Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 435 visningar
2 svar

torka karljohan?

Nikke nybörjare

27 aug 2006 kl. 13:13

Undrar om det är någom som har bra tips på hur man bäst torkar k-j svamp? Vad ska man rensa bort och vad ska man behålla innan torkning? Stämmer det att svampen efter torkning förblir torr även vid matlagning?

0 567 visningar
2 svar

Fingersvamp - ätlig?

Petra

27 aug 2006 kl. 14:13

Har letat efter fingerswamp i min lilla svampbok, men den finns inte med. Klassas den inte längre som ätlig? Har för mig att när jag var liten sa de att den stora sorten var ätlig.

0 371 visningar
2 svar

Vaxskivling??Vilken sort?

Helene

27 aug 2006 kl. 07:53

Är osäker på vilken svamp det här är. Foten är ljusare änn sotvaxskivlingen, och bredare? Kann någon hjälpa mig?

0 318 visningar
4 svar

stensopp?

maderfält

27 aug 2006 kl. 12:42

Hittade den här när jag plockade svamp. Är det en liten stensopp?

0 380 visningar
2 svar

MJÖLSKIVLING ??

Mark Olesen

27 aug 2006 kl. 07:18

Här er en bättre bild….

0 489 visningar
2 svar

knallgul svamp?

guling

27 aug 2006 kl. 13:08

vad är det för svamp som är knallgul? trodde att det var citronskivling….!

0 326 visningar
1 svar

Vaxskivling??Vilken sort?

/Helene

27 aug 2006 kl. 09:01

(jag förminskade din bild helene /hanzzon)

Är osäker på vilken svamp det här är. Foten är ljusare änn sotvaxskivlingen, och bredare? Kann någon hjälpa mig?

0 301 visningar
2 svar

Blomkålssvamp?

Mikael Brusman

27 aug 2006 kl. 12:12

Var i helgen ute och vandrade på Borgberget, Vikbolnadet, Östergötland och fann en för mig okänd svamp. Det närmaste jag kan komma är en Blomkålssvamp men den var betydligt gulare i färgen och texturen var finare. Den större av dessa var i storlek som en handboll.
Är det en Blomkålssvamp?

0 323 visningar
2 svar

Nejlikbrosking

Annika

27 aug 2006 kl. 09:37

Vi tror att att vi har stora ringar av nejlikbrosking i trädgården, allt stämmer med svampboken. Vågar vi provsmaka? Vi oroar oss för att den kan förväxlas med någon giftsvamp.

0 289 visningar
2 svar

Klas Jaederfeldt

hanzzon

27 aug 2006 kl. 08:56

hej klas.
jag undrar hur mycket det skulle kosta att anlita dig som guide i svampskogen någonstans i salatrakten.
mvh

0 347 visningar
1 svar

karljohan svamp

martin

27 aug 2006 kl. 11:12

vet någon om det finns italienska uppköpare i boros eler markaryd-tack

0 211 visningar
3 svar

Kul fynd

Bengt Skickad

26 aug 2006 kl. 22:26

I dag hittade jag en fint exemplar av hästtrampssvamp i grannens hästhage.

0 347 visningar
3 svar

Grynsopp i massor!

Med smak för svamp

26 aug 2006 kl. 17:25

I en kohage med tall och gran hittade jag en sträcka på ca 60 meter full med grynsopp! Helt galet. :)

Tänkte bara höra mig för för säkerhetsskull, grynsopp KAN väl växa så här, i häxsträngar eller vad di kallart?

0 216 visningar
3 svar

Nybörjarfråga - Vad är detta?

Freddy Lundmark

26 aug 2006 kl. 17:03

Stämmer min valhänta gissning att detta är två st Karl-Johan?

Elller?

Tack på förhand

0 522 visningar
10 svar

Min son åt svamp från gräsmattan

Anders

26 aug 2006 kl. 19:15

Min son åt just svamp från en gräsmatta.
Jag gissar att det är en kremla.Spröd konsistens och mild smak.
Det jag tycker är konstigt är att den minsta inte såg ut som en boll, utan den var liksom utslagen som en stor

0 351 visningar
3 svar

Tanja V

Maria

26 aug 2006 kl. 13:24

Hej! Var finns du då? Jag bor lite utanför Grisslehamn i Roslage Uppland.

0 234 visningar
2 svar

Fynd tidigare i veckan.

Affe

27 aug 2006 kl. 01:44

Är detta Bittersopp eller är jag rent ute och seglar?

Blånar vid snitt & tumning.
Kraftigt nät på foten.
Gula rörmynningar.

0 228 visningar
3 svar

Bilder...

Affe

27 aug 2006 kl. 01:50

Blomkålssvampen smakade verkligen bra och vilken underbar doft den spred vid tillagning.

0 235 visningar
1 svar

Bamsing!

Anki

27 aug 2006 kl. 06:56

Hittade denna Kungschampinjon i går.Visst är den maffig!

0 524 visningar
4 svar

Trädgårdssvamp, ätbar?

Torsten K

26 aug 2006 kl. 18:58

Hej. Hittade dessa i min gräsmatta nära huset, någon meter från en syrén. Hittad idag 26/8 i Norrköping efter att ha fått mycket regn och nu två soliga dagar.

Vad är detta? Går det att äta? Räcker det att bara smörsteka eller måste de förvällas?
Eller ska de hamn på komposten…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone