Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 660 visningar
7 svar

Vad är detta för sopp?

Hans

17 sep 2006 kl. 12:22

Går det att säga vad detta är för sopp? Den blånar inte vid tryck!

0 421 visningar
6 svar

mina målade svampar

anita öhrling

17 sep 2006 kl. 12:49

kanske något att titta på i dessa tider

0 219 visningar
3 svar

Vilken svampsort?

Lii

17 sep 2006 kl. 21:03

Vet någon vilken svampsort detta är? Mycket tacksam för hjälp.

Svampen jag hittat är 4-10 cm hög och ser ut som kantareller fast bruna. Vitt kött.

0 422 visningar
1 svar

Förslag på bra svambok

Mia

18 sep 2006 kl. 16:46

Jag har tappat bort mina svampböcker, kan ganska många svampar från grunden och behöver därför en detaljerad svampbok. Vilken rekommenderar ni?

0 244 visningar
1 svar

målad eldsopp typ

anita öhrling

18 sep 2006 kl. 16:45

ja kan vara?

0 291 visningar
3 svar

Vilken sopp

Lena M

18 sep 2006 kl. 14:44

Vad kan detta vara för art ?
Växte i gammal gran/ tallskog. Känner ingen utpräglad doft och tycker att den har en syrlig smak.

0 251 visningar
5 svar

chokladflugsvamp och etagesvampar ?

gerard öhman

15 sep 2006 kl. 20:29

hittade märklig flugsvamp - helt chokladbrun - är detta vanligt ?
undrar även över etage-svamparna….

0 279 visningar
2 svar

Sotvaxskivling - urläcker

Peter

18 sep 2006 kl. 12:20

Igår hade jag turen att hitta ett gäng sotvaxskivlingar.

När jag åt upp dem slogs jag av att även om de smakar gott, så är konsistensen något alldeles speciellt. Svampen hade samma konsistens som varsamt tillagad scampi, eller möjligen pilgrimsmusslor.

Hittar jag flera skall jag göra lite experiment med att smaksätta med en god fisk- eller skaldjursfond och se vad som händer.

Ville bara berätta det - ta det som ett anspråkslöst tips.

0 299 visningar
5 svar

Vad har jag hittat?

Hans

17 sep 2006 kl. 16:58

Detta är några sorter som jag är en aning tveksam till.
Tickorna vet jag inte om det är någon bra sort.
Sopparna överst blånar kraftigt vid brott på tex foten (som synes) och är gulaktiga i färgen.
Sopparna under tickan vet jag heller inte vad det är, och dessutom, går den stora att använda eller är den för “mogen”?

0 353 visningar
17 svar

Rösta!

Ragnar

16 sep 2006 kl. 09:25

Rösta för våra underbara vilda djur i skogen! Lägg din röst på Rött! Alliansen vill skjuta av ÄNNU mer djur än vad som skjuts idag. Folk skall även få ta egna initiativ och få skjuta av rovdjur som de anser kan hota deras tamdjur.
De vill alltså ha fler skjutglada halvblinda mördarmaskiner i skogarna.

0 1011 visningar
12 svar

Dialektala namn på svamp

Karin Hedén

16 sep 2006 kl. 20:43

Här kommer ett litet upprop! Känner Du till något dialektalt namn på någon svampsort?
Jag börjar med att bidra med “kycklingben”. Så sa gamla släktingar till mig om trattkantareller. Och visst stämmer det! Dom bodde i Länna församling i Sörmland och var födda på 1880-talet.

0 201 visningar
1 svar

Franco (ursäkta ni andra)

Annette Landin

18 sep 2006 kl. 13:23

...men mitt mail till dig studsar tillbaka…8, 30 Preem blir perfekt

0 1000 visningar
14 svar

Bärsärkagång

Bengt Sandh

17 sep 2006 kl. 18:02

Hittade denna idag? Smakade en liten bit och körde sedan hem där jag gick bärsärkagång. Kan det vara en farlig svamp?

0 380 visningar
9 svar

Rödgrön sopp

Bo Reyer

17 sep 2006 kl. 23:30

I eftermiddags plockade jag en rödgrön sopp, men vid 23-tiden skiftade den plötsligt färg till blått. Har aldrig tidigare sett något liknande. Kan det vara en valsopp?

0 256 visningar
3 svar

Vad är detta för svampar

Göran

17 sep 2006 kl. 11:50

Vad är detta för svampar

0 479 visningar
5 svar

Svavelriska/svovelriske?

Helene

17 sep 2006 kl. 20:48

Hittade vad jag tror är en svavelriska i en grammal granskog i Brandbu, Norge. Bild 1, 2. Hittade även en rosa skivling, vit och rosaprickig på undersidan, samt på hatten. Någon som vet vad detta är. bild 3 (i samma skog). Hittade även sotriska och massor med granblodriska.

0 260 visningar
8 svar

Ser läcker ut - men vad är det?

Hans

17 sep 2006 kl. 14:50

Rören är skarpt gula, inget tydligt ådernät. Foten även den gulaktig. Hatten ljust till mörkt brun.

0 274 visningar
8 svar

Franco & Andreas mfl

Annette Landin

13 sep 2006 kl. 07:17

I morgon kl 16, 00 ca ska vi knalla ut i Åkersbergaskogarna…ska ni med?

0 250 visningar
3 svar

Vad är det för svamp

Göran

17 sep 2006 kl. 11:58

Vad är det för svamp

0 276 visningar
4 svar

här är något raggigt

anita öhrling

17 sep 2006 kl. 14:31

men vad

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone