Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 275 visningar
5 svar

grattis Micke

klas jaederfeldt

2 sep 2006 kl. 22:19

grattis micke igen då

0 409 visningar
3 svar

Tidskriften All Svamps omröstning

Bengt Sandh

3 sep 2006 kl. 05:59

I den ansedda svamptidskriften All Svamp som ingår i samma tidskriftsförlag som All Tomat har den tjurigaste svampen i Svea Rike har nu röstats fram.

Det blev inte oväntat den favorittippade svarta trumpensvampen (Craterellus cornucopioides) med den rödgula trumpensvampen (Caterellus lutescens) som klar tvåa.

Den ledsnaste blev helt otippat grinsoppen (Suillus granulatus). Alla experter var rörande överens om att dystersoppen skulle vara outstanding. Men, som initierade källor uppger,...mer…

0 240 visningar
2 svar

e de (sista bilderna)

Hoffman

2 sep 2006 kl. 19:08

forts. från tidigare tråd…

0 188 visningar
2 svar

e de?

Hoffman

2 sep 2006 kl. 19:06

Bild 1 o 2:
Kan vara en som senare får rödaktig hatt (fanns sådana i hygglig närhet).

Bild 3 o 4:
“Borde” vara stolt fjällskivling, men jag får inte ihop det med de mörka skivorna (har på bilden hunnit mörkna mer än i skogen). Luktar mogen camenbert.

Bild 5 o 6:
Tja, jag har bara kunnat sortera bort lömsk flugsvamp. Kan det vara något så “trivialt” som en stor champinjon?

0 370 visningar
3 svar

dagens fynd

hanzzon

2 sep 2006 kl. 17:48

dagens fynd.
vilka är svamparna?
mvh

0 372 visningar
5 svar

Lömsk på lekplatsen?

Svante

2 sep 2006 kl. 22:03

När jag gick en sväng bland buskarna på en stor lekplats några hundra meter från vårt hus hittade jag ett 20-tal exemplar av denna svamp. Efter koll i svampboken är jag 90% säker på att det är lömsk flugsvamp, men jag vill gärna höra vad experterna här på svampguiden har att säga.

Är det vanligt med lömsk flugsvamp i den här typen av parkmiljö?

0 2575 visningar
8 svar

Svamptorkningstemperatur?

Danne

1 sep 2006 kl. 22:18

Jag läste just inlägget om svamptorkning och svarade på Nickes inlägg. Min fråga är hur mycket temperaturen i svamptorken egentligen påverkar den torkade svampen. I OHB Nordica svamptork så blir temperaturen ganska hög, upp mot 60 grader, eventuellt lite högre. Svampen blir torkad och får fint utseende men jag vet att några här på forumet skrivit i inlägg att högre temperatur leder till sämre smak på svampen. Är det verkligen så? Varför i så fall? Beror det på något kemis…mer…

0 355 visningar
13 svar

Stockholnstråden Nr 2

Fia A

31 aug 2006 kl. 19:33

Nu har tråden försvunnit långt ner, och blivit ohanterligt full med inlägg, så jag tycker vi skapar en ny :-)

Tänkte bege mig ut i Stockholmstraktens skog och mark imorgon. Någon som kollat läget de senste dagarna?

0 227 visningar
4 svar

dagens fynd 2

hanzzon

2 sep 2006 kl. 17:55

fingersvampar är vackra.
mvh

0 221 visningar
5 svar

dagens fynd 3

hanzzon

2 sep 2006 kl. 17:59

dagens fynd gjordes här.
mvh

0 200 visningar
1 svar

torka sedan frysa?

Ann

2 sep 2006 kl. 23:37

Håller nu på at torka dagens skörd av KJ. Kan man när de är torkade lägga dom luftigt i nån burk i frysen om man är osäker på om dom är helt torra? Skulle det kunna bli nån slags frystorkning då?
/Ann

0 203 visningar
1 svar

murklor

Ann

2 sep 2006 kl. 23:20

När jag var liten så plockade vi oxå murklor men jag har läst att dom är väldigt giftiga, tror inte att vi förvällde de så noggrannt heller som man rekommenderar idag.
Kan de uppstå några men sådär ca 30 år efter? någon som vet?
mvh
Ann

0 219 visningar
5 svar

Två fynd - hjälp behövs

Peter

1 sep 2006 kl. 20:35

Kortfattat: vid svampjakt i blandskog hittade jag två (ja fler än så egentligen) intressanta svampar.

Den ena skulle jag spontant ha kallat “gulriska”, den var påtagligt gul, av risktyp, och gav ifrån sig en tydligt gul saft när jag skar i den. Jag kan inte placera den bland riskorna i svampboken.

Den andra skulle jag våga påstå var en kremla. Den var som gul-röd-orange-flammig på ovansidan och stack verkligen ut med sin färg, och undersidan och foten var citrongula, förmodligen…mer…

0 420 visningar
1 svar

svampfilm

hanzzon

2 sep 2006 kl. 11:29

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=19106&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=0

visst finns det svampfilm.
jag kom över en raritet förra året. då jag samlar på allt som har med christina lindberg att göra, blev jag superglad över att vinna auktionen av hennes svampfilm “christinas svampskola” på tradera. närmare 400:- blev det för 21 minuter.  :)
mvh

0 324 visningar
1 svar

När vet man om svampen torkat klart?

Therese

2 sep 2006 kl. 21:50

Hur ska en svamp kännas när den är så torr att den kan läggas i tätslutande burk??

0 222 visningar
6 svar

grön k-j

Karin

1 sep 2006 kl. 17:22

Hej!Undrar varför en del k-j svamparnas huvud skiftar i grönt när jag förväller dom.Inget är tillsatt utan bara svampens egen vätska.Mvh

0 224 visningar
1 svar

Vill spara soppen som den är

Angelica i Malmö

2 sep 2006 kl. 21:16

Hej! Sonen vill göra landskap i skokartong och ställa dit de björksoppar han fann idag. Hur 17 ska vi få svampen att hålla sig?

0 308 visningar
2 svar

Tallharticka? (Inonotus triqueter)

Mattias Andersson

2 sep 2006 kl. 20:39

Jag undrar om detta kan vara tallharticka? Om inte, vad skulle det då kunna vara?

0 205 visningar
3 svar

maskätna giftsvampar?

Calle

2 sep 2006 kl. 18:08

Jag undrar om det är någon som vet
om giftiga svampar blir mask/snigelätna?
tacksam för svar.
Calle

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone