Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 159 visningar
0 svar

intressant

Lena M

19 aug 2006 kl. 20:02

Jag menar , många nya inlägg, och roliga. Det är kul att nya kommer till med friska fläktar. Men nu tackar jag för idag och läser vidare imorgon vad som hänt, har bara som hastigast skummat igenom inläggen.
Ha en bra dag i skogen i morgon, ni som ska i sta!

0 259 visningar
3 svar

Svamp i Umeå?

Lotta

19 aug 2006 kl. 16:44

Finns det någon i trakten runt Umeå som har hittat någon svamp ännu. Har regnet givit resultat?

0 170 visningar
8 svar

KUL KANTARELL

Bo Reyer

18 aug 2006 kl. 11:57

Eftersom man ej i detta forum får benämna en viss svampart med dess färg, föreslår jag ett namnbyte. Mitt förslag är kul kantarell! Den mest oinvigda svampplockaren blir ju överlyckklig när han eller hon råkar snubbla över ovannämda art.

0 190 visningar
0 svar

karljohan

Lena M

19 aug 2006 kl. 16:56

ar nyss kommit hem med sju kilo svamp , mestadels karljohan och kantareller. En som jag vill fråga om, men återkommer senare.

0 206 visningar
2 svar

Vad är detta?

Hannah

18 aug 2006 kl. 16:24

Som nybörjare på andra svampar än kantareller och champinjoner hittade jag idag några trevliga svampar i skogen som jag undrar vad det är. Har bara en, förvisso väldigt bra, svampbok, men den gjorde mig inte säker… Någon som kan ge mig bättre svar?
Den första borde vara någon slags vaxing, bilden ger inte rättvisa åt färgen, hatten och foten är mörkare gula än skivorna som är nästan vita.
Den andra borde vara någon slags riska. Sprött kött, men väldigt lite vätska när…mer…

0 159 visningar
0 svar

Jesper

CharinaJohansson

19 aug 2006 kl. 14:13

Hur seriöst är det att inte svara på e-mail?

0 3064 visningar
20 svar

mask i karljohan

mats

26 sep 2004 kl. 16:33

hej
jag har plockat hem många karljohan/stensopp eller liknande svampar när jag har varit ute på mina rundor. men så gott som alltid när jag delar svampen så kryllar det av små vita maskar/larver som ligger i enskilda hålrum. var hittar ni era oangripna svampar??

0 357 visningar
17 svar

Identifiering skynda!!!

paul a

17 aug 2006 kl. 20:30

Har några sopper här kan ni identifiera dem ....

0 225 visningar
19 svar

5kg Karl-Johan

CharinaJohansson

17 aug 2006 kl. 14:38

på 1 timme i morse :))
Kunde nog plockat hur mycket som helst om jag bara orkat.

0 176 visningar
0 svar

Svavelticka

Yvsan

19 aug 2006 kl. 00:30

Vacker svamp (innan sniglarna var på den)

;)

0 146 visningar
1 svar

Yvsan

Göran H

18 aug 2006 kl. 21:52

Vart tog du vägen.
Efter ditt eminenta inlägg den 16/8 har inget hörts från dig. Du tänker väl inte lämna oss ??

0 343 visningar
0 svar

Stubbläcksvamp?

Sven D

19 aug 2006 kl. 00:06

Kan detta vara stubbläcksvamp (Coprinus disseminatus)? Växer på gräsmatta.

0 465 visningar
16 svar

Trattskivling ?

Birgitta D

14 aug 2006 kl. 20:45

Växte under tall. Doftar “svamp” - ganska välluktande svag lukt.

0 209 visningar
6 svar

Det blir INTE

Lena M

17 aug 2006 kl. 13:11

det ÄR ett bra svampår !
Hemkommen efter ca två timmar i skogen med fem kilo svamp, övervägande kantareller. På en plats räknade jag till 79 st.
Och glad blev jag för fyra karljohan, fina björk och aspsoppar.
Allt plockat i gammal granskog, mycket mossa, gräs och blåbärsris.
För säkerhets skull tog jag med både gps och telefon eftersom jag inte är så hemma i dessa skogar. Det visade sig att batterierna i båda behövdes laddas, som tur hade jag solen att orientera mig med.
Ja, d…mer…

0 278 visningar
6 svar

Vit sopp?

Maria

18 aug 2006 kl. 13:25

Mitt i en park i Göteborg hittade jag några vita soppar. Stor bullig fot, bruna fläckar på hatten och de luktar gott. Men vad är det för svamp och kan jag äta den?

0 286 visningar
5 svar

Svampsmaker!

Med smak för svamp

16 aug 2006 kl. 19:58

Det finns så många typer av svampsmaker som för många av oss champinjons och kantarellätarsvenssons är okända. Såg precis bland matsvampar att någon smakar skaldjur! :-o

Här listar vi svampsmaker som är både vanliga och oväntade!

0 149 visningar
6 svar

Kanske en dum fråga...

Evus

17 aug 2006 kl. 18:08

I dag när jag var ute och knallade såg jag en hel del svamp. Några, nej mängder, såg ut som ljusgula tvättsvampar, taggsvamp, och en massa andra som jag inte vet namnet på.
Nu till rubriken:
Jag såg några som såg ut som Karl-Johan i formen men den var mer orange på hatten och vit kraftig, men inte bullig, fot med svart/bruna streck.
Växte i gräs i blandskog.
Någon som kan säga/ana/gissa vad det var, på den beskrivningen?
(Jag hade inte kameran med mig och ville inte plocka dom.)
...mer…

0 219 visningar
8 svar

Vad är det ?

Lena M

18 aug 2006 kl. 06:50

Trots dåliga foton , kan någon säga vad det är ?

Den bruna vill jag ha till rödbandad spindling.

Den i mitten hade mörkt röd hatt som ung. Båda gula skivor och gul fot, röd längst ner.

Och den tredja brun hatt och lila fot. Hela svampen var slemmig, om det berodde på vätan låter jag vara osagt. Lena

0 151 visningar
1 svar

Svampar!

Jennie

18 aug 2006 kl. 14:02

Hej!

vi har massor av dessa svampar hemma hos oss… är det någon som vet vad det är?

MVH

0 187 visningar
6 svar

svampisar!

A&N

17 aug 2006 kl. 22:53

vi hittade dessa i en sk häxring på en korklippt gräsmatta.vad är det för skivling?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone