Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
sådan ser vi så ud i Danmark. Hvis jeg ser lidt dårlig ud, er det fordi jeg på det tidspunkt havde fugleinfluenza.
Skulle bli så tacksam få veta om det är någon svamp på gång i området Luleå. Vet - att i fjol vid den här tiden hittade vi svamp men undrar hur det är i år.
I så fall - vilken svamp som är ätbar finns det i ovannämnda område.??
Har en gammal svampbok i hyllan hemma, där kan man läsa angående Karljohan citat: “Särskilt ymmnig efter torra och varma somrar” om detta stämmer kommer det bli en kanonperiod av Karljohan lite senare i sommar/höst, iofs plockde och sålde jag rätt mycket Karljohan i fjol och då var det rätt regnigt här i norra skaraborg, där jag bor, är det någon som vet om det stämmer??sist det var något liknande som i år var 1994, , , vad jag kan minnas var det extremt med Karljohan här då, ...mer…
Tänkte lyda uppmaningen och skicka ett kort på mig själv men vet inte hur man gör. Har klickat på “jag vill bifoga bilder” men då händer ingenting. Snälla, berätta hur man gör!
Har hittat ca 2.5 liter kantareller i helgen, enda svampen som verkar komma i år och då är den så torr att den är sprucken… sopparna har uteblivit nästan helt och det finns inte en kremla på backen där det brukar vara gott om det. Någon som vet hur det blir med regnet framöver, Östergötland och Sörmland verkar ligga illa till. Är det likadant i omkringliggande landskap eller är det bara vi som råkat riktigt illa ut?
detta är en svamp som hittas i lite bättre barrskogar (mest gran) svampen kommer tidigt , och som ung är den vackert vit och blå, den luktar fantastiskt gott, jag brukar lägga en i vårt linneskåp som får lukta av sig till handdukar och lakan. (byter varje år) inte lakan, utan svamp. som äldre blir svampen lite småburrigt brun
Det skulle vara kul med ett fotogalleri på forumet. Många skribenter är ju ständigt återkommande. Det skulle vara roligt att se hur personen man diskuterar med ser ut. Vad tycker ni andra? Och vad säger Micke? Är det praktiskt genomförbart?
Det finns en blå-grön Nepalesisk svamp som sägs vara bra mot det mesta. Namnet på denna art har jag inte lagt på minnet, men den har använts i medicinskt syfte i flera tusen år. Finns det någon som har namnet på denna art?
Tänkte bara visa ett par av svampfynden från Vilhelmina förra veckan:
Den första är brandbitterskivling, Gymnopilus odini, en dåligt känd art som ibland kan förväxlas med den vanliga fläckiga bitterskivlingen (Gymnopilus penetrans).
Den andra är en liten navling, Rickenella mellea (“honungsnavling”, saknas i Ekologiska katalogen - om den nu inte gömmer sig där under något annat namn).
Det lönade sig att leta i fuktiga diken och slåss med myggen, och jag hoppas på fler spännan…mer…
nu bo är det dags att plocka det gula guldet!
jag bor också i sala, och har varit ute i järndammsskogen idag på förmiddagen med hunden. nästan 2½ liter på en halvtimme. stora fina. jättekul! :)
mvh
Hallo däe ute är det någon som kan något om tibetansk svamp?
kantareller plockade jag idag, den största mätte fyra cm rakt över hatten. Ingenting annat i sikte! Blåbär finns men är små, fina hallon
kan man hitta på skuggsidor.
Skall göra en avstickare in i Dalarna där det kommit mera regn än här.
Hej! Jag måste bara tala om att jag blev intervjuad i år igen - av finska lokalradion ;-) Så ni som kan finska o bor i Dalaradions upptagningsområde kan ju lyssna ikväll. Finska är inte mitt dagliga språk så förmodligen låter jag inte klok, är också rädd att jag sagt en massa fel. Jag kom i alla fall ihåg att säga att stenmurklor är giftiga… ;-) Det ska ev göras ett till inslag med mig om det blir nån svamp, så tips o kritik mottages tacksamt!
Hälsar Tanja V (som hoppas på...mer…