Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 214 visningar
5 svar

nejlikbroskskivling

Hasse

2 okt 2005 kl. 15:20

Tjäna,
har hittat svampar i gräsmattan som liknar bilder på Nejlikbr. men som inte alls är “tunnköttig” utan snarare köttig. I massor! Vad kan det i så fall vara?

0 112 visningar
7 svar

Värsta svampminnet 2001!

Bo Reyer

2 okt 2005 kl. 21:08

Detta dråpliga hände 2001!Jag var ute i skogen vid Ölsta strax utanför Sala. Jag trodde mig hoppa från en sten till en mörkgrön mossfläck vilken visade sig vara gungfly. Efter ca 1, 5 timmar lyckades jag befria vänsterfoten ur detta järngrepp, men gummistöveln blev kvar. Efter ytterligare 2 timmar kom jag loss med högerfoten! Stövlarna blev kvar och jag fick leta mig fram till cykeln i strumplästen.

0 1046 visningar
15 svar

Mörk Svamp

Örjan Österberg

3 okt 2005 kl. 06:49

Jag har hittat några mörka svampar på min gräsmatta.
Jag bor i Östersund.
Svamparna växer på rad i min gräsmatta.
Skulle vara kul och få reda på vilken typ av svamp det är.

0 480 visningar
21 svar

Blomkålssvamp

Affe

15 sep 2005 kl. 18:27

Undrar om någon känner till var i Skåne man kan tänkas finna dessa.
Hade varit ruskigt kul att hitta någon.

0 74 visningar
1 svar

Sydsverige

Stina

4 okt 2005 kl. 08:37

Jag är en svamptokig dansk med nyinköpt stuga i norra Skåne.Har konstaterat, att den glesa barrskogen och bokskogarna är närmast spökagtigt svampfattiga. Det måste bero på att torkan i aug- sept. har varit nästan allt förstörande i år - eller hur ??

0 76 visningar
2 svar

vad kan det vara

magnus

4 okt 2005 kl. 15:09

hej jag skulle villja ha hjälp med vad det kan vara för någon svamp jag har hittat. kan det vara trattkantarell?

0 119 visningar
0 svar

Kantareller

Måns

3 okt 2005 kl. 18:33

Hej, Jag e ganska nyinflyttad i Göteborg o kommer närmast från Stenungsund. Jag har ett stort problem då jag älskar att plocka svamp och gjorde detta mycket då jag bodde i Stenungsund. Men jag har varit ute runt delsjön i Göteborg o letat o letat men hittar inget, “jo en liten överkörd gul kantarell men det var allt” Har lite svårt att gå så jag kan tyvärr inte leta i den utsträckning som jag vill! Kan ingen hjälpa mig med några bra svamp ställen i Göteborg! helst kantareller,...mer…

0 86 visningar
8 svar

Alla ni som vet

UQM

30 sep 2005 kl. 22:15

Vad tror ni, alla visa svampexperter, är detta slutet! Jag bor strax norr om Stockholm och har tittat med ljus o ´lykta i väderkartorna men utan några större hopp om regn. Ska jag behöva gå i svamp-ide redan?!?! Kan någon inge mig tröst i denna mörka, torra höst??? Kommer det SVAMP???!!!

0 91 visningar
4 svar

Frysa trattisar utan förbehandling??

LK

1 okt 2005 kl. 09:45

Jag brukar koka ur dem först men nu var det ngn som sa att man kan frysa ned den direkt. Är det ngn som vet vad som är rätt?

0 1424 visningar
6 svar

Tallskog

Linus K

1 okt 2005 kl. 12:52

När jag ska plocka svamp rör jag mig uteslutet i gamla granskogar, gärna lite blandade med björk och ek

Min far har sagt att i tallskog hittar man ingenting, där finns inte svamp, men efter att ha läst om många svampar verkar det som att han inte har helt rätt!?

Hur är det med tallskog?, hittar ni kantareller, trattisar, kremlor och sådanna svampar även i tallskog, eller finns det andra arter som bara finns bland tall?

Har inte hittat någon KJ eller rimskivling i år. ska jag byta…mer…

0 134 visningar
22 svar

Tråkigaste svampen?

Jygge

21 sep 2005 kl. 20:57

Jag skulle vilja kora Sveriges tråkigaste svamp.

Jag lägger min röst på laktitsriskan. En svamp helt utan egenskaper och grace. dessutom gifitg.

0 69 visningar
3 svar

Svart hattmurkla

Ann

23 sep 2003 kl. 09:40

Är det någon som vet hur man tillagar den på bästa sätt?Eller är det bäst att slänga dom?

0 110 visningar
3 svar

oktobersvamp

elisabeth

2 okt 2005 kl. 20:02

tack för tipset om trattisar som jag får hoppas på finna ett annat år.
Undrar nu vilka svamapar/och var man skulle kunna finna nu i oktober runt Luleå -eller om det är kört för i år.
Tänkte att om det blir fint väder nästa helg.
Vill också berätta att förra helgen fann vi massor av en helt unerbar svampsort som heter sotbrun vaxskivling och som åtminstone vi tycker är godare än trattisar.

0 64 visningar
0 svar

Stiltje

Lena M

2 okt 2005 kl. 19:47

Ser att det är 59 besökare just nu och 31 har presenterat sig.
Kom igen, ni andra, det är så trevligt att höra vad ni gör. Lena

0 74 visningar
1 svar

torka trattisar

Marina

2 okt 2005 kl. 19:00

Hej,
jag har haft lyckan att hitta massor av trattisar.Är det någon som vet hur jag ska torka dem på ett enkelt sätt?

0 112 visningar
5 svar

Taggsvampsort ?

Gunilla Larsson

2 okt 2005 kl. 15:12

Fann en taggsvamp som inte finns på bild här, på denna i övrigt så bra sida. Undrar nu om någon kan veta/gissa vad det kan vara. De växte i klunga. Hattens ovansida är ljus med mörkare mitt. Taggar under. Lukt anis !! Är den ätlig vore det ju jättegott med “lakritssvamp”..

0 53 visningar
1 svar

Äntligen regn

Murklan

2 okt 2005 kl. 15:33

Igår fick vi äntligen lite regn, visserligen bara 17 mm, men nu kanske det börjar bli idé att gå ut i skogen igen.

0 625 visningar
8 svar

Trattkantareller

Therese

24 sep 2005 kl. 13:04

Jag och min mor tillhör kategorin småplockare vad gäller kantareller men har först i år fått upp ögonen för trattkantareller. Igår var vi ute för att få ihop till varsin smörgås men det slutade med att vi gick hem med 3-4 liter. Allt är rensat och klart så nu undrar jag hur man kan gå tillväga med de svampar man inte äter just nu.
Kan man torka dem och i så fall hur och hur ska de sedan bevaras? Eller frysa dem och i så fall hur länge?

0 2665 visningar
3 svar

"Rå" svamp direkt i köttgrytan?

LK

1 okt 2005 kl. 09:43

Hej!

hade tänkt göra en gryta idag med älgkött fläsk o trattisar.
Lägger jag ned svampen som den är eller ska jag koka ur vätskan först.

0 64 visningar
2 svar

tillagningstips

Inger

30 sep 2005 kl. 23:28

sotvaxskivling har jag blandat med samtida svampar. Mandelriskan brukar min moster göra en stuvning på, hon tycker att den smakar skaldjur, att förstärka smaken, konsistensen, tuggmotståndet men något sådant kanske inte vore helt fel.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone