Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 136 visningar
2 svar

Vilken champinjon?

Svante

2 sep 2006 kl. 22:10

Denna ståtliga svamp såg jag i parkmiljö i Lund, 5 m från en tungt trafikerad väg. Hatten var 20-25 cm i diameter. Jag gissar att det är en champinjon, men vilken?

0 176 visningar
1 svar

7 svampar

Henrik T.

2 sep 2006 kl. 20:44

Vad kan detta vara för svampar? Alla svamparna växer i eller bredvid en hage med blandad terräng.

0 215 visningar
1 svar

Svampar på min gräsmatta

Andreas

2 sep 2006 kl. 19:58

Är det någon som vet vad denna svamp heter? Den växer på min trädgårdsmatta här i norrbotten.

0 135 visningar
2 svar

Vilka svampar??

Camilla

2 sep 2006 kl. 19:37

Hej!jag plockade svamp idag o hittade en del intressanta svampar.Behöver lite hjälp med dessa…
*Bild 1:Det fanns mängder av denna svamp, men jag har ingen aning om vad detta är.Växte i mossig granskog.Hatt ca 2-5 cm i omkrets.
*Bild 2:Har jag heller ingen aning om, växte på rötter o stubbar.
*Bild 3:Jag gissar på att detta är en blek taggsvamp, men vill veta säkert innan jag äter den!:)
Tacksam för svar…

0 202 visningar
0 svar

Invävd svamp

Stellan

2 sep 2006 kl. 19:28

Var och plockade svamp idag. Vissa svampar var alldeles invävda i någon slags vit väv.´

Vad kan det vara?

0 241 visningar
3 svar

När ska jag plocka kantarellerna??

Camilla

2 sep 2006 kl. 17:26

hej, jag var ute i skogen idag o hittade då en hel del kantareller, dom var väldigt små, man skymtade dom pecis i marken ca 5-6 mm i omkrets.När är det lagom att ge sig ut o plocka dom?så man inte kommer för tidigt el för sent:)

0 396 visningar
2 svar

Lustig svamp!

Tomas

2 sep 2006 kl. 17:20

Hittade denna svamp i gräsmattan. Ser nästan ut som ett rymdskepp. Någon som vet vad det är?

0 384 visningar
19 svar

Stensopp, men vilken...?

Daniel Persson

31 aug 2006 kl. 23:37

Hej!
Måste erkänna rakt av att jag inte är någon expert på stensoppar. Är svampen på bilderna finluden stensopp, eller vad? Tycker att beskrivningen stämmer, men när jag bild-googlar efter den hittar jag ingen bild som passar riktigt bra…

Och skriv inte att det är en gallsopp, för den är redan uppäten…

0 485 visningar
32 svar

Torkutseende på KJ

Svampnörden

30 aug 2006 kl. 07:17

Idag så blev helgens Karl-johan torr men jag är inte allls nöjd med utseendet! När jag glider runt på någon saluhall och stöter på torkad KJ så ser svampen ut som färsk men något skrynklig. Alltså köttet är fortfarande vitt och hatthuden brun osv medan mina ser ut som smurfbajs dvs små bruna klumpar.
Nu är det väl så att i handeln så är de väl frystorkade eller ngt men kan man inte få till en liknande effekt hemma i köket?
Torkar i ugn med luckan öppen på svag värme vil…mer…

0 339 visningar
1 svar

Bautasvamp!

Robin 4år

2 sep 2006 kl. 18:15

Jag och Mor-Far var ute och såg denna svamp idag.
Går den å äta?

0 310 visningar
1 svar

Storsvamp

Tomas

2 sep 2006 kl. 18:42

Någon som vet vad detta är?

0 275 visningar
2 svar

Björksopp?

Ann

2 sep 2006 kl. 18:00

Är den vänstra svampen som jag hittade i dag en Björksopp? Den högra antar jag är en Karl johan!

0 1447 visningar
3 svar

Går det att torka i mikron?

Carin

2 sep 2006 kl. 12:31

Flera på forumet har speciella svamptorkar. Avancerat. Andra rekommenderar den gamla beprövade metoden med tidningspapper. Själv lyckades jag för ett antal år få en hel murkelskörd att snabbt mögla på det sättet. Så jag drar mig för papperstorkning. Istället förväller jag och fryser. Men jag skulle gärna vilja torka i alla fall lite Karl-Johan. Ett bra sätt att exempelvis kunna transportera den som present. Hur funkar vanlig ugn eller mikro? Och vad gjorde jag för fel som fick ...mer…

0 1762 visningar
2 svar

Rörsvamp?

Ann

2 sep 2006 kl. 17:45

JAG HAR HÖRT ATT ALLA RÖRSVAMPAR GÅR ATT ÄTA! ÄR DET SANT?

0 285 visningar
6 svar

Obscen svamp?

Tanja V

31 aug 2006 kl. 21:36

Hej1 Med tanke på fotot på en svamp som såg ut som en stjärt törs väl jag visa denna svamp jag hittade idag :-) Karl Johan angripen av snylting antar jag, men ibland vill nog Moder Natur skoja till det lite…

0 219 visningar
1 svar

Vad har vi fått med oss hem?

Jocke och Sorn

2 sep 2006 kl. 17:18

Tjenare jag och tjejen är nyblivna svamp amatörer med betoning på amatörer och vi var i dag ute på vår andra plocking genom tiderna och är så klart väldigt osäkra på de mesta svamp sorter.

Vill som sagt har lite hjälp med namn på svamparna vi hittade:

Svamp 1 blev efter plock mörk och ser inte så aptitligt ut som under plock, brunsopp???

Svamp 2 a och b foto hittade vi en del av men inte säker på den heller kan det vara en Gallsopp???

Utöver dessa så blev det så klart en ...mer…

0 310 visningar
1 svar

Ätlig? Vilken sorts svamp?

Josefin

2 sep 2006 kl. 15:25

Hej!
Brukar mest plocka kantareller men tänkte jag skulle lära mig fler svampar. Tog därför hem ett exemplar av denna men har ej kunnat hitta vad det är för någon sorts svamp. Kan någon hjälpa mig?

0 474 visningar
0 svar

Kantareller i Uppvidinge?

Daniel & Catarina

2 sep 2006 kl. 15:14

Finns det inga kantareller och trattkantareller i och omkring Åseda i Uppvidinge kommun?
Har bara hittat ca 2 dl kantarell på 3 veckor och ingen trattkantarell alls.

0 269 visningar
1 svar

Vad är detta ?

Reine Sköldberg

2 sep 2006 kl. 14:11

Hittade dessa svampar i min gräsmatta. Växte i en mossig del av trädgården (Bålsta)Tror själv att det är någon musseron. Men jag känner mig osäker

0 302 visningar
5 svar

Två frågor

Lena M

1 sep 2006 kl. 20:22

Efter mycket letande kyckades jag att fylla en korg med kantareller, men inte står de tätt presis. Men oj, vad karljohan, orkar inte ta rätt på flera.
Fråga ett.På en myrstack växte denna som jag tror, champinjon. Skivor rosa mot brunt, men ingen ring och hatten är relativt slät och ljus med lite bruna inslag. Har jag rätt om arten ?
Fråga två. En svamp som jag aldrig sett tidigare, men som jag tror är blodsopp ?
Foten skiftar något i gult , men mest rött. Hatten mörkbrun, sammet…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone