Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Vet någon om det finns kantareller och svart och röd-gul trumpetsvamp på Öland ?
Här uppe känns livet inte så kul. Inte en svamp så långt ögat kan nå. Några rödbandade spindlingar, 2 karljohan, några nejlikbroskingar, några ängschampinjoner, 1 sillkremla samt några smörsoppar, är allt som jag har funnit hittills denna höst. Jag har inget hopp om att det kommer att bli nån mer svamp i år.
Har jag fel, eller?
När jag ser en del bilder på svamp som folk har lagt upp hemma på köksbordet kan jag inte låta bli att tycka till lite grand.
Jag vill inte trampa någon på tårna när det gäller rensning men jag kan inte förstå varför så många svampplockare släpar med sig jord, sand (Svea släpar med sig Sandh TILL skogen), gräs och mossa för att sedan sitta hemma i timmar och rensa. Det blir dubbelt jobb eftersom skitig svamp i korg eller kassar smutsar ner lameller och hattar på varandra all…mer…
får man plocka svamp i nationalpark eller inte, blev just osäker
och båda växte i barrmattan bland gamla granar.
Den grå har trådig fot och beiga skivor och hattarna på de stora ex. spricker sönder. flera grupper, vad heter de.
Den andra har jag kommit så långt med, att det är en riska. Hatten är fnasig/fjällig runt om utom i mitten där den är slät.Färg gul, likaså skivor och fot som är ihålig, smakar grankåda. ( oskarp bild tyvärr )
Den nya regeringen har antytt att man tänker ompröva den svenska unika allemansrätten! Om detta blir allvar så tar man bort våra möjligheter att fritt plocka svamp i skog och mark och ger markägaren rätt att avvisa alla besökare som inte kan styrka giltig anledning att vistas på dennes marker. Bär och svamp kommr att tillhöra markägaren och överträdelse kommer att rubriceras “olaga intrång”.
Om detta förslag går igenom slås benen undan på både svampar och oss svampentusias…mer…
18/9 -06, Saluhallen, Barcelona:
Kantarell: 14, 9 euro/kg (ca 135 kr)
Svart trumpetsvamp 12, 9 e (ca 116 kr)
Trumpetsvampen var fräsch, och tycktes dessutom ha börjat torka vilket ju ger mer för slanten. Kantarellerna var inte direkt nyplockade men ändå OK.
Nu tycker säkert ni storplockare att jag är ganska nördig, vi pratar ju inte om 44 kilo (har lite svårt att släppa det…), men ni får komma ihåg att jag har min proveniens från Västerbottens inland där kantarellerna lyser med sin totala frånvaro!
Jag gick ut på en liten svampsväng innan mörkningen igår och på ett helt nytt ställe, bara 200 m från mitt hus plockade jag korgen full med kantareller! Är inte det livskvalitet???
Är dessutom så lyckligt lottad så jag faktiskt ...mer…
Enligt vår lokaltidnings, Nynäshamns Postens svampexpert, innehåller denna underbara svamp samma giftiga ämnen som toppig giftspindel och skall därför inte plockas.
Kan det verkligen vara sant? Jag har ätit och njutit av denna svamp hela mitt liv, liksom min mor, mormor osv.
Saija