Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 260 visningar
4 svar

Tändsticka eller svamp???

Michael Lundqvist

10 okt 2005 kl. 10:14

Vad har jag hittat nu då? C:a 10cm långa, växande tillsammans med trattkantareller. Nå´n slags finger- eller klubbsvamp eller…? Hittar inget liknande i mina svampböcker!

0 79 visningar
2 svar

smörsopp i oktober

Elisabeth

8 okt 2005 kl. 01:36

Är det egentligen inte ovanligt att som igår fredag den sjunde oktober fann jag ett större antal smörsoppar, helt felfria?
Det var i torrt område med mossa.

0 1410 visningar
5 svar

Historia om koralltaggsvamp

Erica

9 okt 2005 kl. 21:04

Jag och min pojkvän var och plockade svamp i dag. Vi är båda nybörjare i svampskogen och när vi hittade en konstig svamp på ett omkullfallet träd så plockade vi den. Vi kom fram till att det var koralltaggsvamp och hittade en sida på internet där det stod att den var en god steksvamp och att den var sällsynt och helst inte skulle plockas. Det kunde inte hjälpas när vi redan hade plockat den, så vi stekte lite av svampen och åt den. Den var god. Sedan sökte jag mer info om svampen…mer…

0 150 visningar
2 svar

Trattkantarell i frost

Lena

9 okt 2005 kl. 18:32

Om man har sina trattisar liggande på ett nätfönster under natten och det skulle bli frost, skadas svampen av det?

0 292 visningar
6 svar

Stenmurklor i oktober??!!

Daniel

9 okt 2005 kl. 00:29

Enligt alla bilder på stenmurklor jag sett är detta vad jag hittade en skog av idag. Alla inlägg i forumet samt guiden säger dock att denna växer på våren? Å andra sidan har vi jordgubbar i trädgården igen, så :-)

Kaqn det vara så att den växt upp igen nu på hösten eller har ni någon annan teori?

/Daniel

0 55 visningar
2 svar

Vad är detta?

Irina

9 okt 2005 kl. 15:30

Hej! Vet någon om svampen på den bifogade bilden är god och vad den heter?
Tack för hjälpen!

0 122 visningar
6 svar

Re. Nejliksbroskivling

H-G

7 okt 2005 kl. 14:09

Ang den tidare tråden om nejliksbroskivling.Kunde inte tillägga foto där, så det får bli här.

Tror inte att det är nejliksb.: De jag fann är lika i färgen, växer i gräsmattan och har ihålig fot. Större, upp till 6 cm hatt, kort fot 3-4 cm, växer i klungor. (foto 1).

I skogen fann jag istället dessa kandidater i stort antal, de har rätta storleken, fot som ventilgummi och luktar behagligt. Växer många tillsammans, men ej i kluster(foto 2).

Jag fann även dessa, med böljande…mer…

0 61 visningar
0 svar

Lenor i långa banor

Lena M

9 okt 2005 kl. 18:41

Jag åkte till skogs på fm. för att plocka trattkantareller. Men döm om min förvåning , stora, fina kantareller. Fyllde en korg på dryga timmar.
Men inte så kul att rensa när man kom hem, nu är det gjort och jag kan slappa. Hela nästa vecka förresten, för då är det älgjakt.
KANSKE, jag då hinner att ta rätt på päron, äpplen i trädgården. Men köket skall målas ?
Ja, en dag i taget! Hoppas att ni alla som varit ute idag, är nöjda. Ha det bra. Lena

0 1559 visningar
23 svar

Angrepp på taggsvamp

SAS

31 aug 2004 kl. 22:32

Är det vanligt att taggsvampen är ungefär som äldre Karl Johan, fullständigt genomgångna av larver..? Kom hem med en bra korg i dag, men det blev inte mycket kvar…

0 879 visningar
9 svar

Förvara torkad svamp i plåtburkar?

LK

30 sep 2005 kl. 15:47

hEJ!

