Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1455 visningar
4 svar

Cancer medicin

hellkroo@hotmail.com

5 okt 2003 kl. 12:04

Jag söker information om TIBETANSK SVAMP!

Den ska tydligen vara bra för cancerpatienter mfl.

Man tar typ 1tsk och blandar med mjölk. Låt stå att svälla och syra till sig över natten. Sen silar man den och dricker vätskan, ca 2dl.

Svamparna lägger man på nytt i en behållare med mjölk över natten.

Svamparna förökas jätte snabbt. Går att frysa in.

Vart finns dessa svampar att köpa?

Vart finns mer info?

0 731 visningar
2 svar

Hälso svampar

hellkroo@hotmail.com

5 okt 2003 kl. 12:11

Jag söker information om TIBETANSK SVAMP!

Den ska tydligen vara bra för cancerpatienter mfl.

Man tar typ 1tsk och blandar med mjölk. Låt stå att svälla och syra till sig över natten. Sen silar man den och dricker vätskan, ca 2dl.

Svamparna lägger man på nytt i en behållare med mjölk över natten.

Svamparna förökas jätte snabbt. Går att frysa in.

Vart finns dessa svampar att köpa?

Vart finns mer info?

0 1582 visningar
5 svar

volga-svamp?

gunilla

13 sep 2005 kl. 14:03

Trodde att man bara kunde hitta “skogs-svampar” här… En fundering bara;När jag var barn (på 60-talet)höll min farmor på med något som kallades Volga-svamp och som skulle vara bra mot det mesta… kan det vara något åt samma håll som den tidigare debatterade tibetanska svampen?

0 73 visningar
1 svar

Vädertransportrån

Bengt Sandh

7 okt 2005 kl. 10:09

Sveriges svampklubbar har investerat i en nyhet som gör att man kan resa omkring i Sverige med ett speciellt fordon och ordna så att man bl.a. får mer regn i torra regioner och omvänt toort väder där det har regnat för mycket.
Detta sker med hjälp av en vädertransportbil. Hörde på nyheterna i dag att den har blivit utsatt för ett vädertransportrån där rånarna kom över bl.a en högtryckstvätt, en skurborste, ett stormkök, några dimljus, en snöslunga och ett tiotal regnställ…mer…

0 96 visningar
5 svar

Märklig tegelsopp...eller?

Michael Lundqvist

6 okt 2005 kl. 13:33

Hittade dessa märkliga soppar i industriområdet där jag jobbar: visar det sig vara tegelsopp, ska jag nog byta jobb och flytta till ett sundare område! Kommentar, nå´n?

0 168 visningar
3 svar

Hur gör man?

Eva-Lott Töyrä

6 okt 2005 kl. 17:46

Hej!
Hur torkar man svampar, kan man torka dem i ugnen eller är det bästa att hänga upp dem?Och rimligtvis kan man ju inte förvälla dem innan man torkar, skall man förvälla dem innan tillagning då?Fryser man torkade svampar?

0 139 visningar
6 svar

Min son åt denna

Joakim

5 okt 2005 kl. 17:04

Hej,

Min fru upptäckte för en stund sin min 2-årige son stå över en grupp svampar och vid på frågan om han ätit svarade han nam-nam. De växte i

granskog, i Lerum utanför Göteborg, inte på någon stubbe, kanske lite mossa på marken, mest barr på marken, växte lite glest ca 5-6 svampar spridda på 40x40 cm. Bifogar bilder. Vi är rädda för att det kan ha varit gifthätting. Vad tror ni. Min fru är på väg till sjukhuset för säkerhets skulle. Är det någon som vet vad de…mer…

0 61 visningar
8 svar

Artbestämning

Sven Damne

6 okt 2005 kl. 13:45

Svampen växer i koloni i en hög av gammalt gräsklipp. Se bild.

0 88 visningar
10 svar

Lite svamp

Anna

5 okt 2005 kl. 19:34

Hej,

Jag har varit ute i skogarna kring Stockholm och Västerås/Sala-trakterna. Tyvärr har jag inte sett mycket svamp. Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Har ni andra liknande erfarenhet av årets svampturer?

0 110 visningar
2 svar

Vilken svamp

Roger Fred

6 okt 2005 kl. 20:40

Jag hittade denna svamp, musseron, eller vad det är i en park idag med mycket gamla ekar där det även växer oxtungsvamp och bittersopp. Men vad är detta? Den är 10 cm hög och 10-12 cm bred. Foten är 6 cm bred på tjockaste stället. Det fanns även en med smalare (2, 5 cm bred), jämntjock fot.

0 223 visningar
1 svar

Svamp var?

Jennifer

6 okt 2005 kl. 14:20

Jag vill ut i skogen nu och plocka svamp i Eskilstuna..var finns det bra ställen att hitta dom så jag slipper komma tomhänt?

0 2250 visningar
5 svar

Oxtungsvamp

Roger Fred

6 okt 2005 kl. 11:02

Hej!

Jag hittade en svamp igår som verkar vara oxtungsvamp. Men jag hittade inte denna i databasen på svampguiden. Är det inte en matsvamp?

0 103 visningar
3 svar

Musseron?

Birgitta Damne

6 okt 2005 kl. 13:50

Svampen växte vid skogväg i mossa och blåbärsris

0 77 visningar
1 svar

Musseron?

Birgitta Damne

6 okt 2005 kl. 14:05

Här kommer förhoppningsvis rätt bild.
Mörkbrun i mitten av hatten, ljusare mot kanterna. Urnupna skivor.

0 68 visningar
2 svar

Fått svar om sonens svamp

Joakim Larsson

5 okt 2005 kl. 17:53

Hej,

Micke på svampjouren studerade bilderna och det var en spindelskivling (okänd art)så de har satt igång kränkning + kolbehandling på sjukhuset. Vi får hoppas att han bara åt lite och att det inte var någon giftig art.

0 481 visningar
32 svar

Vad är detta som jag hittade i gammal granskog?

Carina

28 sep 2005 kl. 16:49

Tacksam för svar!

Carina i Piteå....

0 172 visningar
4 svar

Lystickor till textilfärgning

Elisabeth Jansson

9 sep 2001 kl. 00:07

Finns det någon som har gott om lystickor?
Jag kan tänka mig att köpa eller byta med annan färgsvamp
som är torkad.
Jag kan också buta lustickor mot någon produkt som är färgad och skapad av
svampfärgad ull.
Jag tovar, väver mm.

Det vore roligt att utbyta idéer om svamfärgning.Jag har sysslat med svamp, och svampfärgning i 20 år.Hör gärna av er med frågor.

Med vänlig hälsning
Elisabeth

0 110 visningar
10 svar

Pudrad trattskivling

Bo E-son

3 okt 2005 kl. 17:53

Hej!

En bekant har lämnat mig några svampar som jag tror vara pudrad trattskivling.
För att visa detta tänkte jag visa henne databasen.
Denna art finns inte bland trattskivlingar i databasen.
Närmast likhet har “rosentrattskivling” men den saknar kulinarisk bedömning.
Har den pudrade bytt namn?
Åt den ofta på 1970-talet och tyckte den var sådär OK.
Hur ser man på den som matsvamp idag?

0 3108 visningar
8 svar

Recept för kremlor?

Annika

4 sep 2005 kl. 19:28

Hejsan,
Undrar om det är någon som har recept på kremlor. Inte de vanliga sillkremlorna utan alla andra sorter. Vad ska jag göra med alla som jag hittar?

0 80 visningar
1 svar

svampar ?

Lena M

5 okt 2005 kl. 07:21

Ni talar om blomkålssvampen som mycket god. Men jag har aldrig sett någon, växer den också i mellansverge ?
Likaså har jag hållit utkik efter krus- och fläckkantarell utan resultat. Växtplats? Lena

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone