Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 112 visningar
6 svar

Kruskantarell

Irene A

28 sep 2005 kl. 23:06

Kom på att det kanske är en bra idé att visa kruskantarellen från utkanten av Umeå också. Ifall någon har en annan åsikt…
De växte i den gröna bladmossan (Mnium sp?) som är med på bilden, ganska fuktig miljö med andra ord. Träden intill, var tall, gran och björk - inget annat (om inte hönsbär räknas).

0 348 visningar
1 svar

Sotbrun fjällskivling ?

Lena M

30 sep 2005 kl. 18:58

I tät gammelskog av gran, hittade jag idag en svamp som jag trodde var stolt fjällskivling.
Men efter ett tag blev det röda fläckar på de gräddvita skivorna. Och sedan, efter ett par timmar blev de ljusbruna.
Hela översidan är täckt av bruna fjäll och i mitten slät. Den hade ring på foten, som var ljus men har nu, flera timmar senare antagit en mörkbrun färg.
Har tagit foto på den , men att skicka är överkurs för mig . Lena

0 127 visningar
4 svar

Korallriska

Monika Claesson

24 sep 2005 kl. 16:57

Är den ätlig?
Finns det någon svamp att förväxla den med?

0 86 visningar
5 svar

Musserontider

Irene A

30 sep 2005 kl. 12:03

I förra numret av Svensk Mykologisk Tidskrift (1:2005) kunde man läsa om våra kantmusseroner att de består av flera arter. Så långt är jag överens med författaren, men inte när det gäller den art av kantmusseron som påstås vara den vanliga tallskogsarten i norr (Tricholoma arvernense).

På tallhedarna här i Västerbotten har jag flera gånger stött på en gul, starkt urbleknande kantmusseron, som i allt väsentligt stämmer överens med Tricholoma sejunctum, både makro- och mikr…mer…

0 355 visningar
4 svar

torka svamp

Thomas

27 sep 2005 kl. 14:41

finns det någon som kan säga mig på vilket sätt som är det bästa att torka svamp.. har hört att man kan göra det i ugnen och isåfall hur många grader ska det vara..

0 97 visningar
7 svar

Trattisar

Lena M

24 sep 2005 kl. 07:31

Jag undrar var ni bor som hittar trattisar ? Här i Vä Gästrikland får man leta dem med förstoringsglas.
Nu snart skall jag / vi bege oss av till ” himla backen ” som jag nämde om förut. Det blir nog den sista längre svampturen. Vi hörs, he det bra i svampskogen! Lena

0 164 visningar
0 svar

Fjällig taggsvamp/Motaggsvamp

Inger

30 sep 2005 kl. 00:01

Har aldrig hört det andra namnet.Läst om den att den är ätlig men ingen god matsvamp, mest som utfyllnad för att få en större mängd att äta och självklatt lite nyttigheter.Det som jag då assosierar till är att man plockade allt man kunde få tag på under krigen.
men kan man änvända dem till något riktigt gott är jag mer än villig att prova.Recept please!!!

0 271 visningar
4 svar

Någon som vet...

Tanja A

25 sep 2005 kl. 18:25

...vad det här är för svamp? Den växte i blandskog strax utanför Stockholm. Hittar den inte i min svampbok.
Nyfiken!

0 85 visningar
5 svar

Mina tre bästa svampar

Bengt Sandh

29 sep 2005 kl. 19:03

Jag har listat mina bästa svampar. Alla är riskor:

1) Kulinariska
2) Förföriska
3) Euforiska

MMMMMMM!

0 55 visningar
4 svar

Fia A

Fia A

26 sep 2005 kl. 23:28

Har ett litet förslag:
Varför inte göra en sökfunktion här på webbplatsen där man kan söka på matsvamparna efter årstid? Skulle vara trevligt att kunna kolla igenom vilka svampar man kan förvänta sig att stöta på innan man ger sig ut. Kanske bestämma sig för någon ny sort att leta efter. Visst endel extra jobb, men jag tror att det kunde vara uppskattat av oss nybörjare :-)

0 96 visningar
6 svar

sort, ätlig.ny bild

Hans Bergström

29 sep 2005 kl. 13:17

Här är svampen i genomskärning

0 123 visningar
0 svar

sjuka trattkantareller?!

Inger

29 sep 2005 kl. 22:08

Det tycker inte jag är konstigt alls.Vi har haft frost i Stockholm och de som börjar växa blir frostnupna, därav börjar hatten förmultna.Det gäller att lämna dessa i skogen eller att ta vara på foten om den inte har bliuvit angripen av förmultnesen, men jag skulle inte försöka mig på att försöka torka dem , utan äta, tillreda eller förvälla dem på en gång och bara torka perfekta exemplar.Även om det har varit frost så är de som kommer upp senare, som nu har ett behagligt k…mer…

0 125 visningar
0 svar

godaste svampen

Inger

29 sep 2005 kl. 21:16

Jämställd med kantareller och trumpetsvampar är den rynkade tofsskivlingen, supergod!
Jag har hittat en blomkålssvamp för länge sen men jag tyckte den var så jobbig att rensa…

0 100 visningar
0 svar

vad är detta jag hittade i g...

Inger

29 sep 2005 kl. 21:09

Absolut svart trumpet.Bli inte för ivrig när du plockar.Skär av en bra bit av den undre delen när du plockar, den är iallafalll så träig att den inte går att använda.Jag har gjort så och har ett jättebestånd att plocka av varje höst.

0 76 visningar
3 svar

Hur ofta kommer trattisarna

Kikki

29 sep 2005 kl. 17:31

Jag hittade ett trattisställe förra helgen, alla var stora och fina, plockade dem alla.
Nu undrar jag om det kommer upp en omgång till i höst, och isåfall hur länge måste jag vänta innan de kommer.

0 77 visningar
0 svar

dina 10 godaste svampsorter

Inger

29 sep 2005 kl. 20:09

1.alla kantareller
2. alla trupetsvampar
3. rynkad tofsskivling
4. smörsopp
5. taggsvamp, som efter hörsägen tar upp smaker av andra svampar som man steker den med, dubbelt så mycket kantarellsmak kanske…
6. taggsvamp
7. citrongul slemskivling
8. soppar
9. sotvaxskivling
10.kremlor och riskor

jag plockar lite annat också och blandar vilt om det inte blir tillräckligt av en sort att tillaga.

0 71 visningar
3 svar

musseroner

H-G

26 sep 2005 kl. 05:17

Höstmusseron och blåmusseron; har forumet några rekommendationer var man finner dessa?
Det borde vara tid för dem nu, men än har det inte lyckats mig att finna dem här på västsidan.
Tackar

0 196 visningar
9 svar

Testa fläckkantareller

Annika Eriksson

24 sep 2005 kl. 00:27

Tips för entusiaster av matsvampar - testa fläckkantarellen. Just nu så har vi rätt gott om den här i Ljusdal, Hälsingland. En liten men trevlig, lättrensad och god men tyvärr av många förbisedd matsvamp. matsvamp.

0 93 visningar
5 svar

Sort, Ätlig?

Hans Bergström

29 sep 2005 kl. 12:41

Kan du hjälpa mig artbestämma dom här?

0 185 visningar
4 svar

Gul svamp m. bruna fjäll

A.

28 sep 2005 kl. 18:54

Jag hittade en grupp svavelgula svampar med bruna fjäll på, som någon kanske kan säga vad det var för sort. De växte på stammen av en död björk i huvudhöjd. Det var inga tickor, utan hade fot och hatt med skivor under; både hatt och fot var fjälliga. Hattarna var c:a 5-10 cm i diameter och inte jämnt välvda, utan lite “toppiga”.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone