Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 291 visningar
1 svar

Torka hel taggsvamp?

Nikke nybörjare

17 sep 2006 kl. 17:31

Hej! Har hittat fjällig taggsvamp varav den ena är för stor för att ätas. Hur gör man bäst för att torka hela svampen så den kan anvandas som dekor?

0 253 visningar
2 svar

Blomkålssvamp?

Nikke nybörjare kronoberg

17 sep 2006 kl. 17:37

Här kommer ännu ett inlägg
Är detta blomkålssvamp?
Är denna ätlig?
God?

0 691 visningar
4 svar

Kremla och riska - vilka?

Bittan

17 sep 2006 kl. 22:41

1. I skogarna här i Småland finns det enorma mängder med en kremla som jag inte riktigt kan identifiera. Den har mild smak, kort, tjock fot, hatten är brun med bleknande fläckar (ser ut som färgen har runnit bort)och upp emot 15 cm. Tror och hoppas det är mandelkremla, men speciellt foten stämmer inte med bilder här i SvampGuiden eller från mina svampböcker.
Bild nr 2 - usel bild - är en mörkt rökgrå, vacker svamp som jag tror är en riska. Finns i mängd längs med en skogsväg. ...mer…

0 1131 visningar
1 svar

långfotad röksvamp - ätlig?

Sara

17 sep 2006 kl. 21:24

Hittade en stor, fin vit röksvamp, som jag har identifierat som långfotad röksvamp. Är den ätlig? Köttet i “huvudet” var fint och vitt.

0 213 visningar
1 svar

Svarta & skrynkliga - men vad?

SofiaP

17 sep 2006 kl. 22:40

Hittade dessa svampar i blandskog i Skåne. De ser ruttna ut, men de är tvärtom nästan torkade, lite skrynkliga. De har en väldigt aromatisk, intensiv lukt, de luktar mat… De har svarta skivor undertill som inte går ner långt på stammen.

0 316 visningar
8 svar

Hjälp med identifiering

Birgitta F

17 sep 2006 kl. 14:21

Hej ! Blev inspirerad igår att utöka antal hemplockade arter min man till trots. Skuttade ut i morse i jakt på Sotvaxskivling vilken jag ganska snabbt hittade (tror jag ) , nästa nya sort blev rödgul trumpetsvamp (tror jag) och den tredje nya sorten blodriska (vilket det förmodligen inte är). Tacksam för hjälp…..trattisarna och den vanliga gula är accepterade i hushållet se med spänning fram emot analys på mina tre nya svamp-vänner.

0 248 visningar
1 svar

trattkantarell?

Walle

17 sep 2006 kl. 22:32

hej! en kompis undrar vad detta är för svamp.

0 221 visningar
1 svar

Två små barn

Alf Pallin

17 sep 2006 kl. 20:20

Tänk vad söta alla barn är när dom är små.

0 291 visningar
3 svar

Svampar med kul växtplats?

Carina

17 sep 2006 kl. 18:53

Fotade dessa vackra svampar i mycket gammal skog, någon som kan berätta vad dom heter?

0 249 visningar
1 svar

Fjällig taggsvamp?

Nikke nybörjare kronoberg

17 sep 2006 kl. 17:34

Hoppas att jag har rätt i att detta är fjällig tagg…

0 351 visningar
7 svar

Grodsvamp?

Nina A

17 sep 2006 kl. 11:21

Detta hittade jag i förrigår på min lilla svampplockartur
grodan kom verkligen inte upp utan låg bara i svampen och snurrade runt(stackaren)
hjälpte krabaten ur sitt fängelse och han skuttade befriat iväg :)

0 357 visningar
5 svar

Identifiera flugsvampar och kremlor + komisk bonusbild

Nickname

17 sep 2006 kl. 16:56

Jag tänkte försöka lära mig att identifiera rodnande flugsvamp, men lyckas inget vidare.
Kan någon se på min bifogade bild om det är någon sådan där.
Den högra blev rodnad i hattköttet när jag bröt den.
Jag såg inga volvor till någon av dem.
Jag förstår nog inte var man ska ta på köttet, eller hur mycket de ska rodna, och vet inte hur panterflugsvamp gör om jag petar på dem för att jämföra.

På andra bilden är det några kremlor.
Är det grönkremla till vänster? De i…mer…

0 304 visningar
0 svar

Stor klubbsvamp

Annette Landin

17 sep 2006 kl. 19:29

Hittade jag idag för första gången i mitt liv :=) De var super coola :=) Sen var det fullt med svart trumpet på samma ställe!

0 547 visningar
22 svar

Svart svamp?

Nickname

15 sep 2006 kl. 18:49

Vad är detta för svamp?
Den är 2, 5 cm i diameter (hatten) och är lite som “kremlespröd” i köttet, fast känns styvare/hårdare.
Växte i samma habitat och på samma sätt som vanliga kremlor.

0 279 visningar
4 svar

Goliat i Natur&Trädgård

Annika Eriksson

15 sep 2006 kl. 19:05

Jag har fått en mailhälsning från “Mr Goliat” - Nicklas Bergius: i nästa nummer 3/06 av Natur&Trädgård så har han med en nyskriven artikel (Svamp räddar gammelskog) om Goliatmusseronen. Prenumerationserbjudande på Natur&Trädgård finns här på guidens förstasida.

0 362 visningar
6 svar

Fingersvamp

Birgit

17 sep 2006 kl. 11:18

Vilken sort? Jag hoppas på den ätliga….

0 724 visningar
2 svar

Torka-brunsopp-hur?

Brittis

17 sep 2006 kl. 18:30

Hur gör jag?

0 278 visningar
4 svar

Nu har de kommit!

Stella

14 sep 2006 kl. 21:07

Trattisarna alltså!

Vi hittade lite på Bogesund i tisdags och nu var jag ute i min skog i kvällningen (borde ha haft med mig ficklampa… *grämer mig*) och efter att snubblat över lite kantareller (på ett nytt ställe igen, det är verkligen kantarellår) så hittade jag igen mitt ställe från i fjol!

Tyvärr var det redan lite för mörkt och jag upplevde samma som jag alltid känner när jag plockar trattisar… Inte en svamp… Förrän jag såg de första och då upptäckte jag att…mer…

0 298 visningar
6 svar

Stolt fjällskivling?

Brittis

17 sep 2006 kl. 15:15

Väldigt, väldigt torrt i skåneland. Men hittade lite iaf!
Är det stolt fjällskivling? Brun sopp och KJ?

0 262 visningar
1 svar

Vad för flugsvamp?

Maggan

17 sep 2006 kl. 15:21

Skogen är full av dem.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone