Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 261 visningar
1 svar

Jordstjärna

Totte

30 aug 2006 kl. 16:36

Är Jordstjärnan vanligt förekommande eller inte?

0 172 visningar
2 svar

rumpkalle

hanzzon

30 aug 2006 kl. 10:56

http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=18501&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=0

här kommer en till rumpliknande, i detta fall karljohan.
grässtråna har växt över svampen och skapat denna rumpa.  :)
mvh

0 284 visningar
0 svar

Vackert!

Hannah

30 aug 2006 kl. 14:04

Hittade detta praktexemplar i skogen igår. Det gula brevid är min tändare… Bildkvaliten är inte den bästa, efterom jag glömde kameran hemma och tog bilden med mobiltelefonen.
Karl Johan är en vacker svamp…

0 296 visningar
3 svar

vad är detta??

Nina A

29 aug 2006 kl. 21:49

svampen är ju i formen som en trattkantarell, men färgen är helt fel.hatten har samma färg som foten, lite ljusgulbrun, skivorna under är ljusare beige

det ser ut som det är lite mörkare pigmentfläckar på hatten. Foten är lite ihålig längst ner

svampen doftar gott men är tyvärr lite torr

0 372 visningar
1 svar

kantarellen i fjällen ? ? ?

Klas Nyman

30 aug 2006 kl. 12:48

Skall för första gången plocka g-kantareller i fjällen.

Vilken skogsmiljö trivs den bäst i?
Växer dom bäst något väderstreck ?

0 176 visningar
2 svar

Rapporter.

Cajsa.

30 aug 2006 kl. 13:05

Hittade ett inlägg där någon hittat Blodchampinjon.
Vad är det.
Cajsa

0 309 visningar
2 svar

vad är detta för svamp

steffe

30 aug 2006 kl. 12:39

vad är detta för svamp…

jag tror att det kan vara pärlhönschampinjon, men inte säker , den rådnar inte i gult eller brunt vid beröring.

ser ut som en ovanlig champinjon.

0 277 visningar
0 svar

Gulare en KJ

Franco Matli

30 aug 2006 kl. 12:48

Denna bild är tagen i en granskog nära Fegen(Halland).Den visar en av många varianter av KJ.
Det är B.edulis var.Citrinus vars färger är mycket mera gulare än KJ och vars porerna är aldrig så gröna
som hs KJ.Åtlig och god.Nära Sandviken förekommer en Kj var.som är helt vit överallt

0 438 visningar
6 svar

Fins dom?????

Cajsa.

27 aug 2006 kl. 16:00

Hej var i skogen i går, Men inga Kantareller så långt ögat når.Har någon httat i Skåne?
Cajsa.

0 208 visningar
2 svar

Vad är detta?

Pinge

30 aug 2006 kl. 08:29

Hej
Dessa hittade jag på en granntomt. Är det någon som kan säga vad det är för sort och om dom är ätliga?
Pinge
Älmhult

0 3606 visningar
4 svar

svamp runt Eskilstuna

Eva L

20 aug 2006 kl. 17:48

Finns det någon som kan ge en nybörjare tips runt Eskilstuna om vart man finner svamp, Tackar på förhant.

0 942 visningar
6 svar

Nejlikbroskskivling igen

Tanja V

27 aug 2006 kl. 18:50

Jag vet att fler frågat om denna svamp, så hoppas ni ursäktar att jag också gör det.. Alla karakteristika tyder på att det är en Nejlikbrosksk; häxringen, foten som är som ett ventilgummi - men jag tycker inte att den doftar speciellt mycket! Kan dock inte se att det skulle kunna vara nåt annat! Gifttrattskivlingar växte i samma gräsmatta men de ser ju helt annorlunda ut. Gifthättingen ser inte heller ut så här o den växer knappast i en häxring. Eftersom jag aldrig plockat Nejli…mer…

0 204 visningar
0 svar

Jätteticka ska det vara

Pinge

30 aug 2006 kl. 10:51

Är dom ätliga?

0 330 visningar
9 svar

dödlig?

hanzzon

29 aug 2006 kl. 20:09

verkar som om man skall akta sig för denna. :)
mvh

0 326 visningar
20 svar

många!!!

hanzzon

29 aug 2006 kl. 20:00

425 besökare!
vad är rekordet?
mvh

0 258 visningar
7 svar

dagens fynd!

Andreas

29 aug 2006 kl. 23:23

Idag var jag på svamptur i tyresta nationalpark i sörmland, inom två timmar fann vi dessa svampar
blomkålssvamp, oxtungssvamp(?) en massa KJ soppar(?), och en gigantisk lång sopp( sista bilden)

vad kan den längsta svampen vara för sopp?rören är gulgröna, ådernätet är ljusbrunt och ljusnar längre ner på foten

0 219 visningar
1 svar

Karljohan

Päivi

30 aug 2006 kl. 09:24

När jag förvällde min Karljohan blev vissa lite gröna .Vad är det ? Jag har väl inte fått med nån annan svamp?.Har aldrig märkt det förut. /Päivi

0 549 visningar
9 svar

Rimskivling! Eller...?

Peter

29 aug 2006 kl. 09:32

På en svamputställning igår fick jag mig en liten omskakare. Svampar hade lagts upp på papptallrikar på ett bord. Världsvant pekade jag ut rimskivlingen för en vän, fanns ingen tvekan alls. Det fanns förvisso ingen lapp på svampen, men den var jag säker på.

Lite längre bort fanns en ny papptallrik, också med rimskivling, men här med lapp. Precis när jag skulle vända mig till arrangörerna och fråga om det var ok att jag lade ihop de båda tallrikarna så tittade jag lite extr…mer…

0 616 visningar
9 svar

Spännande hybrid

AnnH

29 aug 2006 kl. 11:36

Ska jag vara skämtsam så skulle jag kalla denna för mig okända svamp för en tjuvbetäckning mellan en blodriska och en brödticka… :-)

I form och storlek och växtsätt som en brödticka. Hittades dock ganska ensam, inte i någon större samling. Vid brott avger svampen en orange saft och är orange i brottytan. Ytan på svampen har i likhet med blodriskan grönaktiga fläckar. Luktade milt och gott. Jag har trots ganska frekvent svampplockande i många år aldrig sett nåt liknande!

...mer…

0 195 visningar
5 svar

härliga svampskogar

hanzzon

29 aug 2006 kl. 21:09

jag älskar att gå i svampskogen.
mvh

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone