Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 381 visningar
0 svar

Mums, vad gott!

Catharina

23 sep 2006 kl. 18:48

Härom kvällen åt jag en s.k. “Svamp-Jansson”, alltså en Janssons frestelse gjord på potatis och svamp. Den var fantastiskt god och smakade jättemycket svamp. Hur gör man? Förkoka potatisen i svampspad? Vet någon!

0 328 visningar
0 svar

Torka Björksopp, Aspsopp & Co?

Catharina

23 sep 2006 kl. 18:44

Ingenstans i litteraturen ser jag att torkning av ovanstående rekommenderas. Vet någon varför? Kan det bero på att de svartnar så mycket så att de ser “olustiga” ut? Jag har testat att torka dem, och jag tycker att det verkar okej. Inget fel på smaken i alla fall.

0 258 visningar
0 svar

torka fårticka?

anna

23 sep 2006 kl. 18:40

går det bra att torka fårticka? och taggsvamp? hur i så fall? och hur använder man den sen när den ska ätas?

0 363 visningar
4 svar

Taggiga champinjoner?

Ewa

23 sep 2006 kl. 15:41

Hej!
Vi var ute i svampskogen idag och hittade små grupper med vita svampar, mkt lika champinjoner fast ännu mer “bollformade”. De hade “taggar” utanpå hattarna, ganska många, vita och de ramlade lös lätt vid beröring.

Vad kan det vara?

0 333 visningar
1 svar

Svampkurs Göteborg m omnejd?

Anette

23 sep 2006 kl. 14:16

Hej,
undrar om nån vet om det finns svampkurser i Göteborg m omnejd.

0 243 visningar
4 svar

sotvaxingar?

Nina A

23 sep 2006 kl. 13:52

är själv 99.9% säker, men bekräftas även ni så åker den ner i stekpannan

0 308 visningar
1 svar

Ang fotade skördar

Jocke

23 sep 2006 kl. 18:05

Hej alla!
Jag läste i en tråd, vet inte vilken, ett förslag om att de som fotar sina lyckade skördar skulle kunna fota INNAN dessa blev plockade(efter också givetvis, det är alltid kul att se stora högar av svamp), så skulle vi lekmän/kvinnor se växtmiljön & omgivningen.Detta skulle ju givetvis ge oss amatörer en god hjälp!Jag menar ju nu inte att ni ska fota svamp+vägskylt då, utan skälva växtmiljön med omgivning.
Vad tror ni om detta?

0 283 visningar
2 svar

Vilken svamp!

SCD

23 sep 2006 kl. 15:52

är osäker på vilken svamp detta är?

0 240 visningar
1 svar

Gul tucka?

Petra

23 sep 2006 kl. 16:55

Jag har hittat en ticka som är gul ovanpå? Vi fot, och liknar fårtuickan i övrigt.Ngn som vet vad det kan vara för svamp?

0 256 visningar
12 svar

VACKER SYN

madeleine

22 sep 2006 kl. 08:48

måste bara få visa denna vackra syn. skörden efter 50 minuters plockande i förrgår.

0 646 visningar
3 svar

Är alla "taggsvampar" ätliga?

Hans

22 sep 2006 kl. 20:51

Hej, jag brukar plocka en del taggsvamp när jag är ute och har aldrig betvivlat dess funktion i matlagning. Men idag hittade jag ett helt fält med taggsvampar som såg mycket lustiga ut. De var som om dom var fulla med bölder/ojämnheter och dom luktade klart annorlunda, rent ut sagt äckligt! Är detta ett vanligt fenomen eller är dom av en annan art som man bör undvika? Baserat på lukten skulle jag aldrig plocka dessa. Tyvärr har jag inga bilder.

0 325 visningar
4 svar

Röd gul trumpet svamp

Anna

23 sep 2006 kl. 14:37

Hej! Jag undrar om man kan torka den röd gula trumpet svamper för att sen kunna smula ner den i såser och grytor?

0 1092 visningar
30 svar

vem gnager på svamparna?

martina

21 sep 2006 kl. 17:40

Har de senaste dagarna hittat många brunsoppar med helt el nästan helt “avgnagd” hatthud. Det ser i af ut som om skadorna åstadkommits av någon som har tänder. Är det sorkar kanske? Svamphatten på bilden är ca 8 cm i diameter.

0 252 visningar
4 svar

?gram torkad=?gram(kg)färsk

carina

23 sep 2006 kl. 00:28

undrar hur mycket 10gram torkad rödgultrumpet har för vikt när den är färsk på ett ungefär//carina

0 256 visningar
3 svar

Sort?

Fredric, Lars, Anne-Cathrine

23 sep 2006 kl. 13:38

Vad är det för sorter som vi har plockat idag?

0 880 visningar
2 svar

Recept motaggsvamp - hjälp!

Åsa

20 sep 2006 kl. 20:52

Jag har hittat mångder av denna vackra svamp, men kan inte riktigt klura ut hur jag ska tillaga den. Vore tacksom för några tips.

0 375 visningar
2 svar

Svampkniv!

Ylva Weinefelt

23 sep 2006 kl. 11:35

Hej! Var kan man köpa Karl Johan svampkniv?

0 293 visningar
1 svar

Veg. sushialternativ med saltad riska

Lotta

23 sep 2006 kl. 13:22

Lunchen här idag bestod av norirullar med insaltad sköljd skäggriska, avokado, tomat och sushiris. Intogs som sushi med inlagd ingefära, soja och wasabi och smakade toppen:)

0 715 visningar
5 svar

Goliatmusseronhur

Mats & Carina

22 sep 2006 kl. 18:16

Hur ska vi ta hand om våran Goliatmusseron…ska vi torka den, förvälla den, eller heltenkelt bara steka och äta upp den…???

0 323 visningar
4 svar

Vad heter vi?

Nina A

22 sep 2006 kl. 23:50

alla dessa läckerlookande svampar återfanns i blandskog norr om sthlm, vad kan det vara för ena?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone