Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 275 visningar
2 svar

Byta ställe!

Anders Hansson

20 sep 2006 kl. 09:29

Hej!
Är det någon som vill byta svampställe Rödgula mot Svarta?
Bor i södra Dalarna.

Mvh Anders

0 667 visningar
12 svar

Rynkad tofsskivling

Helga

9 sep 2006 kl. 16:51

Hej,
Jag undrar hur man bedömmer rynkad tofsskivling, är den en läcker matsvamp? Så står det i min svampbok, men den har några år på nacken… hittar den inte bland matsvamparna här, därför undrar jag!

0 241 visningar
1 svar

Vita svampar

pfifferling

20 sep 2006 kl. 12:24

Varje år förekommer det att folk plockar och äter vita flugsvampar och blir förgiftade, förstår inte hur det kan kan komma sig, undrar hur dom tänker, det är helt obegripligt för mig. Kan det vara giftchampinjoner dom äter och är dom så giftiga? Harnågon en förklaring.
Ha en bra dag i skogen nu ska jag iväg.

0 337 visningar
1 svar

Fina blå svampar

Camilla

20 sep 2006 kl. 23:20

Jag och min son fann klart ljusblåa svampar som växte i granskog i Dalsland. De var släta och mycket fina. Blev väldigt nyfiken på vad den kan heta.

0 262 visningar
4 svar

Riddarmusseron ?

Lena M

21 sep 2006 kl. 08:02

Det är den enda jag tycker att den liknar. Den gula färgen på skivorna och foten framträder inte så bra på bilderna. Är det någon som kan bekräfta min gissning ?

0 250 visningar
6 svar

Goliatmusseron på TV

Lars E

18 sep 2006 kl. 20:47

Var in och tittade lite på några gamla inlägg och hittade då ett TV-inslag från Aktuellt om goliatmusseron. Då många har frågor om just goliatmusseron så kanske det kan vara kul att se.

Inslaget hittas i länken.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?sortOptionArt527895=10&d=47244&a=527895&queryArt527895=goliatmusseron

0 236 visningar
5 svar

PÅMINNELSE

bo e

20 sep 2006 kl. 17:58

Glöm inte att klicka för skogen på den gröna ikonen till vänster om forumet!

Idag var det nära att jag glömde….

0 1021 visningar
5 svar

Finska riskor, olika bud..

Lotta

20 sep 2006 kl. 13:10

Jag har smakat finsk risksallad och tycker det var väldigt gott, men är osäker på hur jag själv ska göra, ta tillvara riskorna.

I vissa böcker står det nämlign att de ska förvällas 15 minuter, i andra att de ska kokas i rikligt med vatten 10 minuter eller 2x10 minuter och sedan hällas av och sköljas innan saltning. Vilket rekommenderar ni mig att göra?

Ibland betecknas skäggriskan som ätlig, men på några ställen betecknas den som giftsvamp. Jag har tolkat det som att tillred…mer…

0 2254 visningar
2 svar

Blågrön kragskivling?

Bittan

20 sep 2006 kl. 15:09

Idag såg jag flera små (2-4 cm) svampar på ganska hög, mycket smal fot inne i en otillgänglig skogsdunge. Svamparnas hattar var starkt blå i mitten, och färgen tonade över i klargrönt. Hattkanten var vit. Foten var grönvit.
Lite närmare skogsvägen såg jag sedan ytterligare ett antal av denna svamp, men med viss färgskiftning möt gulgrönt i mitten och mågot mattare grönt mot hattens kant. Kunde inte klåta bli att ta med mig ett ex hem.
Jag har hittat bilder på ärggrön krags…mer…

0 319 visningar
7 svar

två trevliga å en otrevlig

klas jaederfeldt

18 sep 2006 kl. 23:58

Kejsarskivling, hittad på två ställen till i år, makalöst vad den går till i min skog, mågon annan som märkt att den är vanlig i år,
Gråticka (grangråticka) trevlig svamp att färga garn med
till slut svampen som skall gå att förvexla med trattkantarell
Toppig giftspindelskivling

