Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 340 visningar
7 svar

Rapporter

Totte

12 okt 2006 kl. 23:02

Hej!

Ibland läser jag att det hittats olika svampar vanliga o mindre vanliga här på forumet. I bland mängder i bland enstaka svampar.

Men hur är det med att lägga in dem på rapporter?

Där kan man se vad som hittas ute i vårt avlånga land när o var så att säga, men ser utveckling i landet.Spännande!

Så jag vill slå ett slag för att skriv in era fynd under rapporter efter att de förhoppningsvis blivit artbestämmda här på forumet! :)

0 287 visningar
12 svar

Ännu en svamphelg

Christian Nilson

13 okt 2006 kl. 10:22

Nu är det inte mer än 1, 5 timmes arebete kvar tills jag beger mig ut i skogarna igen- har trånat hela veckan efter att få komma ut. Man borde snart införa samma “ledigheter” som för älgjakten för svampjakten så man kan få njuta ohejdat av att bara vara ute i skogen istället för att sitta fastlåst vid skrivbordet så här års.
Nu hör jag kantarellerna Ropa!

0 308 visningar
15 svar

hjälp med denna!

rågge

12 okt 2006 kl. 19:10

Har nån en aning om vad detta är för en svamp? Hittades i mossig tallskog. Den större ca.15cm i diameter. Fler på kommande, som små knytnävar som var påväg att tränga upp.

0 216 visningar
0 svar

Per d

Annette Landin

13 okt 2006 kl. 18:26

Håller med Nina H! Jag ser fram emot roliga, kul och inte fullt så provocerande inlägg i framtiden! Ha den bästa helgen!

0 736 visningar
3 svar

Källarkantarell

Irene A

13 okt 2006 kl. 15:20

Tapinella panuoides, en släkting till pluggskivlingarna, som jag hittade häromdagen på en granstubbe.

0 337 visningar
10 svar

Tomtskådning

Stella

9 sep 2006 kl. 20:38

Man brukar ju ägna sig åt tomtskådning inom ornitologkretsar (dvs. räkna fåglar man kan se på/från den egna tomten). Jag har roat mig med att tomtskåda mina 3000 kvm på ätlig svamp, detta är min lista:

* Kantarell
* Karl-Johan
* Smörsopp
* Sandsopp
* Blodriska
* Citronslemskivling
* “kremla” (röd och mild, eventuellt flera olika)

Det blir en fin liten röra…

Hur ser det ut i er absoluta närhet, nån som slår mitt tomtrekord?

0 235 visningar
0 svar

Stormen Gudrun?

Annelie

13 okt 2006 kl. 18:15

Vi har letat svamp några gånger denna höst.
Men vi hittar inte längre några trumpetsvampar eller trattisar..har hittat enstaka gula kantareller samt annat som vi inte vet vad det är..
för två år sedan hittade vi ett fantastiskt svampställe nu finns där INGET!
Stormen Gudrun har medfört att skogsmaskiner dragit fram, det ligger massor av grenar, torra barr etc..det ser eländigt ut!
Jag hittar andra svampar men inte de jag vill ha…*deppar*..
Finns det fler i Halland som upplever sa…mer…

0 305 visningar
5 svar

två timmars

Lena M

13 okt 2006 kl. 13:31

rundvandring gav hur mycket trattkantareller man ville ha och fortfarande mycket kantareller.
Några svampar fotade jag och undrar : är nr 1 blågrön kragskivling ? Saknade ring och det fjälliga utseendet på foten som ärggrön kragskivling har.
Nr 2 ; en toppig beige svamp med glesa skivor som växte i en barrhög och sist den söta lilla tomteröda med röd fot och glesa lj.gula skivor, växte i mossan vid en sten.

0 308 visningar
2 svar

Svamppudding

Morgan

12 okt 2006 kl. 18:52

Vad är detta för häftig och vacker svamp?
Uppskattningsvis ca 80x40 cm.
Det är någon slags taggsvamp då den har taggar.

0 257 visningar
4 svar

Trattisår?

Stella

13 okt 2006 kl. 16:25

Att förra året var ett lågvattenmärke när det gäller trattkantareller har jag förstått men hur är det i år?

Detta är mitt andra år i “trattisland” (bor i Roslagen) och det är ju tammigtusan trattisar överallt… Ska det vara så eller är det extremt bra i år?

0 218 visningar
3 svar

Vilka svampar

Ulla K

13 okt 2006 kl. 12:40

Glömde bilderna!

0 207 visningar
1 svar

undrar

martina

13 okt 2006 kl. 16:07

Är det nån som vet om det uteslutande är riskor som avsöndrar vit mjölksaft, eler om det finns andra svampar som också gör det?

0 328 visningar
2 svar

Guldtofsskivling?

Margaretha G

13 okt 2006 kl. 10:37

Hej, Hittade denna vackra svamp på en skogsväg strax utanför Östersund. Det fanns ganska mycket, även i gräset som omgav vägen - fast jag plockade inga. Har läst tidigare inlägg om guldtofsskivling och skulle vilja få en indikation på om jag gissat rätt.

0 265 visningar
2 svar

Uppköpare fårtickor.

Helena A

13 okt 2006 kl. 12:48

Jag hörde ett rykte idag som jag lovat att höra här om nån vet mer om.
Personen som berättade det hade hört talas om ett företag i småland som tillverkar leverpastej.
Enligt vad hon hört så var de ständigt på jakt efter säljare av fårtickor eftersom de används i stället för tryffel i leverpastejen.
Vad hon hört betalar de 70 kr/kilot för fårtickorna.
Någon här som vet om det stämmer????

0 221 visningar
8 svar

Rödgul trumpet i miljö

Morgan

12 okt 2006 kl. 18:57

Bilden återger inte hur vackra de är där de står, de bara lyser.

0 221 visningar
1 svar

vit kantarell?

Susanne o Isabelle

9 okt 2006 kl. 22:57

8 okt. Hittade en helt gräddvit kantarell i barrskog, Stannum, Nordost om Göteborg. Ovanligt fast och hård. 10 cm hög, slank. Hatt 6 cm bred trattformad hatt med lite inrullad kant. Ser ut, luktar och smakar som en vanlig kantarell men inte minsta inslag av gult. Vad kan detta vara? En albino? Blek kantarell borde ha gula lameller och växa i lövskog. Runt om fanns några vanliga gula kantareller.

0 243 visningar
3 svar

Finns inga trattisar och trumpeter i Småland?

Carin

12 okt 2006 kl. 19:32

Vi hittade massor av Karl-Johan. Ännu mer svampar vi inte kan. Kantarellerna har kommit först nu. Men var är trattkantareller och svart trumpetsvamp? Finns inte det i södra Småland? Vi har flyttat till södra delen av Alvesta kommun, på gränsen till Tingsryd. Inte en trattis eller trumpet så långt ögat når. Eller är vi blinda?

0 238 visningar
6 svar

svart eller vit, utan att vara rasist

klas jaederfeldt

12 okt 2006 kl. 17:59

Svart eller Vit hattmurkla, som tur är så finns det skillnader i sporbredden, annars hade jag varit rätt ställd, Vit hattmurkla Helvella crispa som murknar när den blir gammal eller Svart hattmurkla som ljusnar som gammal ( den i mitten är ju nästan vit)
Svaret är Svart Hattmurkla

0 255 visningar
9 svar

artbestämning

Nina A

12 okt 2006 kl. 21:54

hittades på en gräsmatta
utanför ett bostadsområde :)den hade rolig form, gräddgul till färgen med lite gråaktiga skivor
(har trotsat ljusbrist och pga nyfikenhet ändå tagit bild)

0 276 visningar
10 svar

ännu oidentifierade svampar

Nina A

10 okt 2006 kl. 23:32

vad har jag hittat nu då!beklagar viss suddighet på bilderna, det var på eftermiddagen bilderna togs, dessutom i taskigt ljus

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone