Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har under många år plockat svamp… och nu när man läser lite i forumet här (första gången här) så ser man frågor som “kan man verkligen inte frysa blomkålssvamp?” mmh själv har jag fryst ner allt jag hittat genom åren(inte tratt och trumpet kantareller dom torkar jag i regel)
vad är det som blir så fel om man fryser ner tex blomkålssvamp ? Själv har jag inte lagt märke till nått =)
Hittade ett avlägset område djupt inne i skogen med det mest utbredda och ofattande svamp matta jag någonsin sett. Jag plockade dock bara några liter, eftersom de allra flesta svamparna var väldigt små (3-4cm höga, 1cm i diameter vid hatten). Men de var helt osannolikt många!!!!
Frågan är nu hur lång tid jag bör räkna med att det tar för dessa att växa till sig?
Hej!
Vi är helt nya på svampplockning, men skulle vilja komma igång och plocka lite kantareller. Var när och hur kan man plocka dessa godingar i Göteborgs området.
mvh David och Pernilla
Har torkat några vad
som ser ut att vara
Motaggsvamp. Är det
någon som har erfa-
renhet av att använ-
da den som krydda i
soppor och såser?
Hej!
Vi undrar om någon vet hur lång tid det tar för kantareller att växa tillbaka (om förhållandena är bra)?
Hurra det regnar…. jag skriver det här för jag vågar inte säga det till någon annan för dom förstår ju ingenting….
Förvällde lite trattkantareller nyss.Doften från det påminde starkt om när man tar ur en älg.Så frågan är, äter älgarna upp mina kantisar?
Pratade men 2 arbetskamrater om svampplockning, har nämligen köpt mig ett par gummistövlar som jag vill ut å traska i och plocka svamp.Men då sa dom att det var över för den här säsongen med svamp?
Är det så?
//En besviken Hanna
Under länkarna hittade jag Uppsalas svampklubb men uppdateringen var si så där. Sidan slutar år 2003.Hittade däremot en rapport från USK exkursion i september under rapportering av rariteter. Skulle gärna veta om det finns en möjlighet att följa med på en sådant exkursion och om Uppsalas svampklubb fortfarande lever??
Vem kan man kontakta?
undrar Theresa
Om jag fick denna fråga skulle jag tveklöst svara blomkålssvamp!
Vad säger ni andra?
Jag fattar inte vitsen med att en del skriver “gul kantarell” när det rör sig om kantarell. Det finns ingen svamp som heter så. Det verkar ha blivit en trend att benämna kantareller med detta felaktiga namn. Vad skulle det finnas för förväxlingssvamp? Grön kantarell? Röd kantarell, svart kantarell eller något annat fantasifullt namn? Om man skriver “kantarell” så vet alla vad som avses. Därför räcker det gott att skriva antingen kantarell eller trattkantarell. Det är kristallklar…mer…
Hej! Jag är en glad nybörjare som alltid har gillat att plocka svamp, men bara nyligen börjat hitta några! Min fråga är; Hur lång tid tar det för gula kantareller och blek taggsvamp att växa upp? Jag har hittat en hel del små knoppar, och det är nära bostadsområdet där jag bor, så jag vill gärna vara först till kvarn innan nån annan tar dom eller trampar ner dom. Jag går dit då och då, men dom verkar aldrig bli större!
Är det lätt att förväxla motaggsvamp med den giftiga?
Växtplats berghäll. Storlek ca 7 cm hatt. Enstaka.
Såg äldre ut.
Det har varit rätt så torrt i skogen(Ängsjö frilutfsområde, Stockholm norr)hittade 20-tals i onddags.De var både för gamla(höll på att ruttna)jättesmå och väligt stora fina + gula kantarellet, taggsvampar, citrongul slemskivling, sopp, fårticka. Jag tror att om vi får lite regn så tar det fart i skogen..
Är det sparsamt med smörsopp i år.
Jag bor i Umeå och har inte fått ihop en liter ännu. ´Ställen där det brukar vara smockat är helt tomat.
Kan någon svara?
Jag hittade ett par av denna när jag var ute på sista kantarelljakten för säsongen. Den ser ut som en citrongul slemskivling, men den är mer brun än grå och är inte gul när jag skrapar nere vid foten. Hittade en liten med ett tjockt slemlager ovanpå men de äldre är mer kladdiga än slemmiga. Den största är ca 12-13 cm över hatten. Växte i mossig granskog, 4-5 st i grupp.
Den luktar inte så mycket och mest jord och skog. ganska angenäm dock.
Måste man förvälla torkad svamp, ex trattkantareller, Karl-Johan. Hur är det med torkade stenmurklor?