0 528 visningar
2 svar

Vit svamp på äng

Per

20 sep 2006 kl. 21:18

Jag hittade denna svampen ca 10 meter från en grusväg på ett skjutfält i NÖ Skåne. De växte på en betesäng bestående av ca 5 cm högt gräs på sandjord. Det var säkert 300 meter till närmsta träd. Jag hittade den inte i svampboken. vad är det för svamp Mvh Per

0 255 visningar
5 svar

Vadan detta?

Andreas

19 sep 2006 kl. 23:59

Hittades idag i Upplands Väsby i övervägande fuktig lite mörkare barrskog. Tror det är en riska, och doften är inte stark alls, men något kryddig.

0 215 visningar
6 svar

vackrast

pfifferling

20 sep 2006 kl. 21:13

Ja det tycker i alla fall jag, vad det nu kan vara så håll till godo

0 234 visningar
1 svar

kantarell läsning

per d

20 sep 2006 kl. 18:46

http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/SvampkII03UB.pdf

mycket intressant läsning för alla svampnördar !

en sak i materialet som jag inte skriver under på är att kantareller bara växer med 2-5 cm i månaden då jag själv förra fredagen plockade kantareller som var 5 cm höga och som jag vet inte fanns där fredagen innan. men där fanns även exempel på kantareller som nog bara vuxit 1 cm på 1 vecka !

0 246 visningar
7 svar

Stolt Fjällskivling

Per

20 sep 2006 kl. 21:31

Jag hittade den stolta fjällskivlingen inne ca 15 år gammal tät tallskog. Där växte en klunga på ca 15 st. De var konstiga i färgen. Jag är dock hundra på att det är stolt fjällskivling. Där kan inte ha kommit ner någon sol över huvudtaget till dem.

0 216 visningar
2 svar

Ängschampinjon?

Pelle

20 sep 2006 kl. 21:21

Är detta en Ängschampinjon?

0 637 visningar
10 svar

Ovanlig? ticka på kastanj

Bengt saxmark

19 sep 2006 kl. 20:53

Denna ticka växte vid foten av en levande kastanj. Lukten är svagt amoniakliknande, smaken är aromatisk och god. Delar av undersidan har mkt grunda rör. Klumpen väger ca 0, 5 kg men det finns en till på samma ställe som är 3 gånger så stor. Mycket nyfiken på vad detta kan vara och om det kan vara en matsvamp

0 240 visningar
1 svar

Sotvaxskivling runt Åkersberga

Annette Landin

20 sep 2006 kl. 19:55

Är det an svamp man kan finna här i trakten??? Franko i vilken del av “min” skog skall jag kolla extra efter den? Tycker du att den är en god matsvamp???

0 267 visningar
12 svar

Guldtofsskivling

Franco Matli

19 sep 2006 kl. 21:29

Det var lite hoj och skoj omkring denna svamp igår ( se Klas).Idag var den plöstlig framför mig, halgömnd av den höga gräset.Tog den hem och det blev portätt i min svamp laboratoriet,
för er som inte känner den.
Utan tvekan en av de våra vackraste svamp, hatten kan bli 25 cm.och hela svampen lika hög.Inte så vanlig, kan växa bland nässlor.Oätlig, har orskat förgiftningar.

0 331 visningar
18 svar

Ostronmussling eller ??

Svampe

16 sep 2006 kl. 21:47

Hej är det någon som kan hjälpa till att artbestämma den här.
Den växer i blandskog, platsen var rik på mossa m.m. växer i stor tuva/grupp men bara just där, har aldrig tidigare stött på den i skogarna runt om Järfälla, inte för att jag tror det betyder nått men bör nämnas att just detta område är rikt på Stolt fjällskivling.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone