Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
dagens skörd som egentligen bara var tänkt att bestå av franska kastanjer från den stora parken, skogen, mitt i stan gav så överraskande 12 stora flotta champinoner, den största på 97 gram. snöboll eller vit kungschampinjon ? ! ibland är det skönt att bo syd på, även om det är norra danmark.
Hej!
Nu när snön kommit får man titta på lite roliga bilder.
År 2004 fanns det otroligt med Karl Johan här, jag hittade denna svamp vid en stor sten, det verkade som om den inte hade fått plats.
Det satt en fruktkropp till som hade tre hattar.
Hattarna var i samma kvalitet som vanlig K-J men köttet på foten var extremt hårt och nästan som det var torkat.
Kom då på att jag skulle försöka bevara svampen genom att frystorka den.
Men tyvärr fick jag inte tag pÃ¥ nÃ¥gon kunnig person…mer…
Så har det hänt: Guld åt de gula!
ELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORGELFSBORG. Gult är gott!
Undrar om man kan gå ut och leta tratkantareller nu igen när det blivit varmt eller är alla förstörda??? Bor i v-ås och vi har ju haft ett par dagar med minusgrader innan värmen kom igen.
Hmm…hörde ett inlägg pÃ¥ radion idag där nÃ¥gon förordade att man skall gödsla de svenska skogarna. Personen menade att vi har en stor potential att odla virke men att jorden är utarmad och behöver gödslas. Nu undrar jag - nÃ¥gon som vet vad svamp tycker om gödsel? (Tänker pÃ¥ att t ex örter som jag odlar inte gillar gödsel) Skall man vara orolig?
Den första under en granlåga
Den andra på en granstubbe
Den tredje på nån stubbe tall kanske det var
bra initiativ http://expressen.se/index.jsp?a=739224
och glöm inte klicket för skogen
Ber om ursäkt, signaturen cicci har funnits på forumet långt innan min signatur cicki T Belgien. Vill bara betona att jag inte önskar ta över denna signatur.
Det här är ett försök att svara på BO E:s fråga om tofsskivlingar på lövträd. Om man begränsar sig till den grupp av arter som är fjälliga, är de inte så många, men alla kan växa på lövved.
Ett par arter är ganska tunnfjälliga, kan vara något klibbiga på hatten, och har en aromatisk doft:
lukttofsskivling, Pholiota heteroclita
med stark doft, och fjäll som först är bleka, sedan brunare och tilltryckta, mest pÃ¥ björk, ibland pÃ¥ al och sällsynt pÃ¥ andra lövträd. VÃ...mer…
Förnälld fårticka lade jag i ättiklag med rödlök, vitlök, rosèpeppar, rosmarin o lite socker. Jättegott på mackan , vid buffè eller till kötträtter.Den gula svampen o rödlöken blir vackert ihop.
Ursäkta , jag vet att trådskivlingar att hopplösa artbestämma utan mikroskåpiska karaktärer, men någon av er proffs kanske ändå tycker er känna igen via utsende och ge något förslag. Var helt frusen o därmed doftlös. Färgen, lite brunröd stämmer på bilderna med originalet, tycker jag. Hattbredd ca 3 cm
Detta är vad jag får betala om jag köper svamp av grossist.
Torkade Blandsvamp x1kgSkivad, special
kg 598, 00 kr
Torkade Kantarellerx1kg
kg 890, 00 kr
Torkade Karl-Johansvampx1kg Klass II
kg 525, 00 kr
Torkade Karl-Johansvampx1kg Klass I
kg 598, 00 kr
Torkade Rödgul Trumpetx1kg
kg 725, 00 kr
Torkade Shiitaki x1kg
kg 475, 00 kr