse med sig*

0 275 visningar
2 svar

Sladdriga Trattkantareller...

Karin N

5 nov 2006 kl. 12:50

Hej!

Ursäkta ifall jag börjar bli lite tjatig men jag måste verkligen få svar på min fråga! Har plockat trattkantareller i minusgrader och när de tinat så upptäckte jag att många av dem hade en sladdrig konsistens nästan som gummi. Har dessa blivit dåliga eller kan jag använda dem? Tacksam för svar.

0 328 visningar
17 svar

sorgligt

loppelisa

4 nov 2006 kl. 17:16

Hej alla
Jag är så glad att jag har funnit denna sidan med likasinnade.
Min familj säger att jag är besatt av svampplockning, och att det måste vara lite sjukligt att glatt ge sig ut i “bräsket"varje dag, oavsett väder och vind, för att sedan komma hem tre timmar senare fåningt leende, med fästingar och älgalus krypande, ochen liten påse supekta svampar.för mig är det den ultimata upplevelsen, för min försummade familj är det helt sjukt.
Nu ska jag berätta om vad som är så so…mer…

0 270 visningar
0 svar

Lukttofsskivling

Hans v E

5 nov 2006 kl. 12:52

Pholiota heteroclita, just upptäckt på en björk på tomten!

0 211 visningar
6 svar

hedrande om karl johan

per d

5 nov 2006 kl. 11:42

i avslutningen av artikeln hedras karl johan ! man skulle nog plockat några fler i höstas…..
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0, 2789, 875434, 00.html

0 203 visningar
2 svar

Sällsynta svampar2

Franco Matli

5 nov 2006 kl. 10:16

Denna art är lite lättare en föregående.Växer i barrskog, sällsynt.
Dessa ex.hittades under tall

0 241 visningar
8 svar

Fredagskul

Susanne E

3 nov 2006 kl. 09:48

Hej folks! Kan inte låta bli att bidra med en historia.

I fredags åkte jag in till sta´n för att betala en massa skatt på systembolaget. Jag var där inne i ca 10 minuter.

När jag kommer ut står en polis rätt utanför entrén och skriver en parkeringsbot!
Jag går fram till honom och säger: “Kom igen nu, var lite schysst och riv lappen . . .!?
Snälla, har Du inget viktigare att göra en fredagseftermiddag ...?”

Han ignorerade mig totalt och fortsatte skriva ...
Jag kallade honom ...mer…

0 164 visningar
1 svar

Cicci

Tommy Olofsson

4 nov 2006 kl. 23:36

Jätteintressant att du gått svampkunskap 1. Kan du inte maila mig privat så jag får höra lite om vad du tyckte osv…. tommyolofsson56@hotmail.com

0 199 visningar
0 svar

På stående gran..

Gunhild

5 nov 2006 kl. 10:01

växte den första, den andra på liggande ved på marken. Kan båda vara syllsvamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone