Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 274 visningar
6 svar

Artikel

Jygge

26 sep 2005 kl. 08:21

...rubriken blev missvisande där, vi börjar om:

Jygge SVARA
Lukta, skrapa och undersök varje exemplar. Om inte annat så kanske denna artikel får er att tänka. Spännande också med svamparnas nya utbredningskarta…

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=265868&avdelning_1=101&avdelning_2=142

0 69 visningar
2 svar

Bild på svart trumpet i Ljusdal

Annika Eriksson

28 sep 2005 kl. 22:19

Så här brukar svarta trumpeter se ut i mina Hälsingetrakter. Relativt korta korta, smala och mycket sällan med fint utvecklad trumpet som dom jag hittar i Stockholm har. Och när vi hittar dem här så står de där det växer ormbunkar i renlav.

0 108 visningar
5 svar

Hitta en svamp ?

Marcus

24 sep 2005 kl. 19:27

Nån som vet vad denna svamp heter och ifall den är ätbar… har letat i alla böker jag har (har inte så många ) och ävn kollat databasen på denna site. vore bra med ett snabbt svar har dom växande (många är de oxå) bakom huset ifall dom nu är ätabara så vill jag kunna plocka dom innan frosten tar dom =) tack på förhand

0 1301 visningar
13 svar

Sjuka trattkantareller ?!

Christer W

29 sep 2004 kl. 14:49

Trattkantareller som aldrig torkar !

Vi har aldrig plockat så mycket Trattkantareller som i år.På nya traktorvägar inne i skogen som blivit till efter skogsröjning breder mattor av trattkantareller ut sig. (Sthlms skärgård) MEN.
När vi började rensa så fanns några enstaka exemplar ca 15 st som var lite svarta på hatten.
Min hustru ville att jag skulle kasta dessa. Men jag visste naturligtvis bättre. Resultatet har blivit att när vi lagt upp svamparna på tidningar för att tork…mer…

0 103 visningar
3 svar

Vilse

Lena M

27 sep 2005 kl. 19:12

Det var (en gång ) en kärring som åkte för att plocka svamp, tidig morgon och grådisigt.
Parkerade bilen UTANFÖR bommen och gick ca två kilometer efter en skogsväg innan det var dags att vika av uppåt skogen. Programerade in på sin GPS, var och traskade iväg. Hela tiden , kom ihåg att du skall gå vä. , neråt när du skall hem.
Men många gläntor lockade och mossen, kanska trattisar, rödgul trumpet?
Solen lyste med sin frånvaro!
Hittade en kantarell här, en där och rätt som d…mer…

0 235 visningar
3 svar

blomkålssvmp

öjje

27 sep 2005 kl. 23:28

Har hittat en “äkta"Blomkål tror jag.Jag har tittat i flera böcker, men vill va säker.stor som en fotboll med brun ovansida foten är vit.Liknelse vid en “brockoli"I upbyggnaden, när jag bryter i sär den.Väldigt vacker hittades vid roten av en ek.Tacksam för tips.

0 23911 visningar
29 svar

Toppslätskivling

Robert

30 aug 2005 kl. 15:48

Hej allihopa!

Någon som vet hurpass vanlig Toppslätsskivningen är i Sverige?

Beskrivning av svampen:
Hatten är långsträckt konisk med tydlig spetsig puckel i toppen. Tandad i kanten. Blir 1 - 1, 5 cm bred och är klibbig, hygrofan, i väta lätt strimmig, mörkt brun, ofta med oliv ton, i torka blekare, lergul.

Skivorna är urnupna till vidvuxna, först blekt olivbruna, sedan purpurbruna med vit egg.

Foten är tunn och ofta böjd, 5 - 12 cm hög, 1 - 2 mm tjock, blek, glänsande, ofta…mer…

0 5633 visningar
7 svar

Bygga svamptork!

Elisabeth

3 sep 2004 kl. 01:58

Det finns en bok som heter TORKNING av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter av Sigri Sahlin. Ett kapitel i boken beskriver olika torkningsmetoder.
Själv har jag en ställning som är cirka 2 meter hög.
På ställningen finns det lister fastspikade med jämna mellanrum. På listerna har jag en ramar som är klädda med myggnät storleken är 35x40 cm.Myggnätet är dithäftat med en häftpistol.
Ställningen är placerad i pannrummet, jag har även ett fönster på glänt för att det ska…mer…

0 106 visningar
6 svar

Var tog ni vägen?

Cajsa.

26 sep 2005 kl. 07:53

Har varit här och sökt svampkompisar i Skåne fått svar på min mail.Som jag kontaktat igen med adress tel.Alla säger att visst kan vi mötas och verkar så gulliga, men ingen har sedan hört av sig på min telefon.Undrar varför man bryr sig svara på min mail när man inte menar något med det ????

0 235 visningar
7 svar

RODNANDE KUNGSCHAMPINJON??

Bo E-son

5 sep 2005 kl. 16:31

Hittade två fina exemplar av kungschampinjon. De var lite mer högväxta än de jag tidigare sett, ungefär som jag föreställer mig den stolta fjällskivlingen.
Doften var dock omisskännlig läcker champinjon.
Väl hemma kollade jag upp den i svampbok och kom då fram till att det rörde sig om rosnande kungschampinjon, alltså en variant på arten.
I databasen här på Svampguiden verkar det snarare som om alla kungschampinjoner kan vara i olika grad rodnande och att växtplatsen kan varier…mer…

0 2016 visningar
31 svar

Fästingar

Gittan

17 sep 2005 kl. 16:36

Var ute i svampskogen i onsdags. Vi hittade ganska mycket gula kantareller, trattkantareller (jättesmå), taggsvamp, strävsopp mm. När jag kommit hem, duschat och lagt kläderna i tvätten så hittade jag först en putteliten fästing på magen och sedan ytterligare en i ljumsken. Med hjälp av min gubbe så hittade vi ytterligare två. De var så små så vi fick ta fram förstoringsglaset för att se att det var fästingar. Jag har alltid har varit mycket i skogen (plockat svamp, orienterat…mer…

0 280 visningar
4 svar

Fjällig bläcksvamp

kristin

24 sep 2005 kl. 14:49

hej!
det växer svampar i vår trädgård som jag är nästan helt säker på att jag identifierat som fjällig bläcksvamp.
Dom är vita med vita fjäll och dom äldre svamparna har fjäll som börjar bli svarta.
dom växer precis jämte komposten så allt stämmer verkligen.
vist måste det vara fjällig bläcksvamp?
en del är ganska små, 5 cm, och en del (dom som börjat få svarta fjäll) är 12cm. När ska jag plocka dom. ska jag vänta tills dom små växt till sig. kan man plocka dom so…mer…

0 173 visningar
2 svar

Någon som vet vad det här är för svamp??

Josefina

25 sep 2005 kl. 19:17

Hittade den här svampen vid en stubbe och även under gräs, öppna landskap, 2-8 cm bred hatt, foten 2-11 cm. Ihålig fot. ägggult kött, Hatten och foten har fläckvis violfärgade fläckar. Svampen är köttig.

0 91 visningar
3 svar

biskopsmössa

micke

24 sep 2005 kl. 10:12

hur skiljer sig biskopsmössan från den lömska Biskopsmössa

0 585 visningar
10 svar

Är fjällig bläcksvamp något att ha?

Jygge

24 sep 2005 kl. 09:04

Vad tycker ni egentligen om Fjällig bläcksvamp? har det något egentligt matvärde och vågar man plocka från gräsmattan, med tanke på hundpiss, konstgödsel osv.

Hur ser man på svampen i andra länder?

0 105 visningar
1 svar

svamppris?

Nathalie

23 sep 2005 kl. 21:38

vet någon hur mycket man kan sälja trattkantareller för per liter? vilket är det ungefärliga priset?

0 81 visningar
5 svar

nyfiken för trattkantarell

thomas

22 sep 2005 kl. 20:41

jag kan plocka 20 kilo trattkantarell per dag .finns någon plats att sälja den-vänersborg—område

0 84 visningar
0 svar

uppköpare

stefan

23 sep 2005 kl. 18:46

är det någon som känner hur man kommer i kontakt med uppköpare av svamp?-västragötaland.trattkantarell

0 110 visningar
5 svar

Ängschampinjon

Stefan

18 sep 2005 kl. 18:57

Är det för sent att titta efter ängschampinjon nu??

0 770 visningar
6 svar

Sälja svamp till restauranger?

Trattomania

22 sep 2005 kl. 15:59

Vilket pris per liter, orensade, ska man ta för röd-gul trumpetsvamp och trattisar? Är det någon som sålt tidigare och som kan tipsa mig? :)

Mvh Ola

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone