Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag kände inte till att svamp pissar.
Jag har i min trädgård flera svampar som stämmer helt med min svampbok Och då är det ängschampinjon.
Några sniglar har varit och ätit på några av kanterna. Då är min fråga: Jag har hört att om svampen är äten av sniglar eller insekter då är de inte giftiga. Jag är nämligen så rädd att Jag misstar mig för om det är rätt sort Stämmer det det jag hört?
Så var man då hemkommen från semestern och vilken svampsemester det blev!!!
Massvis av karl-johan och brunsopp, tyvärr det mesta angripet av larver men det blev några liter torkade i alla fall. Övriga soppar fanns också i enorma mängder lärksopp, gallsopp, pepparsopp, blodsopp, m.m m.m m.m. En hel del kremlor och ett fåtal riskor och hur mycket flugsvamp i olika skepnad som helst. Massvis av arter som jag inte känner igen men bara en handfull kantareller tyvärr. Sista turen jag tog g…mer…
Har redan plockat snöbollschampinjon, mkt gott. Hittade idag champisar invid en skogsdunge med vita skivor istället för mörka, känner någon till sorten?
Om de är goda nog att bjuda på?
tack
Hej på er!
En liten fråga från en svampnovis, var är det lönt att leta kantareller, var brukar de växa? Andra matsvampar typ karl-johan, var brukar de växa?
Tänkte ut och leta här i Växjö, men har ingen aning var man ska leta i för biotop.
Finns det svamp ännu i Norrbotten? Tornedalen?
Nån som hittat och vad?
Ska ut i morgon och försöka hitta de små raringarna i de
Skånska skogarna, men här på forumet har det inte hört så mycket från Skåne. Har ingen hittat kantareller här.
Cajsa
vi hittade dessa svampar vid kanten av ett träsk, saften är genomskinlig och svampen doftar starkt(gott)
De hittades i Uppland i övervägande barrskog. Vi har sökt info, men kommer inte fram till något större skillnad mellan pepparriska och laktritsriska… finns det något mer konkret att gå efter än doften?? Och hur pass giftig är lakritsriska?
Till sist kan vi bara beklaga bildens kvalité, men vi sitter utan bildredigeringsprogram på denna dator (och utan dagsljus just nu :)
/...mer…
Tyvärr räckte tiden inte till för att göra någon större utforskning av Långshyttsskogen, men jag kunde konstatera att den var mycket artrik.Arter som kanske var intressanta för våra experter. Mängder av brun flugsvamp liksom aspsoppar, lite kantareller och karljohan följde med hem. Men bild nr.2 är det någon slags ticka, det var blött där den växte och den bredvid var vacker mörkröd igår em, nu mera brun. Vad heter de.
Ha en god tur alla ni som skall göra skogen i helgen. Len…mer…
Jag menar , många nya inlägg, och roliga. Det är kul att nya kommer till med friska fläktar. Men nu tackar jag för idag och läser vidare imorgon vad som hänt, har bara som hastigast skummat igenom inläggen.
Ha en bra dag i skogen i morgon, ni som ska i sta!
Finns det någon i trakten runt Umeå som har hittat någon svamp ännu. Har regnet givit resultat?