Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har hittat en svart skivling som doftar lakrits!
Vad kan det vara för någt? Är den ätlig?
Hejsan! Jag är en glad amatör som för första gången ska ut och plocka svamp i dagarna. Har skaffat svampbok. Och där kan man tydligtläsa att man ska plocka i KORG. Så då är min fråga….VAR köper man en sådan??? Jag har kollat runtlite, men tydligen på fel ställen.
Oj , om du visste vad jag hoppas att du snart är tillbaka !
Forumet behöver verkligen dig !
Det verkar också som om de andra experterna ” kroknar ur “.
Det är mycket nu och jag förstår dig / dem.
Har haft ett par frågor ute men inte fått svar, så jag tar en ” time out “. De är bättre om de som kommit till får hjälp med det som de funderar över.
P.s Om jag inte hittar något som jag tror kan vara mycket intressant D.s
Morsning gott folk!
Undrar om det är någon av er som har något gott recept på soppa av svart trumpetsvamp? Har inte lyckats hitta något lockande recept och jag har nyligen lyckats hitta några liter av denna goda svamp..
För er som söker billiga fritidskläder som håller hög kvalitet kan jag rekommendera följande länk:http://www.idefixteko.se/
Kan man frysa in hel färsk och rensad Karl-Johan, dvs utan att förvälla, om man nu som jag råkar ha en väldigt stor frysbox?
Den här sidan med guider och forum är just vad jag behöver. Tack för svaret. Nu har jag lärt mig Jättetrattskivling och det var helt visst det som växer på kullen.
Har en stenig gräsbevuxen backe med en stor rönn.Nu har det växt upp massor med stora vita trattlika svampar. De största är nog 15-20cm i diameter. Dehar skivor.
Hej, jag ska köpa en svamptork men upptäckte at det var knepigare än jag trodde!Jag vill ha en smidig modell som lätt får plats fast jag bor trångt.har sett en modell från obh nordica men jag hittar den inte i affär!Någon som har några tips om bra modeller o inköpsställen?några butikskedjor?el helst butik via internet.
Ställ plåten med rensad å finskuren svamp uppepå torktummlaren å se till att ha mkt blöt tvätt att torka. Se även till att ha dörren stängd så ingen onödig värme smiter ut!!
Eftersom jag själv är en novis då det gäller att artbestämma svampar, har jag med stor glädje läst och postat bilder i forumet för artbestämning på svampguiden.com. De svar som jag har fått har varit intressant läsning samt att artbestämningen av er “proffs” verka stämma på pricken!
För att skapa intresse i Högsby i Småland för svampar, har jag skapat en ny kategori på denna hemsida:
http://foto.hogsby.net
MVH
Henrik Tingström
“Henrik T.”
Hur tillreder man bäst rynkad tofsskivling ? kan man använda alla delar av svampen ?
Det var grillparty här i byn igår kväll då några svampfrågor diskuterdes.
En person påstod att stolt fjällskivling som växte på kompost, var en annan art och oätlig.
Det andra, var att en man sa att kantarellen var vattenlöslig, altså avgav smaker först i vatten.
Båda dessa påståenden tycker jag låter obegripliga.
Så ett par som ätit på restaurant, b.la murkelsås och blev förvånad över att det var så otroligt mycke murklor i såsen. Finns det någon art som de kan tänk…mer…
Hej
Jag är ny på Karljohansvamp. Har hittat och identifierat den som KJ.
Nu undrar jag hur man tillreder? Är det som vanligt Förvälla och steka?
grattis micke igen då