Jag har slut på glasburkar o det verkar vara hårdvaluta. Finns inte på ngn affär .
Har nog kollat på 8 st olikabutiker.
Nu undrar jag om man kan förvara svampen i typ kakburkar av plåt el vad det nu är i dem. Men ni vet nog vad jag menar.

0 988 visningar
21 svar

MISSFOSTER?

Bo Reyer Sala

24 sep 2005 kl. 16:33

Jag har sett detta fenomen tidigare i varierande grad men då främst på vanliga kantareller. Detta ska föreställa en trattkantarell. Är den muterad? Någon som kan det här?

0 64 visningar
2 svar

Hur länge?

Cina

7 okt 2005 kl. 13:55

Hur länge kan jag vänta med att ta reda på trattkantareller? Har ca. 10 liter utbredd på brickor ute, temperatur ca.5-10 grader.

0 102 visningar
2 svar

Nytt försök med bild

Ulla T

8 okt 2005 kl. 21:14

Vad är detta för svampar som växer i hel- och halvcirklar i min gräsmatta?
Hoppas jag lyckas få med bilden nu!
Ulla T

0 174 visningar
6 svar

Tryffel igen

Björn Bachman

3 aug 2005 kl. 14:47

Hej,

undrar vad detta är för tryffel. Vi hittade dem i södermanland när vi höll på och planterade gran i våras.

/Björn

0 129 visningar
1 svar

En till fråga om gräsmattesvamp

Micke

8 okt 2005 kl. 21:16

Hej. Har hittat väldigt många exemplar av svampen på mitten. Jag har hittat den på gräsmattor och på åkrar. Unga exemplar har en klockform och sedan expanderar den med åldern. Hatten är brun när den är blöt, blir gul med brun kant när den blir torrare.
Skivorna och foten är gulbruna.
Och som ni ni ser är den väldigt liten, foten varierar från 2-5 cm på olika exemplar.

Jag misstänker att det är klockhätting (Conocybe lactea) men alla foton på den visar en mycket ljusare sta…mer…

0 114 visningar
3 svar

Vacker svamp.

Ola S

8 okt 2005 kl. 01:51

Var idag ute i skogen här i södra skåne, egentligen inte på jakt efter svamp. Då jag råkade på den här svampen. Som kuriosa kan jag berätta att den inte var helt lätt få med på bild i en skymningsmörk lövskog. Det behövdes en hel del trixande för att få den på bild.

Är det någon som vet vad det är ?Exemplaret på bild var den enda jag kunde se.

0 95 visningar
2 svar

Vilken svamp har vi på gräsmattan?

Iris i Umeå

7 okt 2005 kl. 20:02

En skivling, skiftar i ljusbrun/beige färg, Har små svarta prickar tätt i centrum på hatten men glesare utåt på hatten. Hatt ca 4 cm fot 2 cm avsmalnade uppåt mot hatten.Foten har samma färg som hatten. Köttet är vitt. Doftar svagt men gott av svamp, lite söt doft. Smakar som den doftar. Finns gott om dem på gräsmattan. Tyvärr har jag inga bilder men hoppas att någon kan hjälpa mig. Tack på förhand.

0 180 visningar
4 svar

Trattkantarell?

Ann-Katrin

7 okt 2005 kl. 18:06

Hej!
Hittade de här på en tuva intill trattkantareller. Ser ut som trattk. men de är liksom torrare och gråvita på hatten. Är det bara torkade exemplar av trattk.? Det här är min första svampsäsong, dvs komplett nybörjare. Kanske bilderna inte är de bästa…

0 109 visningar
1 svar

Gyllenskivling

Josefina

7 okt 2005 kl. 20:55

Någon som vet om gyllenskivlingen är ätlig? hur många stjärnor isåfall?

0 93 visningar
1 svar

Svampkurser

Michael Krikorev

7 okt 2005 kl. 16:46

Umeå Universitet har olika svampkurser på distans.
Nu är det dags att anmäla sig till vårens kurser (senast 15:e oktober). Läs mer på deras hemsida:
http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/index.htm

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone