Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1288 visningar
7 svar

Vart tog min svampskog vägen

Liz Thulin

27 aug 2006 kl. 15:46

Äntligen var det dags att åka till mitt absoluta favoritställe.  Förra året var där ett hav av olika svampar så förväntningarna var högt ställda.
Med sorg i hjärtat konstaterade jag, väl framme att timmerbilarna hunnit före.
Där var ett plocke pinn av nedsågade träd varvat med meterdjupa hjulspår.
Visst hittade vi en och annan Karl Johan, Kantarell och Tagg mellan grenarna men inte tillnärmelsevis som förra året.
Kan skogen repa sig?
Kan det bli bra?
Hoppas någon med erfare…mer…

0 588 visningar
2 svar

landskapssvamp

hanzzon

27 aug 2006 kl. 09:12

kollade lite på jaederfeldts hemsida och fastnade på landskapssvampar.
http://www.jaederfeldt.com/klas/bilder4.html
lite underligt att kantarellen inte tillhör något landskap.
men stolt blev jag när jag såg att trattkantarellen tillhör västmanland.  :)
mvh

0 396 visningar
14 svar

Kantareller i mängder

Bengt Sandh

20 aug 2006 kl. 22:20

Detta hittade jag i dag. Jag har aldrig sett så många på en gång. MUMS!

0 364 visningar
6 svar

Gyttrad främling

Bengt saxmark

27 aug 2006 kl. 19:20

Hittade denna klump i ung blandad lövskog, ej på ved. Doftar diffust men angenämt.Täta skivor. Sporfärg håller jag på att ta reda på. Kan inte hitta den i min litteratur. Har någon tips på vad det kan vara?

0 320 visningar
0 svar

Apropå regn.

Den som väntar...

27 aug 2006 kl. 20:02

Hur blev det så här?
I söder svämmar det över.Dagligen bilder på människor som vadar i vatten upp över knäna, i norr har vi knappt fått en droppe på vem vet hur länge?
Inte en enda svamp visar sig.
Alla exkursioner
blir inställda.

0 287 visningar
0 svar

Svamplycka

Carin

27 aug 2006 kl. 19:52

Visst har vi skördat åtskilliga liter kantareller och trumpetsvampar, samt en hel del Karl-Johan i Nackareservatet och runt om i Sörmland, under de första 30 åren av vårt äktenskap. Men sista juli förra året lämnade vi Stockholm för en liten by i
södra Småland. Förra hösten blev i stort sett lottlös. Vi hade för mycket med flytten och för lite koll på skogarna. Dessutom hade Gudrun härjat runt.
Denna sommaren började med torka och hetta. Det såg ut att bli ett dåligt svamp…mer…

0 441 visningar
8 svar

Champinjon?

maderfält

27 aug 2006 kl. 12:38

Den här svampen hittade vi i fredags när vi plockade den var den rosa på skivorna!
Igår hade den blivit köttröd
Nu ser den ut så här!
bara nyfiken…

0 478 visningar
3 svar

Kantareller i fjällen?

Sushi

24 aug 2006 kl. 16:14

Hej!
Är det någon som vet hur det ligger till på kantarellfronten i fjällen i år? Så här dags brukar det ju vara kanonbra, men hur är det i år? Tänker på fjällen kring Tärnaby/Hemavan..
Mvh / Sushi

0 389 visningar
7 svar

Torsåker

Bigitta med moter i Hofors

16 aug 2006 kl. 21:10

Hej Jag har hittat 3 olika nr med Lena M på nätet alla har samma adress. Är det OK om jag ringer dig någon gång i veckan? Vet inte riktigt när vi åker upp. Det vore kul att ses om så bara för 15 min.

Kan jag ringa och k
olla när det pasar?

0 366 visningar
10 svar

Tips för att hitta goliatmusseron i södra Sverige

Lars Jonsson

6 jun 2006 kl. 16:11

Då jag ser att det till och från dyker upp inlägg från personer som vill hitta goliatmusseron i södra Sverige, så lägger jag in mitt tidigare inlägg under egen rubrik.

Titta i länken som bifogas längst ned. Där finns det bilder på goliatmusseronens växtplatser i södra delen av landet (söder om Norrland).

Sök upp en hällmark med gammal tallskog under augusti ett år när det regnat rätt mycket så tror jag att du kommer att hitta goliatmusseron.

Jag har själv hittat den ut…mer…

0 344 visningar
10 svar

Ingen på forum?

Bo E

25 aug 2006 kl. 18:27

Det syns inte idag hur många som är på forumet.
Betyder det att ingen är uppkopplad för tillfället eller är det så många att räkneverket fått fnatt?

0 362 visningar
7 svar

Nya inlägg.

Bo Reyer

26 aug 2006 kl. 21:38

Jag har aldrig sett så många inlägg i forumet som i slutet av augusti. Detta är ett gott tecken på att detta forum för många svampälskare är ett måste. Hur finansieras detta? Micke: gå gärna ut och informera oss användare om hur vi kan bidraga för att få behålla detta fantastiska forum.

0 303 visningar
0 svar

Ev Oxtunga

Michael Gullvert

27 aug 2006 kl. 16:58

Var i bokskogen i Rösjöholm i Skåne och såg en ticka liknande svamp, ca 15cm diameter och röd/brun, ovansidan var geléartad och något skrovlig. Svampen var även röd invändigt, köttlikt. Vad kan detta vara har aldrig sett något liknade. Oxtunga tror jag inte det är.

0 249 visningar
0 svar

Sten- eller björksopp?

Michael

27 aug 2006 kl. 16:43

Tja, de är ju ganska lika i min svampbok.
(V.v. se bif bild!)

En timmas svamperi i klorofyllen gav ca: 1½L sommarkantareller, inga trattisar och dessa två soppar.

0 1356 visningar
6 svar

Vägar och svampar

P.A.

27 aug 2006 kl. 11:22

Hur långt bort från en tungt samt måtligt trafikerad väg, kan man säga att en svamp är säker från att ha ackumulerat massa avgaser.

0 315 visningar
1 svar

Vad är det för svampar?

Sussie

27 aug 2006 kl. 15:30

På ett av mina svampställen hittar jag dessa två svampsorter varje år. Är nyfiken på vad det kan vara för svampar. Den ena svampsorten (bilden med massor av svamp) växer på en stor gammal stubbe och den andra svampsorten växer på gräsmatta.

0 349 visningar
1 svar

karljohan

sanna

27 aug 2006 kl. 13:07

har hittat massor av karljohan vad gör jag nu?
kan inget om svamptillredning !!!

0 381 visningar
3 svar

Karljohan?

Niklas B

27 aug 2006 kl. 12:28

skall karljohan svampen förvällas och och om i så fall hur länge? före stekning?
Absolut nybörjare men måste fråga för det kryllar av svamp här synd att inte kunna ta reda på dessa.

0 285 visningar
1 svar

Slemsopp

Håkan Hammarström

27 aug 2006 kl. 16:03

Hej!  Jag hittade massor av små soppar med ljusbrun hatt och vit fot utan ring, hattarna var väldigt slemmiga och det var lätt att flå av den slemmiga hatthuden.  Vad kan det vara för sort?

0 449 visningar
7 svar

sälja k johan o kantarell

per d

25 aug 2006 kl. 22:05

väl hemkommen efter 4 timmar i skogen med 7 kg kantarell och 10 kg karl johan provade jag att ringa en grönsakshandlare/grossist för att sälja. men han hade redan köpt och då betalt 150 danska kronor kg för kantarell och 75 danska kronor för k johan.
nu provar jag med någon av torghandlarna i stan i morgon, så får vi se vad som händer. man kan ju inte äta hur mycket svamp som helst.men de små kantarellerna behåller jag själv plus att jag hyvlar och torkar de allra största k joha…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone